Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM Comfort

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

MGM Comfort

Indlæg af Klaus » 02 apr 2012 14:04

IMG333.jpg
IMG332.jpg
Efter flytningen til et nyt lille landssted med kun lidt over halvdelen af de kvm. jeg havde før og mere vel isoleret tænkte jeg det var fint med at der bare var et oliefyr og en brændeovn, den klat olie kunne da ikke være så dyr... Jo det kunne den! Anslået 2500liter olie koster over 25000kr om året hvilket i piller kun er ca 8-10000kr så et lille pillefyr vil jo hurtigt være tjent ind..
Hvorfor et pillefyr?
1. Jeg har ikke en klejne, så den skal ikke være dyr :shock:
2. Jeg har kun et lille rum :(
Der er fine muligheder for at bygge et større fyrrum i stalden eller laden men da jeg lige er flyttet ind er jeg ikke sikker på indretningen endnu.
Hvorfor en MGM Comfort?
Jeg har kikket på diverse pillebrændere Scotte, Biomax ol. og finder dem noget klejne i mekanikken, især efter at have haft en Benekov S15 der kan klare flis.
Jeg har også kikket på pillebrændere i pæne kasser som Ekoheat, Scotte mini, men i bund og grund er det jo bare kassen der er til forskel på brænder siden, Ekoheat har nogle fine finesser men mekanikken finder jeg igen klejn.
MGM Comfort har indtil videre nogle også fordele og ulemper.
Fordele:
Kompakt
Ingen blæser til brænderen kun røgsuger = meget lydsvag
Mere solid mekanik end andre i samme størrelse og prisklasse.
Vippe asketømning med fjeder.
Halv aut. rens af hedeflader(medmindre min venstre arm falder af går det aldrig i stykker :lol: )
Kun 2 motorer, 1 til snegl og 1 til asketømning.
El varmeblæser til optænding
Kan styre 2 cirkulationspumper.
Vejrkompensering
Op til 3 daglige optændinger(sommer fyring)
VVB styring
Forberedt på iltstyring
Kan styres på røgtemperaturen.
Ulemper:
Tung som et stokerfyr (300kg)
Høj, der er langt op med pillerne
Fesen lille pillebeholder, skal den være kompakt skal pladsen jo hentes et sted.
Ingen mulighed for askesnegl lige pt.
IMG330.jpg
IMG329.jpg
IMG327.jpg
IMG326.jpg
IMG323.jpg
IMG322.jpg
IMG320.jpg
IMG319.jpg
IMG318.jpg
Vedhæftede filer
IMG331.jpg


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

MGM Comfort

Indlæg af Bigfoot » 02 apr 2012 17:02

den ser da fin ud Klaus... lidt ærgerligt jeg ikke nåede ud til dig i dag, for at se vidunderet.

Men vi skal da bare have fundet en dag, hvor den skal skrues sammen med lidt rør og sådan. Skæremaskinen står klar.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

MGM Comfort

Indlæg af Ulrik » 02 apr 2012 17:28

Det ser fint ud Klaus.
Hvor mange kilo kan der være i beholderen og fås den i flere størrelser (beholderen)?

Findes der noget online info om den?
MvH Ulrik©

Udlejer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 jun 2011 23:45
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 216
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700

MGM 15 Comfort pillefyr

Indlæg af Udlejer » 03 apr 2012 00:18

Er meget tilfreds med mit MGM 15 Comfort. Har fået en ualmindelig god og meget tilfredsstillende behandling af Karsten fra Benekov Liagro. Lidt om fyret : røgtemperatur mellem 92 og 115 grader ved belastning 2kw og 15 kw. Rummer ca. 125 kg træpiller. Karsten er et omvandrende leksikon i pillefyr og jeg håber vi stadig får ham at se i branchen.

Brugeravatar
Deerhunter
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 11 mar 2012 15:17

MGM Comfort

Indlæg af Deerhunter » 03 apr 2012 19:43

Hvad var prisen på grisen??


Udlejer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 jun 2011 23:45
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 216
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700

MGM Comfort

Indlæg af Udlejer » 03 apr 2012 22:07

Ved ikke hvad den koster nu. Af den gamle Liagro hjemmeside fremgår at den nye leverandør kan kontaktes på mgmboilers@gmail.com . Iflg. KRAK er det en Erik Holm Hansen, Forten 11, 8860 Ulstrup der har 86464029/22335137. Fandt også lige denne her:
Så er der MGM Comfort på lager på sjælland! Pris..29.980 kr incl.moms , kan ses i drift på hele sjælland ca.25 i drift.
C-Service
20879275
www.pillefyren.dk

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

MGM Comfort

Indlæg af Klaus » 04 apr 2012 08:35

Ulrik » 02 Apr 2012, 17:28 skrev:Det ser fint ud Klaus.
Hvor mange kilo kan der være i beholderen og fås den i flere størrelser (beholderen)?

Findes der noget online info om den?
Ja 125kg virker rimeligt i den lille beholder, den virker jo noget lille når man har haft en på 740liter icon_cheesygrin.gif
Men jeg forventer at bruge op til 40 kg pr. dag i den hårdeste vinter periode så min hver 3 dag skal den fyldes der og hver 2 måned i sommeren.
Der er lidt gammelt info om den her http://www.stokerbutik.dk/shop/mgm-comfort-15-175p.html
Den nye model har styringen i den anden side og noget fjedre værk på asketømmeren som den gamle ikke har.
Jeg har ikke kendskab til en større beholder og har heller ikke plads :wink: Men den fås med sug også.

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

MGM Comfort

Indlæg af andersholm » 23 jun 2012 09:39

Hej Klaus

Har du fået fyret op og køre?

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

MGM Comfort

Indlæg af Klaus » 30 sep 2012 06:29

Ja så kom den op at køre efter at have stået i carporten og holdt sommerferie siden april ..
Jeg er dog også blevet punket af 2 X Karsten en Bo og en Tage jævnligt, om det fyr ikke snart skulle op :lol:
Men det tog ca 5 timer at montere fyret, dertil skal fratrækkes frokost og røverhistorier.
Det lille oliefyr fik jeg velsignelse af skorstensfejeren til at lade stå, så den blev by-passet med et par kuglehaner, der blev også lavet et par udtag til radiatorer på 1.sal.
En ny Smedegaard pumpe energisparepumpe blev det også til da jeg fik den til en dejlig bonderøvspris.
Montagen af fyret var meget standard, men flytningen.... smiley_crocodile.gif Som sædvane skal jeg jo have fyret et sted hen hvor det er noget bøvl, jeg havde udset mig det lille spisekammer da det er i gangen, op af skorstenen og lige på den anden side af væggen står oliefyret. rummet er jo også hele 1,2 X 2,0 meter og fyret er 0,7 X 1.0 Meter = Masser af plads.. Døren er dog kun 65cm, men ved at pille div. låger af kom den ned på 63cm = Masser af plads smiley_crocodile.gif Se billede.
Og bemærk lige det ikke er en letvægter sådan en MGM den vejer næsten 300kg !
Jeg huskede dog en stige så jeg kunne komme ud igen og dunken kunne lige klemmes gennem hullet mellem magasin og toppen af døren.
Vi fik monteret de sidste rør, og var klar til test.
Jeg havde efter anvisning puttet en håndfuld piller i brændeskålen før start(så den ikke skal genstarte for at fylde sneglen første gang), trykkede på start.... Tradaaa fyret kører.......
Efter at have beundret at det bare spiller i 10 min kom en underlig rastløshed, nå men jeg kan da rydde lidt op, en halv time senere kom rastløsheden igen, nå men jeg kan da tænde gulvvarmen i badeværelset, hvilket er fyrets eneste opgave sammen med VVB lige pt.
Efter en time med fuld blus på kedlen var røgtemperaturen 93grader.. Uha...
3 timer efter start kom rastløsheden igen..... Hva så, ja hva så???? Det spiller jo bare og jeg må vidst bare finde mig en ny hobby. :roll:
5 timer efter start var systemet så varmt den slukkede første gang, nu tænder og slukker den 1 gang i timen, så i morgen skal jeg have indstillet sommerfyringen så den starter 1 gang om dagen i et par timer, eller deromkring bare gulvvarmen er lun.

LARMER DEN ?? Var et af de første spørgsmål da nyheden bredte sig !?
Nej den larmer ikke, blæseren som ikke er der kan jo ikke larme, røgsugeren lyder som en emhætte på lav blus når fyret kører på fuld kraft- 15KW, når fyret kører i tomgang-2KW er det nærmest ikke hørbart.
Der er ingen buldren fra brændehovedet.
En svag sneglelyd og en svag klinkeklanke fra pillerne der lander i brændeskålen. (betryggende lyd siger fruen, så ved hun der er varme på)
Tænderen som er af varmepistol typen, lyder som en varmepistol sjovt nok :great: men i et kabinet, og i et kabinet, så lyden ikke er gennemtrængende.
Eneste lyd jeglige skulle undersøge var klappen til tømme mekanismen, den giver 4 klap, mon ikke den klapper låget op og i 4 gange ? Lyder som når mutter er i køkkenet og sår et par gryder sammen, blot inde i en kedel... Øhh det er altså såden det lyder og ja jeg er glad for mad :amen:
Skulle nogle være interesseret i at se dyret skal i være velkomne, men indtil døren bliver udvidet til dobbelt skydedør(Tak for tippen Bigfoot) skal du være meget tynd for at komme forbi fyret eller være villig til at kravle over.
Vedhæftede filer
CAM00059 (1) (960 x 1280).jpg

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

MGM Comfort

Indlæg af Bigfoot » 30 sep 2012 07:21

lyder dælme godt at du har fået liv i den Klaus, og igen tak for rundvisningen på chateuet den anden dag.

Så må jeg hellere skynde mig med at få bestilt de piller til den, så du kan få permanent varme på.

Men ja, sådan en skydelågeforside der, ville da være den perfekte løsning for dig der. Godt med nye øjne, det giver lige det sidste man har brug for.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar