Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 21 mar 2015 11:15

Triumph - jeg kommer til at tænke på om du egentlig ikke selv har solvarme? Har vi ikke skrevet sammen om at du havde 60 rør og 300l solvarmevvb (nbe sæt), men at du ikke var tilfreds med det? Eller blander jeg noget andet sammen her?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 23 mar 2015 20:00

Hov....
Jeg har været i badeland med ungerne, så jeg har ikke været på stokerpro siden fredag. Derfor har jeg ikke svaret.

Jo, jeg har solvarme, men flade fangere. Sådan et sæt her:
http://vvsgiganten.dk/item/348653125/Va ... anl%C3%A6g

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 23 mar 2015 20:37

kan du holde fyret slukket i højsommeren - eller hvordan griber du det an?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 24 mar 2015 05:55

overhovedt ikke, Selv på en højsommerdag med skyer, så er der ikke mere end 45 c i fanger, og 35 i bunden af vvb.
Om sommeren, med solskin, så spare jeg ca. 1½ kg piller/dag. Mit anlæg har kun en 200 l vvb. Og på grund af mine dårligt isolerede rør, så falder temp. i vvb hurtigt når der ikke er sol, og da fanger sidder sydvest, så får den først sol ved middagstid = ingen varme bade om morgnen, uden tilskudsvarme fra fyr.
Jeg har ugeur på min cirkulationspumpe til det varme vand, så den stopper når vi er på arbejde, og sover. Alligevel er effekten af solvarmen minimal.

Jeg har termoføler i vvb, der tænder fyr når der mangler vv

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 24 mar 2015 06:12

jeg kan godt se der skulle et større anlæg til for at gøre en ordentlig forskel, men så stiger prisen. Rørisolering var måske et naturligt næste skridt?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 24 mar 2015 12:14

generel isolering, ændrede rumindeling, og nyt tag. men der skal lige spares lidt op.
Det er bøvlet først at isolere, og så skal fjerne den igen ifb med nyt kabeltræk, når der skal flyttes dørere/vægge/ændres kontakter

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 15 apr 2015 12:47

Så lukkes den lille svensker ned nok engang - 3045 kg blev det til for denne 14/15 sæson (6mdr 15/10 - 15/4).

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 16 apr 2015 19:03

og jeg er stadig rigtig glad for den, stabil, enkel og driftsikker - ingen ekstra udgifter på den endnu, heller ikke på den lille rist i brænderrøret.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 29 apr 2015 19:49

Fejer var på besøg i dag. De vil kun komme en gang om året fremover, fordi der er for lidt at komme efter :)

nemocharley

Re: Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 28 maj 2015 18:14

Info til andre Pellmax UB/Viking Bio ejere (nu ved jeg jo der andre derude end bare Mekanikeren og ut. :) )

Det er muligt at lave tidsforsinket start på Viking Bio 20, forhandler og installatør af dem foreslår 10 min forsinkelse pr. 100l vand i varmesystemet. Jeg har dog en tilføjelse til dette efter at have besøgt en anden Viking Bio 20 ejer Nordenfjords, hvor han havde haft succes med at bruge den maksimale forsinkelse på 135 minutter med kun en 160l Metroterm combi.

De har solceller og noget af strømoverskuddet sendes i Vvbén - men på følgende måde. I højsommeren er fyret helt slukket og her er det strøm som giver varmt vand. Resten af tiden varmer fyret vvbén op til 75 celsius, og de 225m2 gulvvarme (huset fra '75 er i et plan og har en kælder på 75m2 der fungerer som både garage, værksted og fyrrum) - på en kold vinterdag har han typisk 4 starter, med ild i cirka 1½-2 timer og brænderen står på 15kw og kører efter termostaten på Pellmax kedlen. De få gange de har manglet varmt brugsvand, fordi Viking Bioen står i forsinket start modus, har de tændt for elvarmelegemet, og slukket det igen efter brug. Huset har en enkelt brændeovn og efterisoleret da solcellerne kom på for 3 år siden, pillefyret har kørt på den måde siden solcellerne kom op uden problemer. Forbruget er knap 5 ton årligt + træ til brændeovn.

Synes det var en simpel måde at integrere solcellerne i varmesystemet på, og få antallet af starter ned uden buffertank.


Besvar