Elregning, hvad foregår der ???

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Elregning, hvad foregår der ???

Indlæg af BWJ »

Kan nogen gennemskue denne regning, det er dyrere end FØR vi fik celler :lol: :lol: :lol:
Vedhæftede filer
elregning.GIF
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Elregning, hvad foregår der ???

Indlæg af pendec »

Synes det ser ud som du overgår fra årsafregnet til 1/2 års afregnet.

Det er jo meningen, at du skal betale fuld pris, for dit elforbrug nu inkl. afgifter og el selskabsmerpris,
så bliver el som du sælger til spotpris modregnet for 6 måneder, i dette tilfælde, første afregning 1. år tilbage.

De 2453,16kr må være aconto du har betalt i rater sidste år?
De 0,43kr må være spotpris snit pris for sidste år.
Basis el er dit abo, den må forklare sig selv :)
Net og systemydelser på være solcelle afgifter?

De 5055,06 / 6 måneder = 842kr , det lyder som normal pris omkring 2,0x kr / kWh.
Så modregner de altså på næste regning den el som du sælger til , i dette eksempel, spotpris 0,43kr. Det ændres jo nok på næste regning.

Det er bare mit bud, synes det lyder rigtigt i forhold til tidligere emner omkring time afregning.

Der må stadig komme en anden opgørelse, du afregnes jo stadig for køb og salg af el. Og hvis du sælger mere end du køber, så får du jo også noget tilbage der. Den del har jeg altså næsten glemt nu, det var sidste års emne :)
Men der er da noget der mener jeg.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Elregning, hvad foregår der ???

Indlæg af BWJ »

pendec skrev: 19 nov 2019 21:39 Synes det ser ud som du overgår fra årsafregnet til 1/2 års afregnet.

Det er jo meningen, at du skal betale fuld pris, for dit elforbrug nu inkl. afgifter og el selskabsmerpris,
så bliver el som du sælger til spotpris modregnet for 6 måneder, i dette tilfælde, første afregning 1. år tilbage.

De 2453,16kr må være aconto du har betalt i rater sidste år?
De 0,43kr må være spotpris snit pris for sidste år.
Basis el er dit abo, den må forklare sig selv :)
Net og systemydelser på være solcelle afgifter?

De 5055,06 / 6 måneder = 842kr , det lyder som normal pris omkring 2,0x kr / kWh.
Så modregner de altså på næste regning den el som du sælger til , i dette eksempel, spotpris 0,43kr. Det ændres jo nok på næste regning.

Det er bare mit bud, synes det lyder rigtigt i forhold til tidligere emner omkring time afregning.

Der må stadig komme en anden opgørelse, du afregnes jo stadig for køb og salg af el. Og hvis du sælger mere end du køber, så får du jo også noget tilbage der. Den del har jeg altså næsten glemt nu, det var sidste års emne :)
Men der er da noget der mener jeg.
Ja de 2453,16 var for 1 år, og nej de 0,43 er nettarif C, altså transport af el sendt ud på nettet.
Jeg er ikke på time/time ordning, og bliver på årsafregnet da jeg er på den første ordning fra 2012.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
pendec

Re: Elregning, hvad foregår der ???

Indlæg af pendec »

BWJ skrev: 19 nov 2019 21:57 Ja de 2453,16 var for 1 år, og nej de 0,43 er nettarif C, altså transport af el sendt ud på nettet.
Jeg er ikke på time/time ordning, og bliver på årsafregnet da jeg er på den første ordning fra 2012.
Alle kom på den nye fleks ordning her i år? Spørgsmålet var hvornår i så regningerne og betalingsmodellen som blev talt om i starten af 2019 (viewtopic.php?f=189&t=30727). Den har du så fået nu, klart nok fordi den går 1 år tilbage og du betaler 6 måneder frem nu.

Du er stadig på årsafregning på afgift og merforbrugs afregningen den kommer vel fra Energinet og Energistyrelsen som vist her i excel ark, den afregning skal du vel også modtage nu?
Jeg kan ikke huske helt snakken fra starten af 2019, men du mangler nok en afregning.
Billede

Synes også der mangler prisberegningen for de 5055,- og aconto , som de kom frem til. Det billede kan du måske supplere og slette følsom info.
pendec

Re: Elregning, hvad foregår der ???

Indlæg af pendec »

Jeg synes du skal ringe til dit elselskab og få uddybet hvert enkelt beløb imorgen, så får du nok afklaret alle disse spørgsmål. Jeg er helt sikker på jeg ikke kender baggrunden for deres beregning eller , kender selskabet her.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Elregning, hvad foregår der ???

Indlæg af BWJ »

pendec skrev: 19 nov 2019 22:24 Jeg synes du skal ringe til dit elselskab og få uddybet hvert enkelt beløb imorgen, så får du nok afklaret alle disse spørgsmål. Jeg er helt sikker på jeg ikke kender baggrunden for deres beregning eller , kender selskabet her.
Så er det afklaret, jeg er IKKE på flexafregning, og hvis det sker, sker det tidligst med udgangen af 2020, men sagen er ikke godkendt af de involverede instanser når vi taler gruppe 6 fra 2012.
Så er det på plads, og regning er krediteret.
Du har ret i at alle øvrige som ikke er i gruppe 6, er overgået til flex, men det er ikke sket med de ca. 80000 på den første ordning.
Ovenstående er fra "hestens mule" så du har kun ½ ret i dine antagelser :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Re: Elregning, hvad foregår der ???

Indlæg af Flyball »

BWJ skrev: 20 nov 2019 17:16 Så er det afklaret, jeg er IKKE på flexafregning, og hvis det sker, sker det tidligst med udgangen af 2020, men sagen er ikke godkendt af de involverede instanser når vi taler gruppe 6 fra 2012.
Så er det på plads, og regning er krediteret.
Du har ret i at alle øvrige som ikke er i gruppe 6, er overgået til flex, men det er ikke sket med de ca. 80000 på den første ordning.
Ovenstående er fra "hestens mule" så du har kun ½ ret i dine antagelser :wink:
Den hestemule og 80.000 må du gerne specificere lidt nærmere. Gerne med link eller lignende. Lyder interessant :shock:


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
pendec

Re: Elregning, hvad foregår der ???

Indlæg af pendec »

BWJ skrev: 20 nov 2019 17:16 Så er det afklaret, jeg er IKKE på flexafregning, og hvis det sker, sker det tidligst med udgangen af 2020, men sagen er ikke godkendt af de involverede instanser når vi taler gruppe 6 fra 2012.
Så er det på plads, og regning er krediteret.
Du har ret i at alle øvrige som ikke er i gruppe 6, er overgået til flex, men det er ikke sket med de ca. 80000 på den første ordning.
Ovenstående er fra "hestens mule" så du har kun ½ ret i dine antagelser :wink:
Kender slet ikke noget til gruppe 6 :)
Den mand jeg talte med hos energistyrelsen fløj meget let hen over sådan en vigtig info i overgangen til den nye ordning, måske er det undtagelser som er kommet til efter sidst vi drøftede det, som du siger, så er der sat en anden overgangsperiode på.

Nå men bare du har fået afklaring, så er det jo fedt nok, hvis dem som udstedte regning også lavede en fejl.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Elregning, hvad foregår der ???

Indlæg af BWJ »

Flyball skrev: 20 nov 2019 17:33 Den hestemule og 80.000 må du gerne specificere lidt nærmere. Gerne med link eller lignende. Lyder interessant :shock:


:great:
Når vi taler gruppe 6 fra 2012.
Vedhæftede filer
flex.GIF
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar