Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Løbende omkostninger

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Løbende omkostninger

Indlæg af svanggaard » 27 dec 2021 10:57

Hvad er status på omkostninger ved at have et solcelleanlæg? Hvad er de løbende omkostninger til netselskab mv?

Jeg er bekendt med at man kan være underlagt forskellige ordninger (gruppe 1-6). Er det netselskabet som fastsætter omkostninger?

Kan man spare på de løbende omkostninger ved at forære eventuel (meget lille) overskudproduktion til elhandler?

Jeg spørger fordi jeg snart vil regne på om det kan betale sig at investere i et hybridanlæg - evt. uden solceller. Jeg kan forestille mig flg. scenarier:
  • Oplad batteri fra sol og brug i spidslast
  • Oplad batteri fra net om natten og brug i spidslast
  • Oplad batteri fra net om natten og sælg f.eks. 5kWh tilbage til nettet i spidslast
Med alle mulige forbehold for batteri- og elektronik levetid, konverteringstab, monteringsomkostninger osv. tænker jeg flg:
Man kan få en 3KW hybridinverter for ca. 10.000,- Hvis vi bruger yderligere 10.000 på batterier kan vi gemme 8-10kWh i "banken".

Hvis prisforskellen mellem billigste og dyreste time er 1,5kr (flexafregning) kan vi altså tjene 10-15 kr/dag med hardware. Lad os sige 4000,- pr år. Tilbagebetalingstid=5år - det begynder at ligne noget.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af svanggaard » 03 jan 2022 16:07

Prøver lige igen.... Måske hvis spørgsmålet bliver formuleret lidt anderledes....

Jeg kan se at man skal betale "rådighedstarif" hvis man har eget VE-produktionsanlæg. Så vidt jeg kan se er det netselskabet som fastsætter prisen, og den ser ud til at bestå af en fast del (abonnement) og en produktionsafhængig del.

Kommer jeg til at betale andre omkostninger - f.eks. højere målerleje? Gør det nogen forskel om jeg er ligeglad med afregning for overproduktion eller ej?

Måske @Dinsol kan svare?

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af Dinsol » 03 jan 2022 18:34

Det eneste jeg kan bidrage med er kontakt dit lokale elselskab de har alle svarene alt andet er kun gætterier
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af svanggaard » 05 jan 2022 11:50

Jeg er blevet lidt klogere:

Hvis jeg tilmelder et solcelleanlæg på min adresse skal jeg betale 65,-+moms/år i fast rådighedstarif. Hvis der aldrig leveres strøm til nettet (produktion altid lavere end forbrug eller solceller simpelthen er slukket) er der ikke andre udgifter umiddelbart.

Hvis der er overproduktion ift. forbrug (og der dermed leveres strøm til nettet) betales en transportafgift til netselskab (typisk lidt mindre for udgående strøm end for indgående strøm).

Men!!!! hvis der registreres solceller på adressen, eller primær opvarmningsform ændres til varmepumpe, er det ikke længere muligt at få refusion for elafgifter relateret til opladning af elbil. Hvis SKAT ser blot en teoretisk mulighed for at et enkelt watt-sekund kan stamme fra egenproduceret el (som ikke er elafgift's belagt), eller el som i forvejen er købt med reduceret elafgift (varmepumpe), kan ladeoperatøren ikke søge refusion fra SKAT på mine vegne.

Jeg har ikke kortsigtede planer om hverken elbil eller varmepumpe. Så jeg spekulerer lige lidt videre.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af BWJ » 05 jan 2022 19:45

svanggaard skrev:
27 dec 2021 10:57
Hvad er status på omkostninger ved at have et solcelleanlæg? Hvad er de løbende omkostninger til netselskab mv?

Jeg er bekendt med at man kan være underlagt forskellige ordninger (gruppe 1-6). Er det netselskabet som fastsætter omkostninger?

Kan man spare på de løbende omkostninger ved at forære eventuel (meget lille) overskudproduktion til elhandler?

Jeg spørger fordi jeg snart vil regne på om det kan betale sig at investere i et hybridanlæg - evt. uden solceller. Jeg kan forestille mig flg. scenarier:
  • Oplad batteri fra sol og brug i spidslast
  • Oplad batteri fra net om natten og brug i spidslast
  • Oplad batteri fra net om natten og sælg f.eks. 5kWh tilbage til nettet i spidslast
Med alle mulige forbehold for batteri- og elektronik levetid, konverteringstab, monteringsomkostninger osv. tænker jeg flg:
Man kan få en 3KW hybridinverter for ca. 10.000,- Hvis vi bruger yderligere 10.000 på batterier kan vi gemme 8-10kWh i "banken".

Hvis prisforskellen mellem billigste og dyreste time er 1,5kr (flexafregning) kan vi altså tjene 10-15 kr/dag med hardware. Lad os sige 4000,- pr år. Tilbagebetalingstid=5år - det begynder at ligne noget.
Her er et eksempel på årlige faste omkostninger (https://trefor.dk/elnet/priser/abonneme ... roducenter)

Nettoafregningsgruppe 2 kr. 585 årligt
Nettoafregningsgruppe 3 kr. 585 årligt
Rådigheds abonnement kr. årligt 81,25
Derudover kommer, nettarif C som er transport af strøm (kun køb) og elafgift af årsnettoforbrug baseret på de seneste 12 måneder.

Jeg roder selv med kommende køb af batteribank, både for at bruge HELE min egenproduktion, og for på dage uden sol, at kunne lade i nattetimerne til brug i dyre dagtimer, besparelsen kan nemt i disse tider løbe op i kr. 3,50/kwh.¨
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af BWJ » 05 jan 2022 19:48

svanggaard skrev:
05 jan 2022 11:50
Jeg er blevet lidt klogere:

Hvis jeg tilmelder et solcelleanlæg på min adresse skal jeg betale 65,-+moms/år i fast rådighedstarif. Hvis der aldrig leveres strøm til nettet (produktion altid lavere end forbrug eller solceller simpelthen er slukket) er der ikke andre udgifter umiddelbart.

Hvis der er overproduktion ift. forbrug (og der dermed leveres strøm til nettet) betales en transportafgift til netselskab (typisk lidt mindre for udgående strøm end for indgående strøm).
Der betales IKKE transport på salg af strøm, der er aftagerpligt fra Energinets side, og salg og afregning varetages af Vindstød for Energinet.

Men!!!! hvis der registreres solceller på adressen, eller primær opvarmningsform ændres til varmepumpe, er det ikke længere muligt at få refusion for elafgifter relateret til opladning af elbil. Hvis SKAT ser blot en teoretisk mulighed for at et enkelt watt-sekund kan stamme fra egenproduceret el (som ikke er elafgift's belagt), eller el som i forvejen er købt med reduceret elafgift (varmepumpe), kan ladeoperatøren ikke søge refusion fra SKAT på mine vegne.

Jeg har ikke kortsigtede planer om hverken elbil eller varmepumpe. Så jeg spekulerer lige lidt videre.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af svanggaard » 06 jan 2022 10:11

Jeg kan se at der er stor forskel på afregningen til de forskellige netselskaber. Prislisten hos mit selskab findes her: https://nordenerginet.dk/files/pdfer/pr ... r_2022.pdf

Jeg kan genkende "Rådigheds abonnement kr. årligt 81,25", men kan ikke lige gennemskue "Rådighedstarif, netselskab – C Niveau øre/kWh 7,13" (hos mit netselskab) og " Rådighedstarif C 12,91" for dit netselskab (trefor)? Hvis det dækker over alm. transport af el vil jeg spare en smule uanset om mit kommende anlæg producerer eller ej - blot det er tilmeldt.

De 3,5kr/kWh du kan spare skal nok passe. Jeg regner dog selv med et noget lavere beløb (1,5kr/kWh) i gennemsnit over hele året. Personligt tror jeg dog at forskellen mellem min og maks pris vil stige på den korte bane. På den lange bane tror jeg at priserne bliver høje døgnet rundt - PtX produktion vil trække store mængder strøm når den er billig, og dermed tvinge prisen op.

Det er nogle meget spændende projekter vi 2 går og nørder med. Tror dog at vi når frem til meget forskellige løsninger - du har har anlæg i forvejen og jeg starter fra bunden.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af fryseren » 07 jan 2022 09:34

svanggaard skrev:
27 dec 2021 10:57
Hvad er status på omkostninger ved at have et solcelleanlæg? Hvad er de løbende omkostninger til netselskab mv?

Jeg er bekendt med at man kan være underlagt forskellige ordninger (gruppe 1-6). Er det netselskabet som fastsætter omkostninger?

Kan man spare på de løbende omkostninger ved at forære eventuel (meget lille) overskudproduktion til elhandler?

Jeg spørger fordi jeg snart vil regne på om det kan betale sig at investere i et hybridanlæg - evt. uden solceller. Jeg kan forestille mig flg. scenarier:
  • Oplad batteri fra sol og brug i spidslast
  • Oplad batteri fra net om natten og brug i spidslast
  • Oplad batteri fra net om natten og sælg f.eks. 5kWh tilbage til nettet i spidslast
Med alle mulige forbehold for batteri- og elektronik levetid, konverteringstab, monteringsomkostninger osv. tænker jeg flg:
Man kan få en 3KW hybridinverter for ca. 10.000,- Hvis vi bruger yderligere 10.000 på batterier kan vi gemme 8-10kWh i "banken".

Hvis prisforskellen mellem billigste og dyreste time er 1,5kr (flexafregning) kan vi altså tjene 10-15 kr/dag med hardware. Lad os sige 4000,- pr år. Tilbagebetalingstid=5år - det begynder at ligne noget.
Hvor i alverden mener du at kunne finde et 10Kwh batteri til 10.000,- ? (som også virker efter 117 op-/afladninger)

Du kan absolut ikke forvente at pris forskellen er 1,5 kroner hvert døgn, ret ofte vil den være nede i 10-15 øre i forskel.

For at du må aflade dit batteri ud på nettet, så skal du være registeret som decideret elproducent.

Som solceller ejer på en nettomåler ordning, må du kun bruge batteriet til at dække eget direkte elforbrug.
Du må også godt nøjes med at eje et batteri og lade det op fra elnettet og dække eget direkte elforbrug i de dyre timer.

Konvertingstab AC-DC-AC, kan du roligt sætte til mindst 20% (måske 30%)

Så hvis du vil bruge 10Kwh så skal du købe mindst 12 Kwh fra elnettet. (måske 13 Kwh)

Hvis du vil være "elproducent" med dit batteri, skal du også betale elnettet for at få lov sælge strømmen, da du er på C-nettet koster det KASSEN at være elproducent.

Har du solceller med batteri, vil det nogle gange kunne svare sig at lade batteriet op om natten fra elnettet, med formålet at kunne sælge mest muligt solcelle strøm om dagen.

Det kræver en daglig indsats på 10-15 minutter for at indsamle elpriser, regne på tingene og programmere tidspunkter.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af fryseren » 07 jan 2022 09:43

svanggaard skrev:
05 jan 2022 11:50
Men!!!! hvis der registreres solceller på adressen, eller primær opvarmningsform ændres til varmepumpe, er det ikke længere muligt at få refusion for elafgifter relateret til opladning af elbil. Hvis SKAT ser blot en teoretisk mulighed for at et enkelt watt-sekund kan stamme fra egenproduceret el (som ikke er elafgift's belagt), eller el som i forvejen er købt med reduceret elafgift (varmepumpe), kan ladeoperatøren ikke søge refusion fra SKAT på mine vegne.
Hvorfor i alverden skulle man få refusion for en afgift man ikke betaler ?

Har du elvarme betaler man 0,8 øre i afgift på den del af strømmen der overstiger 4.000 Kwh.

Har du elvarme er der ikke megen ide i at købe ladeabn. af CLEVER og Co. for 700,/md i Abn.

De 700,- godt give 700Kwh(eller mere) hvis du selv kan finde ud af at lade på de billige tidspunkter, det svarer til ca. 3500 km hver måned.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af svanggaard » 07 jan 2022 10:08

fryseren skrev:
07 jan 2022 09:43
Hvorfor i alverden skulle man få refusion for en afgift man ikke betaler ?
Jeg mener sådan set heller ikke, at jeg skal have refusion for en afgift jeg ikke har betalt.

Pointen er, at jeg skal tage den manglende mulighed for refusion med i betragtning, når jeg regner på lønsomheden i et solcelleanlæg. Hvis jeg vil hjemmelade og have afgiftsfri strøm til elbilen, skal jeg være sikker på at et solcelleanlæg er stort nok til at producere den strøm der skal på bilen. Alternativt, hvis jeg senere får brug for refusionen, skal jeg altså nedtage og afmelde solcelleanlægget eller bekoste en særskilt produktionsmåler med eget abonnement. Jeg tror dog stikledningen kan genbruges.

Vi har PT. 2 biler i min husstand. Hvis vi regner med sammenlagt 45.000km/år skal anlægget altså producere 9-10.000kWh/år. Det er nok optimistisk for et husstandsanlæg.

Mht. fastprisabn. fra ladeoperatørerne tvivler jeg på at priserne forbliver i ro i lyset af den seneste tids prisstigninger.


Besvar