Benekov S25

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm »

Albert » 26 Oct 2011, 07:26 skrev:Det lange vandrette røgrør kan måske give problemer med trækket,et så langt rør skal helst stige 45 grader,så her skulle du nok have set bort fra egne principper,og placeret skorstenen ude ved ydervæggen

Der er flere der har bøvlet med ordentlig træk på grund af for langt ligeløb,hvis du samtidig har vinkler på røret,og ikke bøjninger efter kedel og under loft,vil det forværre det dårlige træk,nogle af de historier kender Karsten forøvrigt ganske godt.
Det lange ligeløb er knap 2.5 meter. Om det er langt vil jeg ikke gøre mig til dommer over. Det må vi jo tage derfra hvis det laver ballade.

Har dog set andre installationer med noget længere ligeløb, blandt andet vores referrence vi så på før vi købte vores fyr. Han havde lavet nogenlunde samme setup, dog med et ligeløb på hvad jeg husker som omkring 5 meter.

Alternativt kunne man have flyttet magasinet indefor, men den løsning var jeg ikke meget for da jeg helst så det kunne læsses med noget maskine :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Benekov S25

Indlæg af Tom_AT »

Hvis det kommer til at knibe med træk i røgrøret kan der vel monteres en suger?
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm »

Så er der gang i skidtet.

Billede

Jeg har lige startet fyret op, så der er ikke mange flammer :wink:
Billede

Billede

Billede

Fyret blev sat til fredag eftermiddag. Det blev startet problemfrit op på hvede, som jeg blandede med et par sække flis. - Fyret har faktisk bare kørt, varmet begge beholdere op uden jeg har rørt en finger, indtil jeg kom hjem fra jagt i aftes. Der kunne jeg dog se den var gal med varmen, og valgte at lukke fyret ned.

Jeg prøvede at tage nogle billeder af flisen, og magasinet uden for men mit kamera gik desværre død for strøm, så de må være til gode. :wink:

Lige nu står jeg med 3 problemer for den vidre drift.

1. Magasinet uden for, er ikke rigtigt vandtæt, jeg venter på en presenning fra benekov. Indtil da skal jeg have fundet på en hurtig anden løsning.

2. Karsten var så venlig at hjælpe mig, med et par følere på akku-tanken der måler henholdsvis top og bund, og tænder og slukker efter det. Desværre måler de forkert(De kommer kun op på 10-15 gr), så det skal også lige justeres ind.

3. Sneglen trækker ikke rigtigt noget aske ud. (Håber nogen kan hjælpe med indstillingen på TM styringen) Det eneste jeg har fundet herinde er en tråd på linux styringen. Manualen jeg fik mailet af vores venlige referrence er desværre også på linux styringen.

Hen over ugen skal jeg til at forsøge med naboens skovflis, og se om den kan trække det igennem, ifølge ham selv kan han ikke trække det gennem hans eget flisfyr. icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Benekov S25

Indlæg af Klaus »

1. måske kan samlingerne tættes med alm gummi tætning til vinduer og døre(det planlægger jeg for at gøre mit støvfrit)
2. kan du ikke bare køre alm drift indtil de er justererede?
3. mon ikke den hedder noget med aske og så en % sats?

Mangler du ikke en pakning i tornadoen ? eller er den kittet?
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm »

Klaus » 29 Oct 2011, 21:02 skrev:1. måske kan samlingerne tættes med alm gummi tætning til vinduer og døre(det planlægger jeg for at gøre mit støvfrit)
2. kan du ikke bare køre alm drift indtil de er justererede?
3. mon ikke den hedder noget med aske og så en % sats?

Mangler du ikke en pakning i tornadoen ? eller er den kittet?
1: Tanken har strejfet mig, men der er et godt stykke rundt, man skal jo have hele kanten med + siderne. Går med overvejelser omkring at forlænge mit tag udover magasinet, og få et halvtag over. Vi må se hvor det ender, den bliver nok bare pakket ind i den hætte fra benekov til en start.

2: Jo, det var planen jeg skulle prøve at have stillet den tilbage til alm drift imorgen, indtil vi finder en løsning for det andet, er for træt til at gide at kigge på noget idag, inklusiv askeudtaget :wink:

Tornadoen kittede karsten da han satte det til. Formoder det er den rigtige fremgangsmåde?

Desværre kom fyret lidt for sent, fruen meddelte hun var gravid for 12 uger siden(problemer med at holde varmen), så skal nu have mit første barn icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Benekov S25

Indlæg af Klaus »

Jamen tillykke :D så er denne til dig : http://www.wimp.com/dadlife/
Tornadoen skal altid kittes ved røret, men man kan også bruge en glaspakning mellem top og bund.
Få sådan en til det halvårlige rens, den holder evigt(hvis du ikke hiver i den :oops: )
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm »

Haha, ja det er nogle hårde bananer :)

Aha, det skal jeg da lige have hørt karsten om jeg ikke kan få med. Har godt hørt om lidt bøvl med kittet.

Tror jeg har fået slukket for buffer funktionen nu, er så lidt i tvivl om hvordan den så køre, men må holde lidt øje med den. Askeudtaget kan jeg simpelthen stadig ikke finde noget af

"af Klaus » 22 sep 2011 20:23

Hvad mon armen til venstre på brænderen er til ? "

Det glemte jeg helt at fortælle, det var vidst noget halløj til tørv
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm »

Har forgæves brugt dagen på at få gang i fyret, det bliver ved med at fylde hele kedlen med korn. Har nu et styk meget kold hus.

Har prøvet diverse steder at finde en manual over TM Styringen til et S25, nogen der kan hjælpe?
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Benekov S25

Indlæg af Klaus »

Hvis du søger lidt i benekov kategorien er der masser af tips at hente.
Det kunne tyde på din tændingsindstilling eller startop overfodrer.
Korn tænder sværere end alt andet derfor skal du have justeret dine indstillinger anderledes til korn, end flis(også sneglene) Der er det de forskellige menuer er til...
Men for at tænde op... Når alt andet svigter, tøm brændehovedet, tag en håndfuld eller 2 træpiller eller godt tørt flis, væd det op i tændvæske, put det i brænde hovedet, tænd med tændstik, lad det brænde 3 min start fyret, tryk flere gange på den grønne knap til den går i alm. drift.. Så skulle den være i vinkel.
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm »

Klaus ->

Tror ikke det er startop, jeg stod og kiggede på den startede pænt op, men kort tid efter begynder den at fylde alt for meget korn ind.

Jeg vil lige prøve med tændvæsken når jeg kommer hjem, tak for tippet.

Besvar