Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benekov S25

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 18 mar 2012 09:25

Amen det er da næsten synd at slide den lille 13½ op på det icon_cheesygrin.gif

Ved godt løsningen med bigbags ikke er optimal, tror bare hvis jeg skal være lidt realistisk omkring mine projekter i år, så må jeg nok desværre indse flis-skuret bliver engang næste år. Planen var så også at fylde magasinet helt op, med overdækningen skulle det passe ca med et tons flis(5.4m3).
Ihvertfald hvad jeg kan komme frem til med med min tommelfingers matematik :wink:

Lige ved siden af magasinet ligger en gammel mødding, planen var at støbe et beton lag på den, evt nogle panser toppe i bunden og så lave en eller anden luftig beklædning. Så må vi se om den lille bobcat kan løfte helt der op. Ellers har jeg en glimrende undskyldning for endelig at få den skiftet ud med noget større.

Håber ikke jeg skal rode for meget med indstillingerne, har stort set kørt det samme til piller/korn og en lille prøve dynge flis jeg kørte igennem i efteråret. Nu må vi se hvor galt det går.


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Benekov S25

Indlæg af timkenneth » 18 mar 2012 09:36

kan være du skal rode lidt med o2 op/ned. skal jeg i vhert fald når jeg skifter mellem korn og flis. flis vil også gerne have mange små indskub. men der finder du jo hurtigt ud af og vores 2 stoker er jo på igen måde sammenlignelige.

var faktisk ved at skrive du kunne bruge den gamle mødding der til noget. er der ajle kugle under? flis skal meget helst gerne på beton med overdæk ellers er det for vådt og så bruger du for emget flis til at fyre damp af gennem skorsten.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 18 mar 2012 10:12

Hej timkenneth

Har iltstyring på så håber selv den klare det, men der skal nok rodes lidt ved indføringssneglen. Må se når den får bedre fat i flisen.
Var det ikke noget med SK'eren lignede benekoven en hel del? Eller er det mig der bytter rundt i noget nu?

Jeg er så heldig så de gamle ejere har valgt at køre noget i vandet gennem ajle-beholderen, som ligger lige ved siden af møddingen, så kan ikke slette den ligenu, så meget som jeg ellers gerne ville.

Men ja, kunsten er lidt at få flisen godt tør, uden at støve alt for meget, og kunne beholde den sådanne hele vinteren.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Benekov S25

Indlæg af snubbi » 20 mar 2012 21:21

hej kristian
hvor mange hk har en 135 er den ikke magen til min 550.min er bare lidt nyer.

hvis du fylder den med ege flis komme der næsten 2 tons i siloen
jeg er er lige ved at finde ud af hvad jeg kan finde udtyndnings eg/bøg/ask .jeg måtte købe 100rm sidste år for at får prisen ned , for så at delte det med 2 andre .men så passede det med en bil til hver( 33rm) af os :great:

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 21 mar 2012 06:21

Hej snubbi

Mener det er 50-55 stykker, de er vidst lavet i et par forskellige versioner de perkins motore.
MF550 er ellers også en dejlig en :)

Det lyder meget godt med egeflisen, men så bliver det nok også en anden pris end jeg fyre til nu.
Er det ikke for store stammer til at flise når du tager en vognfuld?

Den var forresten lige stoppet engang i går, måtte lige hive en ordenlig stikker ud, ca. 10x5x2 cm, kunne bare tage den op af celleslusen og køre videre.

Der sidder lidt 'grater' fra svejsningen rundt omkring røret, på vej ned i celleslusen, jeg har mistanke om det kan gribe lidt fast i flisen.
Skal lige have fundet en måde at komme ned i røret, og prøve at slibe lidt på det. Så tror jeg bedre den kan få de lange stikkere ned.


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Benekov S25

Indlæg af snubbi » 21 mar 2012 18:12

hej
de ege stammer jeg har købt sidste år var de fleste ikke større end at flisehuggeren kunne spise dem (15 x23cm) og med 14-18% fugt .
min 550 har kun 55 hk med skarpe knive klare den det fint ,dog skal man lige stoppe indtræket til flishuggeren en gang i mellem så traktoren lige kan få vejret igen .er ved og se om jeg kan finde en omdrejninges vagt så den selv stoppe indtrækket hvis traktoren er ved tabe pusten

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 21 mar 2012 18:54

Det lyder måske ikke helt dumt.
Hvad er prisen på sådanne et træk, hvis man må være så fræk at spørge? Og hvor mange rm har du måtte skære ud til brænde?

Det med at tabe pusten, det kan den 90hk NH også finde på, så det er åbenbart ikke det der er afgørende. Så styre man den bare lidt i sikkerhedsbremsen. Den har vidst for øvrigt omdrejningsvagt, men har aldrig lige fået sat mig ind i den.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Benekov S25

Indlæg af Ollii » 21 mar 2012 19:34

snubbi » 21 Mar 2012, 18:12 skrev:hej
de ege stammer jeg har købt sidste år var de fleste ikke større end at flisehuggeren kunne spise dem (15 x23cm) og med 14-18% fugt .
min 550 har kun 55 hk med skarpe knive klare den det fint ,dog skal man lige stoppe indtræket til flishuggeren en gang i mellem så traktoren lige kan få vejret igen .er ved og se om jeg kan finde en omdrejninges vagt så den selv stoppe indtrækket hvis traktoren er ved tabe pusten
Er det stadig den lille 3 cyl. Der sidder i 550 for det fåes ikke meget bedre.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Benekov S25

Indlæg af snubbi » 21 mar 2012 20:03

hej kristian
traktor og flishugger står mig 50 kilo med moms .traktoren købte jeg fra århus komune flishuggeren er købt brugt hos en lokal maskinhandler .
en tp 660 laver 12mm fin flis ,den skal bruge ca 45 hk .
jeg vil gætte på en 2-3rm jeg har måtte skære så det kunne komme i flækkeren ,nogle stammer har jeg givet et lille snit på langs i enden af kævlen og derefter bankede jeg et par kiler i for at flække stammen i fuld længede .eg er meget nemt at flække.
den split du pillede ud er sikkert et stump ende stykke . det sidst stykker stamme har det med at vender lige efter ind træks valserne og så skær den oste skiver ud.
hvis en 90hk traktor taber pusten kan det være at indtrækket står lidt for højt eller sløve knive ,
hvis indtrækket stor for højt så masser stammen ind på skiven mellem knivene det koster energi.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Benekov S25

Indlæg af snubbi » 21 mar 2012 20:21

hej kristian
det træk udtyndnings eg kostede 7800.- til hver af os 3 , levret på adressen.
til ollii
ja det er det er den gennem prøvet 3 cylinder diesel 550én køre med.
Da jeg starte med at køre med flishugger kpå 550én kom der sod og andet ud af udstødningen på fergusonen .den har kun kørt med kost og saltspreder da jeg købte den .


Besvar