Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benekov S25

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 21 feb 2014 11:42

Landlyst skrev:Du har ikke tænkt dig at flise det der direkte ind i skuret, vel? :-o
Hehe, det har jeg faktisk haft gjort med den bunke der ligger derinde.
De stammer jeg har fået er bare så store, og bunken er snart blevet så stor så jeg må have en udefra til at flise det til mig. Selv om det river lidt i tegnedrengen icon_cheesygrin.gif

Jeg er super spændt på at se hvor meget der bliver, men venter engang til sommer med at få det fliset, så det værste grønne er væk. Så har jeg heller ikke bøvlet med svampesporene.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Benekov S25

Indlæg af Landlyst » 21 feb 2014 15:37

Jeg ville ikke turde gøre det... Du får en masse fugt der skal ud og en masse varme.... Jeg ville lægge det ude og så lade det varme sig tørt og så lige lægge det våde yder lag til side i en ny stak og køre det tørre ind.... Dit ellers flotte skur ser godt nok ret tæt ud....

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 21 feb 2014 15:44

Lader det altid ligge til det er nogenlunde tørt inden jeg fliser, netop fordi jeg ikke vil have fugt, varme og svampespore, det har jeg nu heller aldrig haft problemer med.

Det var også planen at lave det forholdsvis tæt, da det jo er rimeligt tørt når det kommer ind. Det eneste sted der er ventilation er oppe under taget. Gider ikke der ligger et bjerg af tøsne, eller regnen finder vej i blæsevejr.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Benekov S25

Indlæg af Landlyst » 21 feb 2014 17:00

KristianVilhelm skrev:Lader det altid ligge til det er nogenlunde tørt inden jeg fliser, netop fordi jeg ikke vil have fugt, varme og svampespore, det har jeg nu heller aldrig haft problemer med.

Det var også planen at lave det forholdsvis tæt, da det jo er rimeligt tørt når det kommer ind. Det eneste sted der er ventilation er oppe under taget. Gider ikke der ligger et bjerg af tøsne, eller regnen finder vej i blæsevejr.
Man kan jo sagtens lave det med ventilation uden at der kommer sne og vand ind....

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Benekov S25

Indlæg af Brian B » 21 feb 2014 17:43

Hej
Jeg har haft 40 m3 doset op i laden det blev godt varm men jeg gravede nogen dræn rør ned det giver godt med luft og det kommer masser af vand ud af dem.. Gjorde det samme med 6 tons våd korn jeg fik for at fjerne det
Hvis jeg skulle lave sådan et skur ville jeg lave kanaler i bunden så der kunne komme noget luft til
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 21 feb 2014 18:00

Der er mange måder at gøre tingene på.
Det var med i overvejelserne om jeg skulle lave luft i gulvet, men jeg blev enig med mig selv om det var nemmere at lade træet tørre udenfor, og derefter flise det.

Vådt korn havde jeg aldrig ville røre med en ildtang, var det til at få skilt ad igen?

Der er støbt gulvvarme slange ned i betongulvet, da jeg havde en rest liggene. Planen var at der engang evt. kunne sættes noget primitivt solvarme til at få de sidste vandprocenter ud af træet. Nu må vi se om det nogensinde bliver sat til.

Min plan var primært at der ikke skulle noget vådt/fugtigt/grønt derind, dermed slipper jeg for noget der brænder sammen, og giftige svampespore.

PS. Jeg har kun oplevet træflis har varmet når det har været frisk/grønt, og aldrig når det har været vådt/fugtigt.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Benekov S25

Indlæg af Brian B » 21 feb 2014 20:10

Hej
Ja det var ret varm da det stod på vognen men jeg puttede det gennem en gammel rensemaskine og sneglede det ind det tog det værste fugt og sten.. Det var læsset med gummiged fra en grusplads hvor det var tippet på en lang snegl der kørte op i en amerikaner silo før deres korngrav blev færdig så der var mange sten med..
Mit flis lå og dampede op gennem de dræn inde i laden om vinteren så det var noget varm men det blev fint tør det havde lagt et halv år inde inden det blev tippet uden for her og lå kun ude i en månede under pressening.
Hvor længe lader du det ligge inden du fliser det ? Jeg har et par læbælter jeg skal have fliset når jeg får mig taget sammen til og vælte dem jeg regner med at gøre det om vinteren og så lade det ligge til sidst på sommeren men om det er nok ved jeg ikk.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 01 mar 2014 08:22

Brian B skrev:Hej
Ja det var ret varm da det stod på vognen men jeg puttede det gennem en gammel rensemaskine og sneglede det ind det tog det værste fugt og sten.. Det var læsset med gummiged fra en grusplads hvor det var tippet på en lang snegl der kørte op i en amerikaner silo før deres korngrav blev færdig så der var mange sten med..
Mit flis lå og dampede op gennem de dræn inde i laden om vinteren så det var noget varm men det blev fint tør det havde lagt et halv år inde inden det blev tippet uden for her og lå kun ude i en månede under pressening.
Hvor længe lader du det ligge inden du fliser det ? Jeg har et par læbælter jeg skal have fliset når jeg får mig taget sammen til og vælte dem jeg regner med at gøre det om vinteren og så lade det ligge til sidst på sommeren men om det er nok ved jeg ikk.
Det er lidt forskelligt, typisk en god sommers tid, så er min erfaring det er nogenlunde lagerfast. Har også fliset træ der har ligget i 2 og 3 år.

Med venlig hilsen
Kristian Vilhelm


Besvar