Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af John Skov Jensen » 20 maj 2017 10:40

Jeg mener ikke snakken om at nogen sparer noget på bekostning af andre der skal betale mere er relavant her


Det faktuelle er at regeringen netop ønskede at fremme VE energi fra møller og solceller. De strikkede et setup sammen der sikrede at folk kunne producere el, fortrinsvis om sommeren, sætte produktionen "i banken" og "hæve" af det opsparede henover året. Produktion og forbrug skulle gøres op en gang om året. Dette gik godt i tråd med at få fjernet en masse gamle oliefyr da en varmepumpe kunne passe perfekt ind i dette setup. Da investeringen på et anlæg med solceller og særligt hvis der også var varmepumpe med, er lang tid om at tjene sig ind og reglerne om årsafregning blev derfor låst i 30 år for at sikre et vist afkast på investeringerne.

Allerede i november 2012 blev der lavet et lovforeslag om at fremadrettet skulle nye solcelleanlæg på timeafregning, dem der allerede var på årsafregning skulle kunne vedblive at være det i 20 år, dermed kunne investeringen sikres et vist afkast, dog på forringede vilkår, 20 år mod før 30 år.
Her er link til lovforeslaget, side 6 2.4 er der det står skrevet
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20121/lo ... remsat.pdf

Dette lovforeslag, L86, blev vedtaget i folketinget, se link
http://www.ft.dk/samling/20121/lovforsl ... at.htm#dok

Det er netop dette faktum der gør denne sag så svinsk. Man lovgiver om noget, der besluttes at skulle gælde i 30 år, så ændre man det først til 20 år, og nu åbnes der igen for posen af foringelser og udvanding.
Det er ikke i orden


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af Hjemme teori » 20 maj 2017 11:33

Sidst først. Enig i at man som solcelle ejer er blevet lovet noget og at det nu ændres er ikke i orden. Jeg tror dog allerede al selskaberne har været ude med riven, ved at hæve tilslutningsafgiften for solcelleejere (det ikke noget jeg ved, synes bare at have læst det nogle gange nu, bla. her på fora). Og den skulle måske have været tænkt ind i det oprindelige lovforslag - lige vilkår solcelle ejer eller ej.

Den første med at det ikke koster andre, mener jeg så ikke passer og har allerede for flere år siden både da debatten om at ordningen skulle lukkes og før, spurgt hvem der skal betale.
Mit postulat er at forsyningen skal sikres og derfor opstilles der nødvendige antal værker. Overkapaciteten som jo er tilstede i 99% af tiden skal betales og det gøres over prisen på strøm. Folk der ikke køber strøm og "sætter strøm ind i banken" i perioder hvor forbruget er ekstremt lille og kan hæve det igen når forbruget er stort uden at betale negative renter, må i min simple logik, sende regningen for kapaciteten og dennes omkostning til dem som køber strøm uanset årstid.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af John Skov Jensen » 20 maj 2017 11:40

Hjemme teori skrev: Den første med at det ikke koster andre, mener jeg så ikke passer og har allerede for flere år siden både da debatten om at ordningen skulle lukkes og før, spurgt hvem der skal betale.
Mit postulat er at forsyningen skal sikres og derfor opstilles der nødvendige antal værker. Overkapaciteten som jo er tilstede i 99% af tiden skal betales og det gøres over prisen på strøm. Folk der ikke køber strøm og "sætter strøm ind i banken" i perioder hvor forbruget er ekstremt lille og kan hæve det igen når forbruget er stort uden at betale negative renter, må i min simple logik, sende regningen for kapaciteten og dennes omkostning til dem som køber strøm uanset årstid.
Jeg ved ikke om det er mit indlæg du herviser til her?
For det er i så fald fejl det du citerer på. Jeg skriver ikke noget om at det ikke koster andre. Jeg skriver det ikke er relevant for diskutionen der netop bare går på at man blev lovet noget der var vedtaget ved lov, som så ændres.

Fremadrettet blev det jo netop besluttet at nye solcelleanlæg skulle på timeafregning, for at opbremse udviklingen, da loven blev indrettet således at den tog hensyn til om det var eksisterende solcelle ejere på årsafregning eller nye solcelle ejere der ville komme på timeafregning

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af Hjemme teori » 20 maj 2017 14:13

Hej John

Jeg tror grundlæggende ikke vi er uenige. Jeg skriver jo at det ikke er i orden at ændre noget som er blevet lovet. (vedtaget i lov)

Og så her du ret, at min holdning til at loven var dårlig, da den sendte en regning til andre for et "tilskud", til nogle få, ikke har noget med det først statement at gøre. Men det var min holdning dengang og er det stadig i dag. Skal der ydes tilskud skal det være direkte og ikke ved at sende regningen til nogle andre.

I en anden boldgade oplever jeg det på min landbrugsjord. Den bliver klassificeret som §3 (hvilket betyder at jeg skal passe den i nuværende tilstand, men ikke må dyrke den). Dette "for vores alles bedste og til bevaring af vores natur". Problemet her er jo bare at kun en der betaler, nemlig mig. Min jordværdi falder til 1/4 og jeg kan ikke rigtig længere få noget afkast på jorden, men har udgifter til grundskyld og pasning.
Tidligere ville dette jo hedde ekspropriation, men når det er natur gør det åbenbart ikke. Det hedder "det var da bare ærgeligt".
Mvh. Sophus

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af kovas » 20 maj 2017 16:14

Hej.
Uanset hvad så skal tilskud altid betales af os alle. Også af dem som får det. Enten i form af sparede serviceydelser eller øget skat. Men fra den 1. april 16 kom der en ny ordning som pålægger os solcellejere at betale rådighedstarif + nettarf af el hentet hjem. for at kompencere for netop det at vi dels efterspørger el når vores anlæg ikke producere. Og fordi alle andre også betaler nettarif for at bruge elnettet. dette er jeg helt med på. Derudover er vores abonnement steget voldsomt så jeg tror ikke at de almindelige elkunder kommer til at betale extra her. Så er der de sparede afgifter og her er det som med alle andre tilskud til elbiler og hvad ved jeg. Ja så er det noget vi alle betaler til.
Jeg synes at når man bor i et demokrati så må man tåle at flertallet kan (og ofte har) en anden tilgang til tilværelsen end nogen andre. Så derfor synes jeg at man skal lade være med at pege fingre af folk som bare gerne vil ha det de er blevet lovet og som har holdt sig helt inden for lovens rammer.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af Hjemme teori » 20 maj 2017 17:15

Hej Kovas

Jeg tror solcelle ejerne her tager sig det meget nært. Hvilket er helt ok, jeg bliver sku også surt når lovgivningen rammer mig. Om så det har været på børnepengene, påbud om ny kloakering, eller min jord der eksproprieres til §3 uden erstatning.

Jeg synes dog også at jeg har givet grundigt til udtryk at jeg synes det er forkert at ændre loven. Den del virker det bare som om at i ikke læser. (tror faktisk jeg har skrevet det i alle mine indlæg i denne tråd).

Så tror ikke jeg vil uddybe min holdning yderligere.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af kovas » 20 maj 2017 19:11

Hej Sofus.
"da den sendte en regning til andre for et "tilskud", til nogle få,"
"Den første med at det ikke koster andre, mener jeg så ikke passer og har allerede for flere år siden både da debatten om at ordningen skulle lukkes og før, spurgt hvem der skal betale.
Mit postulat er at forsyningen skal sikres og derfor opstilles der nødvendige antal værker. Overkapaciteten som jo er tilstede i 99% af tiden skal betales og det gøres over prisen på strøm."

Jeg mener ikke at vi er specielt nærtagne, men det har jo floreret en del i denne tråd, det med at vi nasser. Så mit sidste indlæg var mere en kommentar til de to citater fra dig. Som jo godt kan tolkes at du har lidt ondt et vist sted. For det kommer samtidig med at du da også siger at du ikke synes det er i orden at man laver om på loven. Hvis man bare ville udtrykke sympati med de "stakkels" solcelle ejere kunne man jo bare gøre det uden hver gang osse at trække den anden hest af stalden.
I starten fik vi måske lidt fra de andre elkunder, men det mener jeg er slut nu. Så var min pointe at der ikke findes tilskud som ikke betales af dem som ikke får det. Så var det jo ikke tilskud vel?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af Hjemme teori » 20 maj 2017 20:51

Hej Kovas

Tak for at du vælger pointere min ovenstående pointe og citere noget ude af kontekst.
Hjemme teori skrev:Hej Kovas

Jeg tror solcelle ejerne her tager sig det meget nært. Hvilket er helt ok, jeg bliver sku også surt når lovgivningen rammer mig. Om så det har været på børnepengene, påbud om ny kloakering, eller min jord der eksproprieres til §3 uden erstatning.

Jeg tror du tager dig det for nært og tillægger mig holdninger jeg ikke har!
Derfor citere jeg lige hele konteksten!
Hjemme teori skrev: Jeg tror grundlæggende ikke vi er uenige. Jeg skriver jo at det ikke er i orden at ændre noget som er blevet lovet. (vedtaget i lov)

Og så her du ret, at min holdning til at loven var dårlig, da den sendte en regning til andre for et "tilskud", til nogle få, ikke har noget med det først statement at gøre. Men det var min holdning dengang og er det stadig i dag. Skal der ydes tilskud skal det være direkte og ikke ved at sende regningen til nogle andre.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af Hjemme teori » 20 maj 2017 21:00

kovas skrev: Jeg mener ikke at vi er specielt nærtagne, men det har jo floreret en del i denne tråd, det med at vi nasser. Så mit sidste indlæg var mere en kommentar til de to citater fra dig. Som jo godt kan tolkes at du har lidt ondt et vist sted. For det kommer samtidig med at du da også siger at du ikke synes det er i orden at man laver om på loven. Hvis man bare ville udtrykke sympati med de "stakkels" solcelle ejere kunne man jo bare gøre det uden hver gang osse at trække den anden hest af stalden.
I starten fik vi måske lidt fra de andre elkunder, men det mener jeg er slut nu. Så var min pointe at der ikke findes tilskud som ikke betales af dem som ikke får det. Så var det jo ikke tilskud vel?
Og den har jeg jo også skrevet ikke var i orden, og loven ikke var god nok når elselskaberne (bare de er enige pga. den fri konkurrence) kan sende solcelle ejere en regning for noget andet.

Men hvis du skriver det er synd for mig skal jeg også nok skrive det er synd for dig, men det er der da ikke meget vidensdeling og holdningsudveksling i.

Selv valgte jeg ikke solcelle ordningen da tilbagebetalingen var for ringe og da jeg ikke brød mig om loven som jeg tidligere har skrevet. Havde jeg lugtet guld var jeg måske også røget på, men der var jeg så bare heldig denne gang.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af lamborg » 22 maj 2017 16:19

Jeg vil ikke puste til nogen ild eller live denne tråd op men bare lige henvise til Dinsol`s indlæg og læs nu hele teksten også det sidste :-). + det jeg kom til at tænke på at flere snakker om producere strøm om sommeren og gemme strøm til varmepumpen om vinteren men ingen regner besparelsen på gas/olie/fjernvarme / træpiller osv med i deres regnskab ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar