Banan republik

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Troldmand. »

skrot1 skrev: 13 feb 2019 22:47 Troldmand.....ville sådan ønske du fik en bedre hobby, end at sidde herinde og lukke l... ud, du er ikke meget andet end en provokatør. Du forpester i mine øjne debat efter debat, da du kun vil provokere og være på tværs. Min opdragelse forbyder mig at skrive hvad jeg mener om typer som dig, så det vil jeg undlade.
Jeg vil gerne have mig frabedt, at du bruger ..... på stokerpro.

indlæg redigeret navn fjernet.Da bruger frabeder sig sit offentlige navn nævnt her salemander redaktør

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Banan republik

Indlæg af John Skov Jensen »

Venligst, stop med de her barnlige person angreb.
Husk at gå efter bolden og ikke manden.
Det er ok at være uenige, men hold en ordentlig tone!

/John
Redaktør
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Banan republik

Indlæg af pelle »

Kan fortælle at hvis vi ryger af det netto ordning kommer det til at gøre Avs.. Om vinteren producer man ikke ret meget strøm, men bruger en masse. Det kan vi så få lov at købe til dagsprisen, på el. Ca 2.25 øre . Om sommeren hvor vi har en overproduktion kan vi få 60 øre for det vi lægger ud... Hvordan kan man få det til at vi kun går glip af ca. 500 kr.. Go dav mand.... Økseskaft :shock:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
HrMadsen

Re: Banan republik

Indlæg af HrMadsen »

Hold da helt k.... Jeg troede det har var et seriøst forum men det er åbenbart nogle som er meget barnlige . Troldmand du gør det godt og har altid gode råd så fortsæt som du plejer :great:
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Banan republik

Indlæg af pelle »

HrMadsen skrev: 14 feb 2019 08:20 Hold da helt k.... Jeg troede det har var et seriøst forum men det er åbenbart nogle som er meget barnlige . Troldmand du gør det godt og har altid gode råd så fortsæt som du plejer :great:
Helt enig. Jeg tænker også mit . Troldmand gør det rigtig godt. Han kommer med rigtig mange gode guldkorn. Fortsæt gerne med det, Troldmand. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Troldmand. »

pelle skrev: 14 feb 2019 07:21 Kan fortælle at hvis vi ryger af det netto ordning kommer det til at gøre Avs.. Om vinteren producer man ikke ret meget strøm, men bruger en masse. Det kan vi så få lov at købe til dagsprisen, på el. Ca 2.25 øre . Om sommeren hvor vi har en overproduktion kan vi få 60 øre for det vi lægger ud... Hvordan kan man få det til at vi kun går glip af ca. 500 kr.. Go dav mand.... Økseskaft :shock:
Pelle. Skulle man nu have jordvarme lagt i jorden. Kunne man lægge en varmetråd under slangen. Solen kunne nu med strøm fra solcellerne opvarme jorden omkring slangen. Den opvarmet jord, kunne nu lægge som et lager, man kunne tage fra om vinteren. På gode dage med sol om vinteren, vil solen til stadighed forny varmen i jorden.
I huset hvor min vp står, overvejer jeg at male taget sort (ca. 70 m2). Når solen opvarmer taget, vil vpen nyde godt af den lidt lunere luft, end den ville få, hvis den stod ude i det fri. Blot en leg med tanker ;-)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Banan republik

Indlæg af pelle »

Troldmand. skrev: 14 feb 2019 08:48 Pelle. Skulle man nu have jordvarme lagt i jorden. Kunne man lægge en varmetråd under slangen. Solen kunne nu med strøm fra solcellerne opvarme jorden omkring slangen. Den opvarmet jord, kunne nu lægge som et lager, man kunne tage fra om vinteren. På gode dage med sol om vinteren, vil solen til stadighed forny varmen i jorden.
I huset hvor min vp står, overvejer jeg at male taget sort (ca. 70 m2). Når solen opvarmer taget, vil vpen nyde godt af den lidt lunere luft, end den ville få, hvis den stod ude i det fri. Blot en leg med tanker ;-)
jo, det kunne være rigtig fint.. Problemet med solceller er blot de kun udnytter 14-15 % . Der var et solvarmeanlæg noget bedre. Ernst Drastrup har engang tegnet sådan et jordvarmeanlæg, hvor man graver 2 slanger ned . Den ene til jordvarmen og den anden slange lidt under til solvarme. Solvarmen kører den ene vej og jordvarmen den anden vej..
viewtopic.php?f=182&t=6016
Jeg tror bare det vil udligne sig over et par måneder. Det du kan opvarme jorden med vil nok være væk i november. Din ide derimod med at male taget sort vil nok kunne løfte temp. Det er jo alle de der små tricks :) Tror måske det var bedre med noget sort under de klare tagplader. Jo, for blæser det vil de sorte tagplader køles og effekten vil være lig nul. Så, bedre med et dæklag af klare tagplader med noget sort nedenunder. Er der så noget gennemtræk hen mod vp vil temp. kunne løftes en del når solen er på også selv om det blæser. ..Der er mange måder. Og det kan udføres til billige penge da. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Banan republik

Indlæg af lamborg »

Det må jeg sige knivskarpt svar i en tråd omkring solceller . Mal jeres hus sort så ryger i ikke ud af netto ordningen. :-) Undskyld undskyld undskyld men jeg kunne ikke lade være ....
pelle ret mig hvis jeg tager fejl ,men iflg den artikel jeg læse med ministeren i egen høje person så blev PSO og afgift afregnet en gang om året . Dvs at hvis du har leveret 4000 kwh timer men har brugt 4700 kwh så fratrækkes de 4000 kwh timer inden der beregnes pso og afgift altså kun af de 700 kwh timer der er ekstra i forbrug og det er vel fair nok at der betales afgift af dem når nu vi andre skaL det ??? men som sagt jeg kan have forstået det forkert .
Og med hensyn til afregningsprisen så er det vel også fair at man får den pris det koster på leveringstidspunktet . Hvis afregningsprisen for 82000 leverandøerer holdes kunstig oppe over den pris elforretningerne kan sælge det til så bliver el jo dyrere for kunderne fordi det skal dækkes ind .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Hjemme teori »

pelle skrev: 14 feb 2019 09:37 jo, det kunne være rigtig fint.. Problemet med solceller er blot de kun udnytter 14-15 % . Der var et solvarmeanlæg noget bedre. Ernst Drastrup har engang tegnet sådan et jordvarmeanlæg, hvor man graver 2 slanger ned . Den ene til jordvarmen og den anden slange lidt under til solvarme. Solvarmen kører den ene vej og jordvarmen den anden vej..
viewtopic.php?f=182&t=6016
Jeg tror bare det vil udligne sig over et par måneder. Det du kan opvarme jorden med vil nok være væk i november. Din ide derimod med at male taget sort vil nok kunne løfte temp. Det er jo alle de der små tricks :) Tror måske det var bedre med noget sort under de klare tagplader. Jo, for blæser det vil de sorte tagplader køles og effekten vil være lig nul. Så, bedre med et dæklag af klare tagplader med noget sort nedenunder. Er der så noget gennemtræk hen mod vp vil temp. kunne løftes en del når solen er på også selv om det blæser. ..Der er mange måder. Og det kan udføres til billige penge da. :)
På solfangere skal der frostvæske
På jordvarme skal der frostvæske
På en luftbrine skal der frostvæske

Så hvorfor er der brug for flere slanger?
Er det ikke nok med 3 ventiler og et par pumper og så fælles væske og slanger?

Jeg tænker års udnyttelsen på en VP kunne blive noget bedre hvis man kombinerede de 3.
Solvarmen kan sagtens varme jorden i yderperioderne, da temperaturen er så lav
Brinen kan på en dag som i dag, sagtens også varme jorden, hvis denne er faldet til under 5 grader.
Luftbrinen kan bruges direkte til VP i dag og rigtig mange andre dage, så jordslangen skal måske kun bruges i en 1/3 af alle fyringsdage, hvorfor slangen kun skal være en brøkdel at en "normalt" jordvarme anlæg. Og skulle det ske under en lang vinter at jorden fryser, kan den tøes op med solvarme og luftbrine.
Jeg kan ikke forstå det ikke allerede er lavet, men det bliver måske bare for dyrt i forhold til hvad man vinder.
Mvh. Sophus
calle

Re: Banan republik

Indlæg af calle »

Rolig nu folkens. Far løser på sigt alle jeres problemer med at holde varmen. Jeg gør alt hvad jeg kan for at skabe drivhuseffekt, så vi kan få noget sol og sommer året rundt. Det ka da godt være, at nogen af de lavtliggende områder af Danmark forsvinder, når polerne smelter, men for min skyld kan Ishøj og Brøndby Strand sgu godt forsvinde. Husk at køre på diesel, og husk at gasse godt op, når du alligevel holder og venter for rødt lys. Man kan ligeså godt bruge tiden fornuftigt. Glæder mig vildt til store grisefester - i Danmark icon_cheesygrin.gif

at_the_beach.gif Calle

Besvar