Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 30 nov 2013 18:30

Helt lavpraktisk tror jeg at du havde fået et lavere forbrug, uden solvarme. Men med et system med et langt mindre vandvolumen du skal varme om. Og et system der "lukker helt ned" når der ikke er behov for varme.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan dit system er strikket sammen, men jeg antager at du har en 300 l akutank der enten holdes varm af solvarme (el?) eller fyret. fra akutanken trækker du så varme til pladeveksleren (VV) og til radiatore ?

Det betyder at du skal holde tanken varm 24/7/365.
Har du 2 cirkulationspumer (en til fyr/aku tank, og en til radiatore/aku tank) ?
Betyder det også at der cirkulere vand til radiatore det meste af året, for så har du et stort tab du nemt kan redusere. bare ved at sætte en rumtermostat op og en motorventil op. Der slukker for vand til radiatore, når der ikke er behov.
Det ville være nemmere hvis du havde et anlægs diagram,


nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 30 nov 2013 19:32

vekslerne er kun til solvarme og brugsvand - centralvarmevandet cirkulerer mellem tank, hus og fyr. Jeg har ikke noget diagram og kan heller ikke lige lave et, tanken holdes varm i et eller andet omfang året rundt :)

Der er fire pumper i systemet - to af dem er til det som du beskriver. I de varmeste 12-16 uger er der kun cirkulation til badeværelsesgulvet, måske en sjælden gang til det fjerneste værelse på førstesalen. Huset er efter bedste evne energiforbedret, køkken og bryggers skal som før nævnt have gulvvarme inden for få år. Alt efter mit årlige forbrug havde jeg tænkt mig at købe vejrkompensering, da det spiller rigtig fint sammen med det system jeg har købt - men det skal ikke være dyrt, og det skal være nemt.

I sommerhalvåret står den på solvarme og el, men vores forbrug er altså ret lavt i den periode (fra 15/4 til 15/10) - det er det jo ved alle, men i forhold til det samlede olieforbrug på 2000 liter, så brugte vi kun 300-400 liter i sommerhalvåret - set over de sidste to år, var dette det årlige mønster.

Det er i sommerhalvåret at jeg skal tage det alvorligt, det du siger - eller sådan ser jeg ihvertfald selv på det. Og det har jeg så gjort med den her kombiløsning og så taget pillefyret helt ud af ligningen i 6mdr af året.

og selvom det er en skidt måde at varme et rum op på, så er spildvarmen fra tanken eller fyr og rør ikke spildt, det bruges i bryggers. Og jo systemet et mere komplekst (uden jeg dog skal have hænderne op af lommen) end bare at have pellmaxen stående uden ekstra vand, solvarme, elpatron, solceller... - fyret kan jo sagtens tage sig af varmen på egen hånd. Så vi sidder vel og fintænker og taler marginaler.... - eller sådan ser jeg på det...

Og det er kunne være sjovt at have ubegrænsede midler og så prøve de to filosofier af i sit eget hus - 3 år til hver system-tankegang. Det ville jo ihvertfald kunne give nogle klare svar. Jeg tror det er en god løsning, jeg har fået til huset, jeg får trods alt leveret 7000-8000kwh til varmesystemet fra solen (celler og rør). Jeg tror at min kombi-varmeløsning bruger færre træpiller på årsbasis end hvis der havde stået en MGM Junior f.eks. En palle cirka, sådan helt frit gættet.

Jeg ved at dannidines kører urstyring på sin scotte m. solvarme, det giver ham den bedste drift - jeg ved ikke om der er rumtermostater etc. til, men med brændeovn har han kunnet holde sig på tre paller til 240m2 - det er ret vildt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 30 nov 2013 20:47

hvis du endda også bruger el, så burde det være en smal sag at skære 30-40%af dit forbrug. men det kræver vi ved hvordan dit anlæg er bygget op.
jeg ved du går op i bæredygtighed. men før brændte du 20.000 kwh olie af med en virkningsgrad på 50% => at du fik 10.000 kwh nyttiggjort som varme i huset.
du har isoleret huset, så du burde have behov for mindre end 10.000 kwh for at varme huset op, men du bruger 8000 kwh fra sol, og 20.000 kwh fra træ (ved 4 tons/år) =28.000 kwh/år = en årsvirkningsgrad på ca. 30% (når man medregner at huset er blevet isoleret).
Du har altså et højere forbrug nu, end da du havde et dårligere isoleret hus med et fyr der havde en virkningsgrad på 50%

Det kan godt være at du kalder det marginaler, der kan ændres på. Og spare en palle træpiller er måske heller ikke det store. men omvendt er det en besparelse på 25%

Jeg er sikker på der er meget at hente, bla. ved ikke at cirkulere vand hele sommeren.
Cirkuleres der vand gennem din kedel når den står stille ? Hvis ja, så er det et kæmpe tab.

Jeg er også sikker på at f.eks min fars system er væsentligt mere økonomisk om sommeren og i overgangsperioder.
Hans solcelleanlæg giver mere strøm end han bruger. så det varme vand laves af el (ihvertfald om sommeren) Hvis der i overgangsperioder skal bruges varme 1 time om dagen. så varmer fyret de 30-40 liter vand op der er i systemet, hvorefter systemet slukker. varmen i de 30-40 lvand er delvist spildt. og det påvirker naturligtvis årsvirkningsgraden negativt. men du har en kæmpe vandmængde du skal holde varm, og cirkulere fra maj til oktober, egentligt med meget lille forbrug, og dermed et konstant tab.
Jeg forstår heller ikke akutanken, hvis 300 l er nok til solvarme, så er solvarme anlægget formodentligt så lille at det bidrag din solvarme giver, er mindre end det tab der er fra din akutank, med cirkulation.
Sagt med andre ord, så tror jeg at du bruger flere piller fordi du har solvarme. (fordi du har den anlægsopbygning du har)

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 30 nov 2013 21:14

ja det forstår jeg - men 60 rør er faktisk for meget til de 300 liter (det er ca 200 liter pillefyret opvarmer i tanken) - de 2000liter olie var jo efter isolering - ikke før. Det er jo ret vigtigt lige at slå fast.

der sendes varme i kedlen når der produceres mere solvarme end de 300l kan aftage.

og jo der er meget at hente ved ikke at cirkulere varmt vand om sommeren - men hvad nu hvis man har behovet, som vi har i badeværelset?
Man kan self. godt sløjfe komforten - det gjorde vi jo med oliefyret ved at holde lidt igen med varmen om vinteren, men det gør vi så ikke nu hvor brændslet er solenergi om sommeren og træpiller om vinteren. Så på den konto stiger forbruget, det er klart - men det ville det self. også have gjort med et enkeltstående pillefyr.

Og hvad med den forøgede effektivitet ved en længere 90% forbrænding og færre tændinger - qua akkutanken?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 30 nov 2013 21:31

det giver helt sikkert bedre effiktivitet at for fyret, ikke at skulle tænde og slukke hele tiden.
Det var nemmere at diskutere hvis vi viste hvordan dit anlæg var skruet sammen. Derudover ville det også være intressant

Men man kunne jo også have skruet et anlæg sammen på mange måder.
Det er klart at hvis man skal have varme i badeværelsesgulvet hele sommeren, så skal der være varmt kedelvand hele sommeren.
Hvis der kun skulle være varmt brugsvand, så havde du kunne lave det med langt mindre tab fra maj til oktober. Ved at have en separat vvb med sol og elvarme.

Jeg syntes bare ikke det er en imponerene årsvirknigsgrad, på et helt nyt anlæg, der netop er stikket sammen med lavt forbrug, og selvforsyning/bæredygtighed for øje.
Det er ikke unormalt at man kommer til at bruge flere kwh når man skifter et oliefyr ud med et pille fyr. Men det er når man taler om et oliefyr fra firserne, med en virkningsgrad på 80%. Ikke en gammel salamander, og slet ikke når man supplere med solvarme/el


nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 30 nov 2013 21:57

det her er lige det nærmeste jeg kan komme det - http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=3 ... cts_id=475

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 30 nov 2013 22:49

jeg kan ikke helt gennemskue alle styringskomonenter, men der må konstant være selvcirkulastion gennem kedel (kedel virker konstant som en stor radiator der opvarmer himmelrummet), selv om cirkulationspumpe til fyret stopper sammen med fyret (for det gør den vel forhåbenligt)
Der burde sidde en motorventil der lukker når fyret/cirkulationspumpen stopper.

Tilgændgæld kunne man nemt stoppe cirkulationspumpe til til radiatorer, når der ikke var behov for varme (via rumtermostat). Det ville give en stor besparelse om sommeren /overgangsperioder.

Jeg ved ikke hvordan man undgår selvcirkulation til solfangere ?

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 30 nov 2013 23:35

jeg vil have den her udveksling i baghovedet, når/hvis der skal videreudvikles - så tak for det :)

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2013 11:12

Hej Triumph

kan man opnå den samme besparing med timer - tidsstyret drift som jeg kan læse nogle gør ved MGM. Altså set ift. rum termostat og stop for cirkulation når varme er opnået? Eller er det lidt noget andet?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 26 dec 2013 11:32

nemocharley skrev:Hej Triumph

kan man opnå den samme besparing med timer - tidsstyret drift som jeg kan læse nogle gør ved MGM. Altså set ift. rum termostat og stop for cirkulation når varme er opnået? Eller er det lidt noget andet?
Ja næsten (en funktion der endda er en del af en scotte styring icon_cheesygrin.gif )
Forskellen er bare at man ikke nødvendigvis laver varmen når der er behov for den, eller lader fyret kører for længe/for meget.
Eller at man pludseligt vil i bad når der ikke er vv.


Besvar