Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
nemocharley

Re: Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 15 okt 2015 07:58

Så startes den lille svensker op igen. Jeg lægger ud med 135 min tidsforsinkelse på opstarten, så må vi se hvor længe den går.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af kovas » 15 okt 2015 08:59

nemocharley skrev:Så startes den lille svensker op igen. Jeg lægger ud med 135 min tidsforsinkelse på opstarten, så må vi se hvor længe den går.
Hej Nemo.
Jeg er bare nysgerrig. Du har et pille fyr der køre on/off med samme ydelse når det køre. op mod en akkutank. Jeg formoder at det starter når akkuen beder om varme? Hvad en så meningen med 135min tidsforsinkelse?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

Re: Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 15 okt 2015 16:17

ja jeg har en føler i tanken, - meningen er at jeg har varme lagret yderligere i tung gulvvarme, så derfor er det måske billigere at køre med tidsforsinkelse.

På et svemsk fora er jeg blevet foreslået at søge efter lange gangtider, i samme effekt område (min brænder kan så næsten heller ikke andet) - og så få starter som muligt henover et døgn.

Det jeg nok er mest spændt på er om vi kommer til at tage et lunkent bad eller to i vinter - jeg er ret sikker på at huset fint kan holde varmen (selvom den måske varmer op fra 40 grader til 75 grader i en cyklus)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af kovas » 15 okt 2015 17:51

Hej Nemo.
Interessant tanke. Tror dog ikke at du spare en eneste pille på det grundlag. Hvis du vil opretholde den samme varme i huset. Det må jo svare til at du sænker temp for hvornår fyret starter. Det bliver bare noget tilfældigt alt efter varmetabet. Alt andet lige så vil du jo få de start/stop som der skal til for at levere den varme som du har behov for. Når nu fyret laver mere varme en huset aftager. Men det er klart at en opstart koster ekstra piller. En større akutank ville self give færre starter.Men om gulvet kan træde i stedet for det er jeg noget i tvivl om.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

Re: Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 15 okt 2015 18:07

Tiden må vise det. Jeg håber på en sammenlignelig vintersæson.

Om ikke andet så sparer jeg lidt slid på fyret, da starterne reduceres.


nemocharley

Re: Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 18 okt 2015 17:31

Sikken en fantastisk solrig dag her i Himmerland. Fyret har stået stille fra lidt over 11 til nu, hvor den lige har kaldt på varme.

Men varmen må den pænt vente 135 minutter på :) - de første tre dage har vist mig at temp. er nede på 52 grader cirka inden bålet kommer igang, det tager den pt. cirka 1½ time at nå de 75-76 grader. Jeg har 4-5 tændinger i døgnet er mit skøn.

Komfortmæssigt kan vi ikke mærke nogen forskel, om det holder ved når frosten tager ved, det kan jeg godt være lidt i tvivl om.

Om det påvirker forbruget positivt, tør jeg ikke sige endnu.

nemocharley

Re: Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 26 nov 2015 17:43

Så måtte der lidt justeringer til - de kolde nætter, har trukket lige vel meget varme ud af hytten. Men istedet for at nedjustere opstarts-forsinkelsen, har jeg øget fremløbshastigheden et enkelt trin og holdt slut temp. på 76 celsiusgrader. Det funker.

5-6 tændinger i døgnet, men for tidligt at sige noget om forbruget endnu.


Besvar