Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er det lovligt

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af triumph » 06 mar 2018 11:00

Et hybrid anlæg er tilsluttet nettet, samt batteri. Den strøm anlægget producere, går først til forbrug, resten bliver lageret på batterier, hvis batterierne er fuldt opladt, ledes overskud på nettet. Det trækker kun fra nettet, hvis der ikke er saft på batterierne.
En installatør af solcelleanlæg sagde at jeg bare kunne lade være med at anmelde mit solcelleanlæg. Min måler løber ikke baglængs, selvom der ledes effekt retur på nettet.
Men jeg ved ikke om det er sandt, og elselskabet lægger vel mærke til mit faldende forbrug


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af fryseren » 06 mar 2018 12:45

pendec skrev:
06 mar 2018 08:41
Det kan blive svært når der ikke findes nogen ordninger som man kan tilmeldes, det er bare at betale ved kasse 1, og så er det med afgift over 6kW på ældre anlæg man valgte. Det er vist ens for alle nu.
Der er faktisk en netto måler ordning man kan tilmeldes, du får bare ikke længere penge af staten for at send overskudsstrømmen ud på nettet.
Den skal enten foræres gratis til samfundet, eller hånteres af et balanceansvarligt elselskab, disse giver typisk omkring 15-20 øre i betaling pr Kwh.


Og så skal man betale (g)Rådighedsbeløb til elnettet for at de kan stå klar som backup når du ikke selv laver strøm nok og/eller batteriet bliver fladt.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af fryseren » 06 mar 2018 12:49

triumph skrev:
06 mar 2018 11:00
hvis batterierne er fuldt opladt, ledes overskud på nettet. Det trækker kun fra nettet, hvis der ikke er saft på batterierne.
En installatør af solcelleanlæg sagde at jeg bare kunne lade være med at anmelde mit solcelleanlæg. Min måler løber ikke baglængs, selvom der ledes effekt retur på nettet.
Men jeg ved ikke om det er sandt, og elselskabet lægger vel mærke til mit faldende forbrug
For at måtte lede overskud ud på nettet skal inverteren være på positiv listen hos Energinet.

Ja, du kan lade være at anmelde, men du får en klækkelig bøde når du bliver opdaget.
De nye digitale målere registrerer seperat den strøm du sender baglæns, de VIL opdage dig ret hurtigt.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af fryseren » 06 mar 2018 12:51

Mig bekendt er der eneste du kan lovligt uden at anmelde er ved at koble den som en UPS.
(men hvad jeg husker og mener at have set engang på et faneblad på en internet side på nettet, vil jeg helt klart anbefale dig at få dobbelt tjekket)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af triumph » 06 mar 2018 13:04

https://www.danskenergi.dk/sites/danske ... 2-2018.pdf
Hmm
Hvis man tilmeldes nettoordingen må anlæg kun være 6 kw,
Fordelen ved at være på nettoordningen er at man ikke sal betale afgift af den el der sendes ud på nettet, men hentes tilbage inden for 1 t.
Men man skal stadig betale for transport af el (Er det en vej, eller 2 veje ?)
Men hvad hvis man anmelder anlæg, men ikke er med på nogen ordning, er det ikke muligt.
Hvis jeg har batterier, har jeg jo enten overskud, eller underskuds produktin, ikke lidt af hvert

Både Huawei, goodwee, sungrow, growatt + mange andre billigmærker er på listen


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af triumph » 06 mar 2018 13:28


pendec

Re: Er det lovligt

Indlæg af pendec » 06 mar 2018 13:38

fryseren skrev:
06 mar 2018 12:45
Der er faktisk en netto måler ordning man kan tilmeldes, du får bare ikke længere penge af staten for at send overskudsstrømmen ud på nettet.
Den skal enten foræres gratis til samfundet, eller hånteres af et balanceansvarligt elselskab, disse giver typisk omkring 15-20 øre i betaling pr Kwh.


Og så skal man betale (g)Rådighedsbeløb til elnettet for at de kan stå klar som backup når du ikke selv laver strøm nok og/eller batteriet bliver fladt.
Den ordning er fup og fidus, det er bare en rabat pakket ind i omtale, som om det er de gode gamle dage. Det handler om tilskud fra virksomheder som har en økonomisk fordel i du køber, og du er derfor også afhængig af at købe dansk som et eksempel, og penge udbetales som tilskud til dit køb, altså intet andet end rabat , så dog baseret på anlægs størrelse. Den giver jeg ikke meget for som ordning.

pendec

Re: Er det lovligt

Indlæg af pendec » 06 mar 2018 14:00

triumph skrev:
06 mar 2018 13:04
https://www.danskenergi.dk/sites/danske ... 2-2018.pdf
Hmm
Hvis man tilmeldes nettoordingen må anlæg kun være 6 kw,
Fordelen ved at være på nettoordningen er at man ikke sal betale afgift af den el der sendes ud på nettet, men hentes tilbage inden for 1 t.
Men man skal stadig betale for transport af el (Er det en vej, eller 2 veje ?)
Men hvad hvis man anmelder anlæg, men ikke er med på nogen ordning, er det ikke muligt.
Hvis jeg har batterier, har jeg jo enten overskud, eller underskuds produktin, ikke lidt af hvert

Både Huawei, goodwee, sungrow, growatt + mange andre billigmærker er på listen
Er det stadig muligt?

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=192669
Oprindelig tekst: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=188249
. I § 2 indsættes som stk. 5-7:
»Stk. 5. Det er en forudsætning for anvendelsen af stk. 3 for elproducentens (egenproducentens) elproduktionsanlæg, at
1) Energinet.dk senest den 22. maj 2017 har givet egenproducenten tilsagn om, at der kan anvendes nettoafregning, eller truffet afgørelse om, at egenproducenten helt eller delvis fritages for at betale beløb til dækning af offentlige forpligtelser i forhold til egetforbruget af elektricitet,
Hvis du ikke har meldt til Energinet.dk senest 22 maj 2017, så kan man vel ikke mere tilsluttes på den ordning?

lidt mere (mere dansk end lov) http://energiogmiljo.dk/nyhedsbrev/Afvi ... -solceller
Lovforslaget har særlig betydning for de personer, som får et tilsagn fra Energinet.dk om nettoafregning af PSO den 23. maj 2017 eller senere, idet disse ikke fremadrettet vil kunne nettoafregne deres elafgifter på timebasis. Ændringen til øjebliksafregning sker pr. 1. april 2018, hvor Energinet.dk har udarbejdet det nødvendige register for at kunne administrere ordningen.
Så du bliver tilmeldt til øjebliksafregning, og ikke den tidligere timeafregning. (for nye tilmeldinger)

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af fryseren » 06 mar 2018 14:10

pendec skrev:
06 mar 2018 13:38
Den ordning er fup og fidus, det er bare en rabat pakket ind i omtale, som om det er de gode gamle dage. Det handler om tilskud fra virksomheder som har en økonomisk fordel i du køber, og du er derfor også afhængig af at købe dansk som et eksempel, og penge udbetales som tilskud til dit køb, altså intet andet end rabat , så dog baseret på anlægs størrelse. Den giver jeg ikke meget for som ordning.
Jeg taler ikke om solcellefirmaernes slette rabatspil som de kalder tilskud.

Men om den netto måler ordning der er gældende i elsystemet.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af fryseren » 06 mar 2018 14:18

triumph skrev:
06 mar 2018 13:04
https://www.danskenergi.dk/sites/danske ... 2-2018.pdf
Hmm
Hvis man tilmeldes nettoordingen må anlæg kun være 6 kw,
Fordelen ved at være på nettoordningen er at man ikke sal betale afgift af den el der sendes ud på nettet, men hentes tilbage inden for 1 t.
Men man skal stadig betale for transport af el (Er det en vej, eller 2 veje ?)
Men hvad hvis man anmelder anlæg, men ikke er med på nogen ordning, er det ikke muligt.
Hvis jeg har batterier, har jeg jo enten overskud, eller underskuds produktin, ikke lidt af hvert
Både Huawei, goodwee, sungrow, growatt + mange andre billigmærker er på listen
Inverterens net del, dvs det den kan sende ud på nettet må kun være 6KW. så du må godt have 10KW solceller og en 10/6 KW inverter med batterier hvor den kan lade 4 KW på batteriet og levere 6KW på nettet i alt 10KW.
Du skal betale transport for den el du køber, ikke for den du sælger, men du får en regning/gebyr for at de stiller ledningen/backup til rådighed, (g)Rådighedsbeløbet.

Hvis du net tilslutter inverteren og sender strøm ud på nettet kan du ikke undgå at være med i en ordning

Det er ikke nok at producentens navn er at finde på listen, den specifikke model skal være der.

Staten, og elselskaberne arbejder benhårdt på at gøre solceller besværlige og sovse dem ind i dyrt administrative regler, som skal betales af solcelle ejerne.
Alle sejl sættes ind for at undgå at folket får adgang til billig strøm, solceller forbydes ikke men de vil DJØFFICERE dem i sådant et omfang at det svarer til et forbud.


Besvar