Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er det lovligt

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
pendec

Re: Er det lovligt

Indlæg af pendec » 06 mar 2018 14:21

fryseren skrev:
06 mar 2018 14:10
Jeg taler ikke om solcellefirmaernes slette rabatspil som de kalder tilskud.

Men om den netto måler ordning der er gældende i elsystemet.
Og den findes ved ikke om nogle uger, det er bare øjebliksafregning der og ikke afgiftsfri.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af triumph » 06 mar 2018 14:45

fryseren skrev:
06 mar 2018 12:45
Der er faktisk en netto måler ordning man kan tilmeldes, du får bare ikke længere penge af staten for at send overskudsstrømmen ud på nettet.
Den skal enten foræres gratis til samfundet, eller hånteres af et balanceansvarligt elselskab, disse giver typisk omkring 15-20 øre i betaling pr Kwh.


Og så skal man betale (g)Rådighedsbeløb til elnettet for at de kan stå klar som backup når du ikke selv laver strøm nok og/eller batteriet bliver fladt.
Hvad er rådigheds beløbet?

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af fryseren » 06 mar 2018 14:55

pendec skrev:
06 mar 2018 14:21
Og den findes ved ikke om nogle uger, det er bare øjebliksafregning der og ikke afgiftsfri.
Dit gæt er ligeså godt som mit.
Jeg tænker dog at øjebliksafregning er afgiftsfri på 1 sekundbasis hvor den ordning der udgår var afgiftsfri på timebasis.

Timemodellen kunne jo bruges med 1 KW på taget, 1 time = 1 Kwh og så at starte en 2KW strømforbruger dims i 30 minutter også lig 1 Kwh
Men synes dog at det kunne skulle gælde for "større anlæg" hvad human det så end er?

Vi bliver klogere når politikerne er færdige med denne nye omgang gylle lovgivning.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af fryseren » 06 mar 2018 15:00

triumph skrev:
06 mar 2018 14:45
Hvad er rådigheds beløbet?
Et dejligt lille joker gebyr som elselskaber frit selv kan fastsætte som de vil.
Konkret svar kan du kun få ved at skrive til dit netselskab.

Som jeg tidligere skrev der arbejdes der meget målrette mange steder fra, for at undgå vi alle køber sådanne anlæg du har fået tilbud på.

Sæt nu vi almindelige mennesker kunne få billig energi............ :shock: new22 new22

pendec

Re: Er det lovligt

Indlæg af pendec » 06 mar 2018 15:05

fryseren skrev:
06 mar 2018 14:55
Dit gæt er ligeså godt som mit.
Jeg tænker dog at øjebliksafregning er afgiftsfri på 1 sekundbasis hvor den ordning der udgår var afgiftsfri på timebasis.

Timemodellen kunne jo bruges med 1 KW på taget, 1 time = 1 Kwh og så at starte en 2KW strømforbruger dims i 30 minutter også lig 1 Kwh
Men synes dog at det kunne skulle gælde for "større anlæg" hvad human det så end er?

Vi bliver klogere når politikerne er færdige med denne nye omgang gylle lovgivning.
Loven blev vedtaget i 12/9 - 2017

Kan kun se at denne lov fritager private fra at afregne afgift for eget forbrug, så lidt kan der spares.


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af fryseren » 06 mar 2018 15:27

pendec skrev:
06 mar 2018 15:05
Loven blev vedtaget i 12/9 - 2017

Kan kun se at denne lov fritager private fra at afregne afgift for eget forbrug, så lidt kan der spares.
Med de modul priser der er i triumphs tilbud, så kan det godt svare sig at sætte dem på taget og forbinde dem direkte til en elpatron i en akkutank frem for at opsætte traditionel solvarme.

ting som rør, rør isolering, pumper, vekslere solfangervædske, styring mm. Erstattes af nogle simple ledninger og en el-patron.

pendec

Re: Er det lovligt

Indlæg af pendec » 06 mar 2018 20:47

fryseren skrev:
06 mar 2018 15:27
Med de modul priser der er i triumphs tilbud, så kan det godt svare sig at sætte dem på taget og forbinde dem direkte til en elpatron i en akkutank frem for at opsætte traditionel solvarme.

ting som rør, rør isolering, pumper, vekslere solfangervædske, styring mm. Erstattes af nogle simple ledninger og en el-patron.
Hvis man kun vil varme vand, så det godt nok en pæn investering når vi taler 80k+, der er lige lavet en anden tråd om solvarme og priser på 4000? Er det ikke bedre end den her sum for solceller.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af fryseren » 07 mar 2018 09:01

pendec skrev:
06 mar 2018 20:47
Hvis man kun vil varme vand, så det godt nok en pæn investering når vi taler 80k+, der er lige lavet en anden tråd om solvarme og priser på 4000? Er det ikke bedre end den her sum for solceller.
Nu tænkte jeg kun at skaffe sig fire/otte 300 watt solcelle paneler a 117 dollars (ca 700 kroner) stykket, og så trække en ledning til en elpatron, og uden inverter.



Ja den anden tråd med brugt solvarme set ret lovende ud.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Er det lovligt

Indlæg af triumph » 07 mar 2018 14:29

Jeg har kigget på positivlisten, og der er ikke er særligt mange 3 fasede hybrid inverter på. Ikke fordi de Kinesiske invertere lever op til kravende, men fordi de ikke har en dansk importør, så derfor har de ikke ansøgt om at komme på listen.
Men der er mange danske firmaer der importere en kinøjser inverter, og så klapper deres eget klistermærke på, og ganger prisen med 4
Den her inverter er på listen:
https://www.mppsolar.com/v3/mpi-hybrid-series-2/
Men minder meget om den her til 40.000 kr
https://sunto.dk/hybrid-inverter-hybrid ... -inverter/
eller denne Viva inverter
https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webs ... faser-10KW

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er det lovligt

Indlæg af lamborg » 07 mar 2018 16:49

nu røg jeg lidt ud af tråden siden mit indspark så der er løbet så meget vand igennem den at det kunne betale sig at købe en vandmølle istedet for :-) .
Og ja mit indspark var lidt for meget hmmm hvad sagde jeg men det her er sgu da spændende læsning og viser at der er fyldt med folk der har super gode ideer. man bliver sgu da helt glad over det istedet for rige folk (Toke et eller andet som jeg lige har læst en artikel om ) der mener at danskerne er lud dovne og ikke gider en skid bare rage til sig af andres penge.
Nå det var sgu bare lige noget jeg ville af med men klap jer på skulderen i har sgu fortjent det.
Tilbage til tråden .
jeg er lidt luren på beregninger der ser for godt ud. jeg kender en gut der smed en frygtelig masse penge til en vindmølle og har er ikke tale om en husstandsmølle men en af de rigtig store . Tilbagebetalingstiden var udregnet til 8 år og det var jo en fornuftig forretning . Men nu 15 år efter har han ikke tjent en krone . Han har ikke trukket noget ud men så røg der lige et sæt bremseklodser til 200000 . Ups så røg gearkassen til 400000 og så lige et sæt klodser igen. Osv osv . Så det jeg synes selvom det er spændende læsning er at man skal tage papir med et gran salt det er ikke altid man er lige heldig :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar