Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Off-grid solcelle tanketorsk

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
litz97
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 jul 2014 20:19

Off-grid solcelle tanketorsk

Indlæg af litz97 » 09 jun 2017 11:10

Hejsa,
Jeg har længe gået og tumlet med ideen om solceller. Primært for at blive lidt grønnere, men kunne man spare lidt på sigt, ville det også være fint. :)
Da vi har varmepumpe som primær opvarmning, passer solceller jo ret godt ind med et højt egetforbrug. Er der noget krav om at man SKAL være koblet på elnettet?

Jeg tænker et solcelle anlæg med tilkoblet overdimensioneret batteripakke. Ved fyldt batteri, skulle ladningen så stoppe. Skulle batteriet løbe tør, skifter er relæ automatisk til den almindelige forsyning. Er dette en mulig løsning? Eller er det bar en tanketorsk? :)

/Ivan



Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Off-grid solcelle tanketorsk

Indlæg af kovas » 10 jun 2017 13:42

Hej litz.
Indrømmet så ved jeg ikke om teknologien findes til at koble et anlæg on/off i forhold til nettet. Det skal sikres mod at der kommer strøm ud til de andre for så er du pludselig under nogle andre regler. Når det så er sagt. er det jo tydeligt fra mit eget anlæg at der hvor der er brug for varmen laver cellerne ikke ret meget el. Alle tal er kwh Okt 216, nov 122, dec 105, jan 120, feb 168, mar 318,april 542.
Så først hen i april er der noget at hente.Så du skal ha både en stor batteripakke + et stort panelareal for ikke at skulle købe det meste varme om vinteren. Hvis du kan få lov til at lave kombinationen med on/off til nettet så er der måske ide i at ha et anlæg som kan gi el+ varmt vand i sommermånederne. Jeg har kigget lidt på de regnskaber som viva sætter op vedrørende hybridanlæg og jeg kan ikke få de usædvanlig optimistiske regnskaber til at passe. feks kan jeg ikke se at de indregner abonnement som koster kassen når man er kunde med solceller. så længe træpillerne er så billige er der desværre ikke økonomi i at koble anlægget fra og bare lade det lave varmt vand til en akutank.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

litz97
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 jul 2014 20:19

Re: Off-grid solcelle tanketorsk

Indlæg af litz97 » 10 jun 2017 14:58

ok. Tak for input Kovas


Besvar