Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til batteri backup

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til batteri backup

Indlæg af Skovløber » 16 sep 2022 13:55

Hej
Jeg er kommet i besiddelse af et par brugte UPS anlæg, mega tunge og med masser af gel batterier tror jeg.
Kan man bruge dette til noget, nu når jeg har solceller.
Jeg ville egentlig gerne snakke med en der har forstand på UPS anlæg.
Skriv gerne pb
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Hjælp til batteri backup

Indlæg af svanggaard » 17 sep 2022 05:54

I princippet kan du sagtens bruge et UPS anlæg. Du skal nok forvente tab i størrelsesordenen 20% når strømmen skal forbi batteriet. Men hvis du får gratis strøm fra solceller betyder det jo ikke noget.

Mange UPS'er genererer en "modificeret sinus". Noget elektronik, on nogle motorer, fungerer kun ordentligt ved en ren sinus.

Umiddelbart må du ikke koble sekundærsiden direkte til din el installation. Det betyder, at du kun kan drive udvalgte apparater i umiddelbar nærhed af UPS'en.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hjælp til batteri backup

Indlæg af Skovløber » 18 sep 2022 09:24

svanggaard skrev:
17 sep 2022 05:54
I princippet kan du sagtens bruge et UPS anlæg. Du skal nok forvente tab i størrelsesordenen 20% når strømmen skal forbi batteriet. Men hvis du får gratis strøm fra solceller betyder det jo ikke noget.

Mange UPS'er genererer en "modificeret sinus". Noget elektronik, on nogle motorer, fungerer kun ordentligt ved en ren sinus.

Umiddelbart må du ikke koble sekundærsiden direkte til din el installation. Det betyder, at du kun kan drive udvalgte apparater i umiddelbar nærhed af UPS'en.
Ja, der vil være et tab. Men er det ligeså stort som i et nyt solcelle anlæg m.batteri backup..

Jeg ønsker at bruge denne dims i min garage, til alt el derovre.
Det er for øvrigt sådan en her jeg snakker om: apc surt6000xli
Den skal forsyne når jeg fjerne forsyning til den, det kan jeg godt finde ud af ;-)
Men jeg kunne godt tænke mig at få et signal fra den når så der kun er 10% tilbage på batterier.
For så vil jeg jo gerne koble UPS til nettet igen, MEN så skal den bare ikke begynde at oplade sine batterier, uden at jeg på en eller anden måde giver den lov til dette.
Jeg ved den har nogle indgange/udgange. Men jeg har ikke haft held til at ændre IP på dyret eller logge ind i den, så jeg kender ikke dens web interface. Mener jeg har læst mig til der skal bruges et specielt kabel, der har et rundt stik der passer ind i Upsen...
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hjælp til batteri backup

Indlæg af Kalechen » 18 sep 2022 14:26

Jeg har en Fronius Hybrid SYMO HYBRID 5.0-3-S med et 12 kW batteri, der kan aflades med små 10kW - altså ned til ~ 7% installeret. Mange har spurgt om det kunne betale sig og jeg har hver gang svaret - overhovedet ikke, men det er da lidt sjovere nu, selvfølgelig pga. høje elpriser.

Styringen bliver nok noget kompliceret at strikke sammen. Ikke nok med at den skal undgå at oplade fra nettet, er i hvert fald min inverter med intervaller nødsaget til at oplade fra nettet grundet batterikalibrering, hvis der er for mange sjatladninger.

Da jeg undersøgte tre-fasede UPS's til IT-udstyr for få år siden, havde jeg forstået, at sinuskurven var endda bedre end nettets sinuskurve.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Hjælp til batteri backup

Indlæg af svanggaard » 18 sep 2022 16:09

Det runde stik er garanteret RS232. Se lidt om protokol, elektrisk interface mv her: https://networkupstools.org/protocols/apcsmart.html

Jeg er næsten 100% sikker på at du ikke kan styre om den lader eller ej. Den lader stå snart der er spænding på indgangen.

Jeg tror bare jeg ville sætte et tænd/sluk ur foran UPS'en.... evt. noget home automation så der kan styres lidt mere intelligent.


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hjælp til batteri backup

Indlæg af Skovløber » 18 sep 2022 18:39

Kalechen skrev:
18 sep 2022 14:26
Jeg har en Fronius Hybrid SYMO HYBRID 5.0-3-S med et 12 kW batteri, der kan aflades med små 10kW - altså ned til ~ 7% installeret. Mange har spurgt om det kunne betale sig og jeg har hver gang svaret - overhovedet ikke, men det er da lidt sjovere nu, selvfølgelig pga. høje elpriser.

Styringen bliver nok noget kompliceret at strikke sammen. Ikke nok med at den skal undgå at oplade fra nettet, er i hvert fald min inverter med intervaller nødsaget til at oplade fra nettet grundet batterikalibrering, hvis der er for mange sjatladninger.

Da jeg undersøgte tre-fasede UPS's til IT-udstyr for få år siden, havde jeg forstået, at sinuskurven var endda bedre end nettets sinuskurve.
Jep, jeg tror også sinuskurven er bedre på disse serverrums Upsér, det er jo vigtigt udstyr de skal forsyne.
På min er der to stænger batteri med hver 8*12V 5Ah serie koblede batterier, Jeg har målet på hver stang de giver ca 108V dc hver. Disse to stænger er så igen koblet i serie, så det giver ca 210vdc.
Betyder det så at denne ups er en 5Kw.... Da hvert bat er på 5Ah..
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hjælp til batteri backup

Indlæg af Skovløber » 18 sep 2022 19:17

svanggaard skrev:
18 sep 2022 16:09
Det runde stik er garanteret RS232. Se lidt om protokol, elektrisk interface mv her: https://networkupstools.org/protocols/apcsmart.html

Jeg er næsten 100% sikker på at du ikke kan styre om den lader eller ej. Den lader stå snart der er spænding på indgangen.

Jeg tror bare jeg ville sætte et tænd/sluk ur foran UPS'en.... evt. noget home automation så der kan styres lidt mere intelligent.
Jeg er nu ikke helt sikker, måske er det en temperatur føler dims man kan stikke ind i det runde stik:
https://it-market.com/en/components/ada ... nAQAvD_BwE
Dette er hvad jeg kan finde, noget temp/fugt overvågning...
Jeg har vedhæftet et billede, kan man se at selve bundkortet en seriel forbindelse orange cirkel. Men jeg er ikke sikker på det er via den vej man skal konfigurere IP adr. på lan stikket.
Lan stikket sidder jo på selve PC management kortet og der kan jeg ikke se noget seriel forbindelse.

Nej tænd/sluk ur foran gå ikke.¨
Ups kan stilles til Online eller Bypass.
Jeg tror bypass betyder at forsynings spænding til ups køre direkte til aftagere.
Og online betyder at ups tager over hvis forsynings spænding forsvinder til Upsén (normal drift)
Men jeg aner ikke om den lader på sine batterier hvis den er i bypass...
Vedhæftede filer
Ups.JPG
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Hjælp til batteri backup

Indlæg af svanggaard » 19 sep 2022 10:25

Ud fra billedet tror du har ret i at det runde stik er til en ekstern føler. Men du har jo RS232 i bunden (seriel). Den må du kunne bruge jvfr. tidligere fremsendte link.

Der er en god chance for at webinterface kører med default password. Er du kommet så langt at du kan se login-siden?

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Hjælp til batteri backup

Indlæg af From » 19 sep 2022 13:33

Skovløber skrev:
18 sep 2022 19:17
Jeg er nu ikke helt sikker, måske er det en temperatur føler dims man kan stikke ind i det runde stik:
Jeg har vedhæftet et billede, kan man se at selve bundkortet en seriel forbindelse orange cirkel. Men jeg er ikke sikker på det er via den vej man skal konfigurere IP adr. på lan stikket.

Jeg har lige købt en nyere udgave af UPS'en til serveren på kontoret.

Det runde stik er til en temperaturføler.

Hvis du resetter netværkskortet ved at stikke noget ind i "reset-hullet" så skulle netkortet skifte til standard brugernavn og password, begge er apc og netkortet trækker en ipadresse via DHCP

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hjælp til batteri backup

Indlæg af Skovløber » 19 sep 2022 17:14

From skrev:
19 sep 2022 13:33
Jeg har lige købt en nyere udgave af UPS'en til serveren på kontoret.

Det runde stik er til en temperaturføler.

Hvis du resetter netværkskortet ved at stikke noget ind i "reset-hullet" så skulle netkortet skifte til standard brugernavn og password, begge er apc og netkortet trækker en ipadresse via DHCP
Jeeps, det regnede jeg også med. Men den kommer ikke frem over kablede klienter i min router. Men jeg har nok ikke haft tålmodighed nok, jeg prøver igen.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Besvar