Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opgradering af solcelleanlæg

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af Hangaard » 13 feb 2024 14:39

Hej Alle,
Jeg har i dag et 6Kw solcelle anlæg på den gamle nettomåler ordning (gruppe6)
Men er alle fordele efterhånden ikke væk i dag?
Jeg har 42stk ZNShine 195w paneler som gerne skulle genanvendes på hybrid inverter men er lidt i tvivl om det kan lade sig gøre uden de store ændringer ?
I dag er de delt i to ½ delen til hver MPP tracker, men da jeg gerne vil have en lidt større Hybrid inverter så skulle de 42 paneler gerne sidde på en MPP og nye paneler på den anden MPP.
Så håber der er en ekspert der kunne værre behjælpelig med udregningen..
Tænker selv om de to nuværende strenge med 21 paneler på hver kan parallel kobles så det er Amp der hæves og ikke Volt ?
På panelerne står der i øvrigt (maximum serie fuse 10A) bliver det et problem hvad angår parallel forbindelse at de 2 x 21 paneler?
Inverteren jeg tænker at investere i er en Growatt MOD10KTL3-HX
Vedhæftede filer
Growatt inverter data.jpg
ZN shine 195w.jpg
ZX5M_180-205W_Black1.pdf
(578.72 KiB) Downloadet 4 gange
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af BWJ » 13 feb 2024 16:56

Hvis du piller ved noget, uden at det er godkendt, risikerer du at ryge ud af ordningen.
Hvis du ryger ud betyder det, at du mister muligheden for kun at betale elafgift af dit års-netto forbrug, og istedet skal betale elafgift af hele dit forbrug fra nettet, det er ikke en uvæsentlig udgift.
Men det er lovligt at udskifte til en godkendt hybrid, eller endnu bedre en batteribank.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af Hangaard » 13 feb 2024 19:28

Hej BWJ,
Jeg har ikke pillet ved noget endnu, men overvejer en opgradering..
Du skriver det er lovligt at udskifte inverter til en ny med hybrid (batteri) er du sikker på det ? for så kunne alternativ jo være at skaffe en 6Kw hybrid system.
Er du sikker på den med elafgiften her i 2024 ? på min nye månedsregning kan jeg ikke spore en fordel i at være i gruppe 6.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af BWJ » 14 feb 2024 20:40

Hangaard skrev:
13 feb 2024 19:28
Hej BWJ,
Jeg har ikke pillet ved noget endnu, men overvejer en opgradering..
Du skriver det er lovligt at udskifte inverter til en ny med hybrid (batteri) er du sikker på det ? for så kunne alternativ jo være at skaffe en 6Kw hybrid system.
Er du sikker på den med elafgiften her i 2024 ? på min nye månedsregning kan jeg ikke spore en fordel i at være i gruppe 6.
Ja hybrid er godt nok, hvis den er godkendt og på positivlisten.https://greenpowerdenmark.dk/vejledning ... itivlister
Ja den med elafgiften gælder i 20 år, og hvis du idag betaler elafgift af dit forbrug, udover dit års nettoforbrug er der tale om en fejl, STOR fejl
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af Hangaard » 14 feb 2024 20:45

Går da stærkt ud fra at Growatt som sælges hos VVS eksperten er godkendte inverter, men må da lige tjekke op på den med elafgiften

edit

var lige inde og kontroller og den er på positiv listen så er den del da i orden.

og på energistyrelsen står der fgl. under Gruppe6 ved rep/vedligehold så tænker da heller ikke dette er et problem.


Vedligehold og reparation
Det er muligt at udskifte defekte eller mangelfulde komponenter (fx inverter eller solpanel) i forbindelse med løbende vedligehold og reparation. Du skal blot sikre dig, at det nye panel eller den nye inverter er af præcis samme mærke/type som den oprindelige eller der udskiftes med en teknisk tilsvarende model.

Du bedes sikre dig, at den nye inverter fremgår af Positivlisten fra Green Power Denmark.

Du skal som anlægsejer sikre dig, at den udskiftning, du foretager, ikke medfører, at den oprindelige installerede og godkendte effekt forøges. Sker der væsentlige ændringer af det oprindelige installerede og godkendte anlæg, så vil anlægget falde ud af den oprindelige godkendte ordning.

Løbende vedligehold og reparation kan foretages uden forudgående godkendelse fra Energistyrelsen.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af BWJ » 14 feb 2024 21:01

Hangaard skrev:
14 feb 2024 20:45
Går da stærkt ud fra at Growatt som sælges hos VVS eksperten er godkendte inverter, men må da lige tjekke op på den med elafgiften

edit

var lige inde og kontroller og den er på positiv listen så er den del da i orden.

og på energistyrelsen står der fgl. under Gruppe6 ved rep/vedligehold så tænker da heller ikke dette er et problem.


Vedligehold og reparation
Det er muligt at udskifte defekte eller mangelfulde komponenter (fx inverter eller solpanel) i forbindelse med løbende vedligehold og reparation. Du skal blot sikre dig, at det nye panel eller den nye inverter er af præcis samme mærke/type som den oprindelige eller der udskiftes med en teknisk tilsvarende model.

Du bedes sikre dig, at den nye inverter fremgår af Positivlisten fra Green Power Denmark.

Du skal som anlægsejer sikre dig, at den udskiftning, du foretager, ikke medfører, at den oprindelige installerede og godkendte effekt forøges. Sker der væsentlige ændringer af det oprindelige installerede og godkendte anlæg, så vil anlægget falde ud af den oprindelige godkendte ordning.

Løbende vedligehold og reparation kan foretages uden forudgående godkendelse fra Energistyrelsen.
:great: korrekt, -Tjek lige den her ud, https://mrperfect.dk/solceller-inverter ... 18250.html jeg tror jeg går efter den.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af Hangaard » 15 feb 2024 10:00

Tænker da den jeg har nævnt er et bedre valg og så er det den nyeste model.
https://www.vvs-eksperten.dk/growatt-in ... -902007010
Har fået et tilbud på 8685kr det er jo væsentligt billiger end den du linker til.
Fordelen ved den her er at det er en 10Kw som også kan lade med de 10Kwh og hente strøm fra batteriet med 10Kw
Den er så smart at jeg i styringen kan sætte den op så den ikke smider mere end de 6Kw ud på nettet, så den skal bare justeres til 60% = 6KW
Tænker også det er smart at den er 10Kw for har jeg et forbrug på 2Kw og panelerne laver 8Kw så vil jeg kunne udnytte alle paneler 100% men fortsat kun lever 6Kw til nettet eller batteriet for den sags skyld.
Den kører også med APX batterier og systemet er ikke begrænset af den " dårligste Batteri " her kan man tilføje et nyt batteri når man har lyst uden det giver problemer.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

pille
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af pille » 15 feb 2024 18:31

Han er i gruppe 6.
Han ryger ud af gruppe 6 med en 10 kwt inverter :cry:

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af Hangaard » 15 feb 2024 19:07

Pille,
Du læste godt at den kan drosles ned ik ?
Vedhæftede filer
Export Limitation settings.jpg
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

pille
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Opgradering af solcelleanlæg

Indlæg af pille » 15 feb 2024 21:48

Okki så er det jo ok :great:


Besvar