Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 22 nov 2014 18:45

jeres brændeovn - er det mest til hygge, eller bruger i den meget når det bliver rigtig vinter?


dannidines

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af dannidines » 22 nov 2014 18:54

nemocharley skrev:jeres brændeovn - er det mest til hygge, eller bruger i den meget når det bliver rigtig vinter?
Det er til fredag/lørdagsflimmer hygge på sofaen og overfyring natten over de aftener vi har fut i den. Den indgår ikke som aktiv del i matriklens varmeinstallation, men ved en aftens optænding er ca 5kg sparet i piller.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 13 dec 2014 15:18

sidder stadig og glor på skorstenen :)

decembersolen fik fyret til at holde fri i fire timer :)

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2014 11:16

Der er blevet taget hul på palle nr 2 for et par dage siden (start 15/10) - ca 14kg i snit indtil nu.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 25 jan 2015 17:37

Havde en mail-udveksling med smeden jeg købte pillefyret af forleden. Han mindede mig om at jeg skulle efterse brænderen efter hver 7-8 forbrændte ton cirka. Jeg gjorde som anvist, blandt andet skal man tage det indre brænderrør ud fra det ydre og rense dette. Det gik uden problemer og det hele ser fint ud.

Jeg ved godt mit anlæg ikke rigtig kan noget andet end at varme huset op og altså ikke kan matche diverse mere avancerede pillefyr på specifikke parametre (ingen mekanisk rens, ingen avanceret styring, ingen modulation), men hvor er jeg bare glad for det - det passer lige til mig. Udover start indstillinger (man lærer jo sit fyr at kende løbende) den manuelle rens, pille-håndteringen af 3-3½ tons årligt og det årlige vedligehold så har der ikke været noget. Det kører 'klippe-stabilt' for nu at låne Selquists ord, og har efter snart to fyringssæsoner ikke haft vedligeholdelses-udgifter på pillefyret.

Mht. solvarmen så har vi haft megen sol i dag og fyret har slet ikke kørt i knap 5 timer, manifolden sendte knap 70 grader ned i tanken i længere tid. Så i dag var en af de sjældent gode januar-dage for solvarmen.

Pellmax med den nye Viking Bio 200 brænder (som er noget mere avanceret, mekanisk rens, styringsmenu m. timer og log funktion, antænder med varmluft istedet for den 'spiral'-tænder min Viking Bio 20 har).

Fremtiden for den lille Pellmax i Danmark ser måske ikke helt så lys ud, da alle anlæg nu skal installeres med vejrkompensering kræver dette en buffertank til kedlen, hvilket man jo ikke typisk anskaffer sig medmindre, man også vil have solvarme. Värmebaronen har dog nogle lidt større kedler med indbygget vejrkompensering, men de er for mig at se i en prisklasse, som ikke helt kan forsvares i forhold til de mange prisfald på rigtig gode pillefyr, man kan se i disse måneder.


nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 22 feb 2015 12:31

Så tages der hul på tredje ton - jeg sprang en let rengøring over 1/2 og har lige måtte give den en grundig rengøring, fordi den blev noget forslugen, så den fremgangsmåde kan ikke anbefales :)

Medmindre vinteren pludselig viser tænder, så tror jeg vi kan holde os på de tre paller (3 ton) for denne sæson (Pellmaxen lukkes ned 15/4 - 1/5).

Solen gør i øvrigt en stor del af arbejdet sådan en dejlig solskinsdag som i dag sunshine.gif

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 09:52

[tag]dannidines[/tag] - jeg har noteret mig dine 2.9ton og tager det som en bevidst provokation fra din side icon_cheesygrin.gif icon_frown.gif :shock: :great: new15 new18 new13 smiley_crocodile.gif new1b :sol: :write: :uhh: :blush: :stjerner: focus.gif :friends: :cheers: lol.gif sunshine.gif slap.gif whistle.gif wink.gif yipi.gif love.gif na.gif new5 new4 new3 new7 new10 new9 new23 new19

nej seriøst - tillykke med det fine lave forbrug :great:

Min bedre halvdel og mig sad og regnede lidt på tallene - strøm og olie stod os i 32-35k om året - sidste år lige knap 7k i år 6200 (ser det ud til - er på piller en måneds tid endnu) - det er alt medregnet. I praksis betyder det at jeg har kunnet læse fuld tid dette semester uden at skulle arbejde ved siden af.

Med den rette styring tror jeg godt jeg kan matche dine flotte tal (sådan da - det er jo svært sammenligne helt) - men som det er nu er dit anlæg klart det mest effektive.

Hvis du havde startet med RTB så havde vores anlægsomkostninger nok været nogenlunde sammenlignelige - eller hvad siger du?

dannidines

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af dannidines » 17 mar 2015 14:46

@nemocharley, det er nemmerlig en overlagt provokation og så alligevel - jeg føler lidt der er en stalker gemt i dig, når du opdager ændringer i så små detaljer i min profil :-D

Jeg ligger den milde vinter til grund for det lave forbrug, jeg tænker forbruget er et lille tons højere, hvis temperaturen var lidt lavere.

Du kan sagtens matche mit forbrug, da min påstand er jeg sparer 8/900-1000kg p.a. på brug af rumtermostat/urstyring i udkantsperioderne (og jeg mener den er vel underbygget ifm. jeg har prøvet med/uden)

Min påstand er ligeledes, at pillefyr i dag ligger mellem 90-97% effektivitet, så om du vælger det ene eller andet mærke, er i grunden ligemeget (isoleret set på forbrugssiden), men det er dimensionering, tilvalg af styrings muligheder ("advanceret" styring, rumtermostater, vejrkompensensation, buffertank/solvarme o.l.) som giver det store udslag i forbruget - ja og selvfølgelig isoleringsgraden af huset :-)

Der er sket MEGET på pillefyrs/stoker siden og jeg hygger mig af og til ved at læse indlæg fra før 2008 :-)

Jeg ved ikke hvor meget dit anlæg står dig i, men hurtig hovedregning, så ligger mit på lige omkring de 100.000kr (10kw RTB, 90rør Solvarme, 3kw Solceller), hertil skal "salgsprisen" på den gamle brænder, styring og snegl trækkes fra.

Ejerne før os, de brugte ca. 35-3800L olie p.a., el, der brugte vi selv ca. 6000kr p.a., så i min optik, så har vores anlæg betalt sig selv hjem om 2 år - og det er inkl. de piller vi har forbrugt i perioden.
nemocharley skrev:[tag]dannidines[/tag] - jeg har noteret mig dine 2.9ton og tager det som en bevidst provokation fra din side icon_cheesygrin.gif icon_frown.gif :shock: :great: new15 new18 new13 smiley_crocodile.gif new1b :sol: :write: :uhh: :blush: :stjerner: focus.gif :friends: :cheers: lol.gif sunshine.gif slap.gif whistle.gif wink.gif yipi.gif love.gif na.gif new5 new4 new3 new7 new10 new9 new23 new19

nej seriøst - tillykke med det fine lave forbrug :great:

Min bedre halvdel og mig sad og regnede lidt på tallene - strøm og olie stod os i 32-35k om året - sidste år lige knap 7k i år 6200 (ser det ud til - er på piller en måneds tid endnu) - det er alt medregnet. I praksis betyder det at jeg har kunnet læse fuld tid dette semester uden at skulle arbejde ved siden af.

Med den rette styring tror jeg godt jeg kan matche dine flotte tal (sådan da - det er jo svært sammenligne helt) - men som det er nu er dit anlæg klart det mest effektive.

Hvis du havde startet med RTB så havde vores anlægsomkostninger nok været nogenlunde sammenlignelige - eller hvad siger du?

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 14:53

vores m. solceller stod os i 213k inkl løn til håndværker - men så var der fradrag og en glemt energitilskudsansøgning :(

ps. jeg er totalt stalker når jeg skal skrive opgave - det er en glimrende overspringshandling :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 17 mar 2015 15:25

dannidines skrev:@nemocharley, det er nemmerlig en overlagt provokation og så alligevel - jeg føler lidt der er en stalker gemt i dig, når du opdager ændringer i så små detaljer i min profil :-D

Jeg ligger den milde vinter til grund for det lave forbrug, jeg tænker forbruget er et lille tons højere, hvis temperaturen var lidt lavere.

Du kan sagtens matche mit forbrug, da min påstand er jeg sparer 8/900-1000kg p.a. på brug af rumtermostat/urstyring i udkantsperioderne (og jeg mener den er vel underbygget ifm. jeg har prøvet med/uden)

Min påstand er ligeledes, at pillefyr i dag ligger mellem 90-97% effektivitet, så om du vælger det ene eller andet mærke, er i grunden ligemeget (isoleret set på forbrugssiden), men det er dimensionering, tilvalg af styrings muligheder ("advanceret" styring, rumtermostater, vejrkompensensation, buffertank/solvarme o.l.) som giver det store udslag i forbruget - ja og selvfølgelig isoleringsgraden af huset :-)

Der er sket MEGET på pillefyrs/stoker siden og jeg hygger mig af og til ved at læse indlæg fra før 2008 :-)

Jeg ved ikke hvor meget dit anlæg står dig i, men hurtig hovedregning, så ligger mit på lige omkring de 100.000kr (10kw RTB, 90rør Solvarme, 3kw Solceller), hertil skal "salgsprisen" på den gamle brænder, styring og snegl trækkes fra.

Ejerne før os, de brugte ca. 35-3800L olie p.a., el, der brugte vi selv ca. 6000kr p.a., så i min optik, så har vores anlæg betalt sig selv hjem om 2 år - og det er inkl. de piller vi har forbrugt i perioden.
Hov, hov.... Nu ingen rygklapperi. Selvfølgelig vinder en dansk brænder da over en svensk. Det ved alle........ icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Det er nogen meget flotte forbrugstal. Før var dit forbrug 3500-3800 l olie =7000- 7400 Kg piller, og alligevel kan du klare dig med mindre end det halve.

Jeg er ige som dig selv, overbevist om at det er anlægsopbygning og styringen (bl.a. med rumtermostater) der gør den store forskel.

Forskellen er nok også, at der pga. den høje minimumsydelse på nemo´s brænder. Anbefales aku tank, og akutanken forhindre (i Nemo´s tilfælde) stop af fyr.

Hvordan er din solvarme strikket sammen Dannidines ?
Levere den kun varmt brugsvand, eller hvordan slipper du for akutanken ?


Besvar