Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 14 okt 2013 14:28

Jepski icon_cheesygrin.gif

Beslutningen var taget ud fra pengemangel og mere æstetiske overvejelser om, at vi beholdte det gamle fyrrum (med ændringer - en mur bag fyret, en dør i bryggers nordvæg, ekstra spær, brandsikring og stikkontakter). Så altså begrænsede ombygnings-omkostninger (skorstenen lader til at være velegnet til pillefyret også - fra røgrør til skorstenstop er der 4m - 15cm isokern, jeg har dog ikke set meget bevægelse i stabilisatoren endnu), hvilket altså begrænsede de mulige pillefyr som kunne stå derinde.

Det fungerer, men så heller ikke mere. Jeg kan virkelig godt misunde den megen plads som f.eks Mekanikeren har i sit fyrrum. For at kompensere lidt har jeg lavet trappen forholdsvist stor. Det har den fordel, at man kan lægge sit værktøj etc. og så arbejde for åben dør (ved større projekter end lige rens og almindeligt eftersyn).

Hullet i gulvet fortsætter med at være hul, indtil jeg har lavet gulvvarme i bryggers (Efter jeg så rørenes tilstand, har jeg ikke lyst til at vente alt for længe). Der skal iøvrigt også klinker på gulvet i fyrrummet når bryggersgulvet får turen.

Det kører fint, og solen sender 62 grader ned i buffertanken lige nu :sol: - jeg er simpelthen så glad for, at vi fik os taget i nakken og fik det hele lavet i år. Pyt med de mange penge, det giver simpelthen en følelse af glæde at kigge ind i mit fyrrum, kigge efter træpiller på nettet, pille lidt her, justere lidt der og se på taget når jeg går forbi med hundene.


nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 okt 2013 10:23

Første gør det selv rens i dag. Den store tur med støvsugning - knap 10 minutter fra start til slut. Easy piecey :dance:

Og så ville jeg lige støvsuge pillemagasinet...... sFun_explosive.gif usædvanlig dosk bund i den her kompaktsilo fra Värmebaronen - der ligger vel ca. 5kg piller i bunden, som aldrig bliver brugt, og det besværliggør støvsugningen ad h. til og gør det bøvlet at fjerne sneglen - og sætte den på plads igen ikke mindst. Det kunne de dælme godt have lavet noget smartere. Tror det ender med, at jeg selv må finde på et eller andet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 18 okt 2013 17:37

jeg har aldrig tømt /rengjort min. Er det virkeligt nødvendigt, eller blot et beskæftigelses projekt icon_cheesygrin.gif
(jeg har et ½ vandrør i min snegl + bundleje)

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 18 okt 2013 19:07

hmm jeg havde slet ikke tænkt på, at jeg måske bare helt kan lade være med at støvsuge magasinet...

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 24 nov 2013 20:59

Det ser ud til at de gode folk fra Värmebaronen godt vil være med alligevel: http://www.varmebaronen.se/wp-content/u ... imized.pdf


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af Ugelvig » 25 nov 2013 07:53

triumph skrev:jeg har aldrig tømt /rengjort min. Er det virkeligt nødvendigt, eller blot et beskæftigelses projekt icon_cheesygrin.gif
(jeg har et ½ vandrør i min snegl + bundleje)
Jeg er overbevist om, at det er et beskæftigelsesprojekt! Hvorfor skal den rengøres? Der kommer vel træpiller i igen? Har heller aldrig rengjort min silo indvendigt... Måske der blot skal to dråber olie i, til at fange evt. smuld. Så er den vel klar igen? :great:

Alternativt kan de træpiller vel støvsuges op, hvis det er SÅ livsvigtigt, at tømme HELE siloen :roll:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 25 nov 2013 08:27

naa det er ikke decideret livsvigtigt :D - det er faktisk rarest at slippe helt :blink:

Jeg har fyldt magasinet med de sidste sække fra første palle, og regner med at skulle tage hul på palle nr 2 om 4-5 dage.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 25 nov 2013 09:14

nemocharley skrev:Det ser ud til at de gode folk fra Värmebaronen godt vil være med alligevel: http://www.varmebaronen.se/wp-content/u ... imized.pdf
Ser spændende ud. Personligt syntes jeg at en mekanisk rensning er langt at fortrække frem for luft som NBE

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 25 nov 2013 09:58

Jeg kender jo ikke det dersens kompressor rens fra NBE så jeg skal ikke kunne udtale mig om det.

det der undrede mig var bare at de ikke - når de nu alligevel vil være med i klasse 5 med en ny brænder - lavede en en brænder som kunne stå mellem 8 og 22 kw f.eks. Jeg synes at 17-22kw mest appellerer til folk nord for Stockholm :)

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2013 08:58

Så er der næsten brugt en palle Greenii træpiller - fra 20/7 til 29/11. Udover at have ændret lidt på set.temp (starter nu ved 55-57 grader), så er der ikke pillet ved noget, da flamme, røg og aske ser rigtig ud.

Det ser ud til at blive omkring 4 paller årligt uden hjælp fra elpatronen.


Besvar