Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

spørgsmål til summationsmåler

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af BWJ » 01 mar 2023 19:09

Hangaard skrev:
01 mar 2023 17:13
Forklaringen fra både N1 og Norlys er at man betaler for det faktiske forbrug kontinuerligt forstået sådan at hvis du fks. i starten af en time forbruger 2 Kwh og i slutningen af samme time lever 2 Kwh så betaler du for de 2 Kwh og sælger de 2 Kwh
Man modregner ikke på den måde man gjorde før hen 1 til 1 ved årsafslutning (bare time for time nu) for så skulle det jo i overstående tilfælde gå lige op.
og det er det jeg syntes er underligt at de ikke er sådan for det havde jeg forstået at det var
Hele ideen med summationsmåler er, hvis man uden SMM har en 3 faset inverter og producerer 1 kWh på hver fase, og samtidig kun bruger 2 kWh på én fase, så vil man blive snydt for 1 kWh, selvom du bruger mindre end du samlet producerer - hvorimod med SMM lægges de 3 faser sammen og modregner forbrug, det giver 1 kWh i salg.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af Hangaard » 01 mar 2023 19:52

BWJ skrev:
01 mar 2023 19:09
Hele ideen med summationsmåler er, hvis man uden SMM har en 3 faset inverter og producerer 1 kWh på hver fase, og samtidig kun bruger 2 kWh på én fase, så vil man blive snydt for 1 kWh, selvom du bruger mindre end du samlet producerer - hvorimod med SMM lægges de 3 faser sammen og modregner forbrug, det giver 1 kWh i salg.
Det er jeg klar over, man kan ikke både lever og forbruge fra nettet på samme tid med en summationsmåler , men det er ikke sådan at hvis du overproducer i første kvarter i timen at du så trækker det fra, hvis du forbruger strøm fra nettet i kvarter 2 i samme time, så vil det bliver registreret som køb / salg.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af BWJ » 01 mar 2023 21:00

Hangaard skrev:
01 mar 2023 19:52
Det er jeg klar over, man kan ikke både lever og forbruge fra nettet på samme tid med en summationsmåler , men det er ikke sådan at hvis du overproducer i første kvarter i timen at du så trækker det fra, hvis du forbruger strøm fra nettet i kvarter 2 i samme time, så vil det bliver registreret som køb / salg.
Hvis du bruger en 1 kWh lampe det første kvarter, og producerer 1 kWh i det andet kvarter i timen, så vil dit forbrug være 0 kWh i den time.
Det er fordi regnestykket ser sådan ud: køb 250W salg 250W = 0W, og det er resultatet der sendes til datahub.
Men hvis man sætter samme lampe til i én time, og solen så kommer frem i det sidste kvarter i samme time så viser inverter måske 3 kWh. så er regnestykket: køb 1000W salg 750W = 250W køb - så vil mange sige, jamen jeg har produceret mere end jeg har købt - nej det har man ikke på samme time.
Men tjek ud på Eloverblik
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af Hangaard » 01 mar 2023 21:32

BWJ skrev:
01 mar 2023 21:00
Hvis du bruger en 1 kWh lampe det første kvarter, og producerer 1 kWh i det andet kvarter i timen, så vil dit forbrug være 0 kWh i den time.
Det er fordi regnestykket ser sådan ud: køb 250W salg 250W = 0W, og det er resultatet der sendes til datahub.
Men hvis man sætter samme lampe til i én time, og solen så kommer frem i det sidste kvarter i samme time så viser inverter måske 3 kWh. så er regnestykket: køb 1000W salg 750W = 250W køb - så vil mange sige, jamen jeg har produceret mere end jeg har købt - nej det har man ikke på samme time.
Men tjek ud på Eloverblik
Som det fremgår så er der både salg og køb i samme time og det skulle jo så ikke kunne lade sig gøre ifg. dig eller noget jeg har misforstået ?
Vedhæftede filer
Køb den 25 feburar.jpeg
Salg den 25 feburar.jpeg
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af BWJ » 01 mar 2023 22:06

Hangaard skrev:
01 mar 2023 21:32
Som det fremgår så er der både salg og køb i samme time og det skulle jo så ikke kunne lade sig gøre ifg. dig eller noget jeg har misforstået ?
Kl 9 og 10 er der kun salg, dvs at forbrug her er modregnet, og produktion var højere end forbrug, havde produktion været 100% som forbrug ville der hverken være salg eller køb i de pågældende timer :wink:
Men helt så enkelt er det ikke, medmindre den aktuelle produktion og forbrug kendes eksakt i de pågældende tidsrum, men kl 9 & 10 er gode eksempler.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af Hangaard » 02 mar 2023 07:34

BWJ skrev:
01 mar 2023 22:06
Kl 9 og 10 er der kun salg, dvs at forbrug her er modregnet, og produktion var højere end forbrug, havde produktion været 100% som forbrug ville der hverken være salg eller køb i de pågældende timer :wink:
Men helt så enkelt er det ikke, medmindre den aktuelle produktion og forbrug kendes eksakt i de pågældende tidsrum, men kl 9 & 10 er gode eksempler.
Ja hvis solcellerne i hele timer konstant laver mere strøm end forbruget så køber jeg ikke strøm, men har jeg et tænkt forbrug fra kl.9 til 9:10 på 4Kwh og solcellerne er slukket, Jeg tænder så solcellerne kl.9:30 til 10:00 hvor de producer 2Kwh i det tidsrum uden der er forbrug så skulle der efter jeres mening hvis ellers jeg har forstået det korrekt, kun skulle betales for 2Kwh da de 2 kwh modregnes forbruget på de 4Kwh da det er inden for samme time...
Men det er altså ikke korrekt, i overstående eksempel køber jeg alle 4 kwh og sælger de 2 producerede.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af BWJ » 02 mar 2023 18:07

Hangaard skrev:
02 mar 2023 07:34
Ja hvis solcellerne i hele timer konstant laver mere strøm end forbruget så køber jeg ikke strøm, men har jeg et tænkt forbrug fra kl.9 til 9:10 på 4Kwh og solcellerne er slukket, Jeg tænder så solcellerne kl.9:30 til 10:00 hvor de producer 2Kwh i det tidsrum uden der er forbrug så skulle der efter jeres mening hvis ellers jeg har forstået det korrekt, kun skulle betales for 2Kwh da de 2 kwh modregnes forbruget på de 4Kwh da det er inden for samme time...
Men det er altså ikke korrekt, i overstående eksempel køber jeg alle 4 kwh og sælger de 2 producerede.
Jeg tror ikke jeg kan koge mere suppe her, fakta er, at måler sender data til datahub hver hele time. punktum :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af Hangaard » 02 mar 2023 19:14

Er nu bange for den "fakta" er forkert.

Her er hvad N1 har svaret mig
"Det kan ske fordi måleren registrer forbrug/produktion for hver 15 min, så hvis der både har være lidt over produktion eller forbrug i de 4 kvarter, så vil det registres i begge retninger i den time.
Håber det gav mening på dit spørgsmål."

Det stemmer overens med Norlys forklaring, at jeg både kan sende og modtage strøm i samme time, og det fremgår på Norlys samt Eloverblik så det eneste der er time for time er prisen for salg/køb intet andet.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af BWJ » 02 mar 2023 20:16

Hangaard skrev:
02 mar 2023 19:14
Er nu bange for den "fakta" er forkert.

Her er hvad N1 har svaret mig
"Det kan ske fordi måleren registrer forbrug/produktion for hver 15 min, så hvis der både har være lidt over produktion eller forbrug i de 4 kvarter, så vil det registres i begge retninger i den time.
Håber det gav mening på dit spørgsmål."

Det stemmer overens med Norlys forklaring, at jeg både kan sende og modtage strøm i samme time, og det fremgår på Norlys samt Eloverblik så det eneste der er time for time er prisen for salg/køb intet andet.
Det eneste jeg er bange for, er konen :lol:
Lige for at vende tilbage til svar du har fået "det registres i begge retninger i den time" det kan vist ikke skrives mere præcist, og misforstås medmindre man gør sig meget umage :wink: - det er præcis hvad jeg har skrevet xxx gange.
EOS
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: spørgsmål til summationsmåler

Indlæg af Hangaard » 02 mar 2023 20:42

Det er det da ikke, du skrev netop.
"Hvis du bruger en 1 kWh lampe det første kvarter, og producerer 1 kWh i det andet kvarter i timen, så vil dit forbrug være 0 kWh i den time."

Og dette er ikke korrekt, her vil det blive registreret som leveret til nettet og som køb fra nettet, det vil ikke blive registreret som 0 Kwh.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar