Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Benjisan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 nov 2022 12:34

Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af Benjisan » 07 nov 2022 12:46

Hej

Er der nogen der har erfaring med en konvertering fra en konventionel inverter til hybrid inverter.

Har hørt at det findes et modul ( hybrid enhed ) der kan sættes imellem den eksisterende inverter og batteripakke.

I bekræftende fald, hvor og hvem fører denne enhed ?


dvh
Benjisan


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af BWJ » 07 nov 2022 21:03

Det bliver nok dette system jeg skal have snart. https://www.x-sol.dk/download/Myreserve-batteri-DK.pdf
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af triumph » 08 nov 2022 02:32

Hvad koster det

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af svanggaard » 09 nov 2022 07:42

Hvis jeg var sikker på det kunne betale sig ville jeg købe solceller/batteri med det samme.

Men, lige nu kigger vi ind i loft på elpriser på ca 1,35/kWh. Afgifterne sænkes 1. Januar. Af gode grunde ved ingen af os hvor længe ordningerne opretholdes. Men som det ser ud nu har man ikke mere end ca. 1,35kr/kWh at finansiere sit anlæg med.

Hvis vi leger med investering på 30.000,- til et lille anlæg (solceller eller batteri til eksisterende solceller) skal der produceres 30.000/1,35 = 22.000kWh før investeringen er tjent hjem.

* For 30.000,- og lidt gør-det-selv arbejde kan man vel få et 1,5kWp anlæg. Det er tjent hjem på 14 år ( 22000/1500=14,6 ).
* For 30.000,- og lidt gør-det-selv arbejde kan man vel få et 6kWh batteri. Hvis ladestrømmen er gratis (alle 365 dage om året) og alle 6kWh bruges dagligt, er tilbagebetalingstiden 10 år ( 22.000/(6*365)=10år ).

Jeg er helt med på at transport af strøm kommer oveni de 1,35,-/kWh. Men det flytter ikke alverden da solceller producerer på tidspunkter hvor transport typisk er billig, og der iøvrigt er abonnementer forbundet med at levere strøm til nettet.

Hvad er det lige jeg overser? Jeg ville så gerne kunne se den gode forretning.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af Hangaard » 09 nov 2022 08:21

Det er da fint at elafgiften nedsættes fra 1.1-23 og et ½ år frem, men mon ikke de bliver ædt op af prisstigninger i sidste ende ?
Her er en besked fra N1.
arsling på vegne af dit netselskab N1
Dit netselskab ændrer prisen for vinterperiodens nettarif C pr. 1. januar 2023. Nettarifferne stiger pga. øgede
omkostninger til nettab, materialer og renteniveau.
Nye priser pr. 1. januar 2023:
0,5406 kr./kWh i lavlastperioden
1,3203 kr./kWh i spidslastperioden fra kl. 17-20
Nettariffen er en del af posten transportbetaling fra netselskabet på din regning. Disse ændringer gælder uanset,
hvilken elleverandør du har. Læs mere og se gældende priser på n1.dk
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af svanggaard » 09 nov 2022 08:47

Det er svært at spå - især om fremtiden. Ingen af os aner reelt hvad strømmen koster om 6 mdr.

Jeg er helt 100% med på at transport i perioder er stinkende dyrt (hos nogle netselskaber). Men det er jo begrænset hvor meget strøm solceller producerer på den tid af året hvor transport i spidslast er dyr. Er det f.eks. realistisk at lade 3kWh med solceller i dagligt om vinteren? Strøm der kan bruges i spidslast.

Hvordan ser regnestykket ud, og hvilke antagelser ligger til grund for solcelle/batteri økonomien?

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af Hangaard » 09 nov 2022 09:13

Syntes bare at have hørt/læst at der ikke skal være ændringer i sæsonen som der er nu, hvor det er dyrere i vintertiden og billiger i sommertiden.

Hvis jeg skulle gå hybrid vejen så skulle det være med en der også kan lade batteriet fra nettet så man kan lade til de billigste priser og bruge det i de dyreste timer, har ikke meget forstand på hybrid men går ikke ud fra alle kan det ?
Kan også læse at der er forskellige måde hvor ladningen forgår på, om der lades før invertere noget med at der ikke spilles så meget strøm i selve anlægget, og noget med hvor meget de koster i drift, nok også noget man skal have med i tankerne når der skal vælges.

Jeg har ikke set et modul man kan sætte imellem eksisterende inverter for at konventer systemet til en hybrid version, men det lyder da spændende hvis det findes ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af BWJ » 09 nov 2022 18:13

Hangaard skrev:
09 nov 2022 09:13
Syntes bare at have hørt/læst at der ikke skal være ændringer i sæsonen som der er nu, hvor det er dyrere i vintertiden og billiger i sommertiden.

Hvis jeg skulle gå hybrid vejen så skulle det være med en der også kan lade batteriet fra nettet så man kan lade til de billigste priser og bruge det i de dyreste timer, har ikke meget forstand på hybrid men går ikke ud fra alle kan det ?
Kan også læse at der er forskellige måde hvor ladningen forgår på, om der lades før invertere noget med at der ikke spilles så meget strøm i selve anlægget, og noget med hvor meget de koster i drift, nok også noget man skal have med i tankerne når der skal vælges.

Jeg har ikke set et modul man kan sætte imellem eksisterende inverter for at konventer systemet til en hybrid version, men det lyder da spændende hvis det findes ?
My Reserve som jeg linker til indbygges mellem exist. inverter og cellerne og sørger netop for IKKE at sende strøm ud på nettet, og lades derfor heller ikke fra nettet, dvs at AL strøm fra celler forbruges i husstanden
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af Hangaard » 09 nov 2022 19:11

Men det er jo en fordel at kunne lade batteriet fra nettet når strømmen er billigt og solen ikke har leveret.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Konvertering fra inverter til hybrid inverter

Indlæg af BWJ » 09 nov 2022 19:18

Hangaard skrev:
09 nov 2022 19:11
Men det er jo en fordel at kunne lade batteriet fra nettet når strømmen er billigt og solen ikke har leveret.
Tror ikke det hænger sammen, når batteriet engang i løbet af aftenen er drænet giver det jo ikke mening at lade batteriet med billig strøm (og ladetab) om natten, hvis der kommer sol dagen efter, eller ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar