Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Smartmeter

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Smartmeter

Indlæg af Hjemme teori » 16 apr 2023 11:55

Jeg har kigget på smartmetere til at håndtere min solcelle overskudsstrøm. Dem jeg har fundet er bare lidt for pebrede og skal også ind i eltavlen efter måleren. Der har jeg ikke plads og det kompliceres lidt af at der også løber to sæt kabler ud af elmåleren. Til tavlen og til tavlen i stalden.

Jeg kan se at der er lavet nogle kort der virker sammen med portene i nogle elmålere. Jeg har ikke fundet nogen der passer lige min, da den nok er for ny og derfor ikke udbredt nok i nu til at det giver mening at have et kort til. Men kan se at de apps kun er kanske kort fra at kunne levere det jeg skal bruge.

Så kender nogen til noget standard grej der kan det jeg efterspørger. Noget der via elmåleren kan aflæse om jeg køber eller sælger strøm og som kan snakke med en smart stikkontakt af en type med en overkommelig pris.

Min elmåler er en echelon 83334
Mvh. Sophus


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Smartmeter

Indlæg af BWJ » 16 apr 2023 21:35

Hjemme teori skrev:
16 apr 2023 11:55
Jeg har kigget på smartmetere til at håndtere min solcelle overskudsstrøm. Dem jeg har fundet er bare lidt for pebrede og skal også ind i eltavlen efter måleren. Der har jeg ikke plads og det kompliceres lidt af at der også løber to sæt kabler ud af elmåleren. Til tavlen og til tavlen i stalden.

Jeg kan se at der er lavet nogle kort der virker sammen med portene i nogle elmålere. Jeg har ikke fundet nogen der passer lige min, da den nok er for ny og derfor ikke udbredt nok i nu til at det giver mening at have et kort til. Men kan se at de apps kun er kanske kort fra at kunne levere det jeg skal bruge.

Så kender nogen til noget standard grej der kan det jeg efterspørger. Noget der via elmåleren kan aflæse om jeg køber eller sælger strøm og som kan snakke med en smart stikkontakt af en type med en overkommelig pris.

Min elmåler er en echelon 83334
Du kan vel sætte smartmeter i en lille bitavle ved siden af den tavle du har, eller?
Og er det fordi du vil lagre overskudsstrømmen, og bruge den senere ?, eller hvad er planen ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Smartmeter

Indlæg af Hjemme teori » 17 apr 2023 00:28

Jooo, men har måske ikke forklaret det tydeligt nok, prisen - ved at sætte det ind "ved siden af" skal mindst et sæt 6mm2 kabel forlænges og det bliver de jo ikke billigere af. de er ikke billige til at starte med og elektriker ud for at monterer. samt trække kabler til smart meter (dem jeg har set har kablet signal).

Det andet var lidt smartere og kører over WIFI. og planen er det jeg skrev, kunne starte smart stikkontakter.
Mvh. Sophus

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Smartmeter

Indlæg af Fiffer » 17 apr 2023 18:16

Kan du ikke bare bruge appen Watts? Den er bundet direkte op på dit målepunkt, og viser både dint solcellestrøm og det du forbruger på grafer. Min nabo har den med solceller, og det virker, dog med 2-3 dagen forsinkelse. I appen kan kåbes den måler du efterspørger, hvis ellers din måler er almindelig.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Smartmeter

Indlæg af Hjemme teori » 17 apr 2023 18:59

Fiffer skrev:
17 apr 2023 18:16
Kan du ikke bare bruge appen Watts? Den er bundet direkte op på dit målepunkt, og viser både dint solcellestrøm og det du forbruger på grafer. Min nabo har den med solceller, og det virker, dog med 2-3 dagen forsinkelse. I appen kan kåbes den måler du efterspørger, hvis ellers din måler er almindelig.
2-3 dages forsinkelse er i overkanten til at tænde smart kontakt.

Og det er faktisk Watts jeg tænker på i mit første skriv - ville bare ikke reklamere for dem.

Og deres Wattslive virker ikke i min måler da det er sidste nye - nummeret står ovenfor. Watts har kun til de 2 tidligere genrationer.

Derudover kan wattslive ikke det jeg efterspørger. Den kan tænde når strømmen er grønnest - uden at det behøver at være min strøm. og jeg vil ikke købe vindmølle strøm om natten for at sælge solstrøm om dagen.

Tænker bare ikke der skal meget kode til før den ville kunne - så derfor spørgsmålet, om i havde stødt på noget derude der kan, men det lader det ikke til. så må jeg bare vente til nogen får det lavet og bare tænde dem manuelt indtil da.
Mvh. Sophus


Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Smartmeter

Indlæg af Fiffer » 17 apr 2023 19:22

Jeg beklager min uvidenhed, der må klogere folk til. 🤗
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Smartmeter

Indlæg af From » 18 apr 2023 10:16

Hvad med en https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-3-em-1

Den kører over wifi og har strømtransformere der bliver sat rundt om ledningerne.

Du kommer nok ikke uden om selv at lave en noget styring til at tænde for en smartplug, men det kan laves med Node-Red eller Home Assistant eller noget tredje.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Smartmeter

Indlæg af Hjemme teori » 19 apr 2023 14:43

Det ville næsten kunne bruges, hvis ikke det var at mine kabler deles allerede nede i elmåleren, så den skal i givet fald mases ind før elmåleren, det må man sku nok ikke. men ville ellers sikkert kunne bruges.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Smartmeter

Indlæg af Smoelfen » 19 apr 2023 20:07

Efter vi fik de nye målere sat op, har der ligget en bekendtgørelse som foreskriver at "lægmand" skal kunne "suge" data ud af sin måler. Bekendtgørelsen findes her https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/1358. Så jeg tog fat i Radius og bad dem tilsende mig de krypteringsnøgler som skal benyttes for at kunne suge data ud af elmåleren. Herefter blev en kineser ESP8266 fodret med et program som findes her https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware.
Herefter blev skidtet sat ud og tilsluttet elmåleren på den foreskrevne HAN port som findes på de nye målere. ESP dimsen fodret med krypterings nøgler, wi-fi parameter for vores egen wi-fi netværk og data for hvilken måler der benyttes (Kamstrup). Jeg er ikke sikker på at alle elselskaber har fået deres målere til at virke med det foreskrevne interface, men iflg. bekendtgørelsen skal det jo være muligt for alle at tage data ud.
Herunder ses et billede af den fuglerede jeg har sat til vores måler her på privatboet, et screenshot af skidtet når det kører, det afgiver data med 10 sek. mellemrum og til sidst et af to installationer jeg har hvor der også er solceller på(en lidt ældre udgave af programmet).

Mvh Smoelfen
elmaeler.PNG
elmaeler1.PNG
elmaeler2.PNG
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Smartmeter

Indlæg af svanggaard » 19 apr 2023 21:37

Den her er billig: https://saveeye.dk/ . den aflæser blink fra elmåler. Jeg har ingen erfaring med den - og aner i øvrigt ikke hvordan det virker når strømmen "kan løbe begge veje" igennem din elmåler.

Har du ikke mulighed for at kommunikere direkte med inverteren? Hvis din inverter er på nettet, er der en god change for at Home assistant (https://www.home-assistant.io/) kan bruges til automatisering.


Besvar