Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af BWJ » 18 maj 2017 15:45

Med nettoordningen som allerede er blevet forringet 2 gange, skulle jeg fra dag 1 betale i omegnen af 880,- kr. årligt for brug af nettet.
Efter forskellige justeringer betaler jeg nu nettarif og transmission i nettet, det steg så til omkr. 2.480,- årligt.
Hvis time ordingen bliver til noget, har jeg hørt at man sælger Kwh til 1.60,-/ time for det du ellers ville spare op, og når du så vil trække det "hjem" fra nettet igen, koster det omkr. 2,25,- dvs. en yderlige udgift på 0,65 kr.
Så ved ex. 4000 Kwh timer bliver regnestykket 4000 x 0,65 + 2.480,- = 5.080,- for at bruge ens egen strøm, det er i min optik lidt lang fra de oprindelige 880,- kr.
Der er risiko for afregningspriser er forkerte, der er ikke nogen klare svar.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af lamborg » 18 maj 2017 17:18

pendec inden du anklager mig for at sprede gylle så læs denne høring og jeg tror nok den er lavet af folk der ved hvad de snakker om og ikke bare løse rygter
http://energinet.dk/SiteCollectionDocum ... EGNING.pdf
Læs stykke 3.2.1 der omhandler nettoafregning så vil du finde de 200-500 kr . Link til dette findes også i en af john`s første indlæg..
+ det kræver at alle 5 partier bag ordningen bliver enige om at ændre det. Jeg tror ikke på at man bare kan sige det er juridisk muligt hvis der står det i lov teksten som (også en af john`s link) Beierholm har beskrevet.
Og skulle vi ikke lige tone sproget lidt ned .. Jeg undskylder gerne for det jeg skrev til fryseren i morges . Det var for klodset og man skal ikke skrive noget lige efter nattevagt og en chef der har hidset en op..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 693
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af Flyball » 18 maj 2017 17:19

BWJ skrev:Med nettoordningen som allerede er blevet forringet 2 gange, skulle jeg fra dag 1 betale i omegnen af 880,- kr. årligt for brug af nettet.
Efter forskellige justeringer betaler jeg nu nettarif og transmission i nettet, det steg så til omkr. 2.480,- årligt.
Hvis time ordingen bliver til noget, har jeg hørt at man sælger Kwh til 1.60,-/ time for det du ellers ville spare op, og når du så vil trække det "hjem" fra nettet igen, koster det omkr. 2,25,- dvs. en yderlige udgift på 0,65 kr.
Så ved ex. 4000 Kwh timer bliver regnestykket 4000 x 0,65 + 2.480,- = 5.080,- for at bruge ens egen strøm, det er i min optik lidt lang fra de oprindelige 880,- kr.
Der er risiko for afregningspriser er forkerte, der er ikke nogen klare svar.
Hvor om alting er, så er 5.080 også himmelråbende langt fra de omtalte 200 - 500 !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af lamborg » 18 maj 2017 18:00

Fuldstændigt rigtigt Flyball men problemet ligger i at solcelle folk/husstandsmøller/små flisanlæg med den nuværende afregning kan "gemme" strøm til senere forbrug men det er jo ikke tekniks muligt så derfor mangler den strøm de får afregning for i regnskabet. Det drejer sig om ca 470MW iflg høringen og når man udregner frem og tilbage prisen på el så er det ikke 2,25 man regner med for det er jo incl afgift /abn/ pso osv som vi alle må betale retfærdigt eller ej .
jeg kan da sagtens følge BWJ men jeg kan ikke finde hans tal nogen steder . Dermed ikke at sige de er forkerte det ved jeg ikke men hvis du som forbruger uden solceller bruger 4000 kwh så ligger din regning omkring 10-12000 kr så det er stadigvæk selv med hans tal billigere . Men den invistering man foretog er jo noget længere om at tjene sig ind og det er da surt at have sat penge i noget som ikke er så super som man blev stillet i udsigt . Det har jeg skrevet mange gange uden at nogen har bidt mærke i det, men igen det koster at have samfundet kørende og der er altså kun de samme til at betale.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af Lintz » 18 maj 2017 18:14

Det er til at brække sig over.
Hvad fanden tror i vi andre er steget.
inden du anklager mig for at sprede gylle
Og skulle vi ikke lige tone sproget lidt ned ..
Det er i orden at være rygende uenige - Men mon ikke vi alle kan blive enige om at en diskussion bedst foretages i et sober sprog.........

Dette var såmænd bare en lille henstilling fra Brugeren "Lintz" inden Redaktøren "Lintz" eller en af de andre Redaktører bliver nød til at tage "Redaktør-kasketten" på.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af pendec » 18 maj 2017 19:01

lamborg skrev:Fuldstændigt rigtigt Flyball men problemet ligger i at solcelle folk/husstandsmøller/små flisanlæg med den nuværende afregning kan "gemme" strøm til senere forbrug men det er jo ikke tekniks muligt så derfor mangler den strøm de får afregning for i regnskabet. Det drejer sig om ca 470MW iflg høringen og når man udregner frem og tilbage prisen på el så er det ikke 2,25 man regner med for det er jo incl afgift /abn/ pso osv som vi alle må betale retfærdigt eller ej .
jeg kan da sagtens følge BWJ men jeg kan ikke finde hans tal nogen steder . Dermed ikke at sige de er forkerte det ved jeg ikke men hvis du som forbruger uden solceller bruger 4000 kwh så ligger din regning omkring 10-12000 kr så det er stadigvæk selv med hans tal billigere . Men den invistering man foretog er jo noget længere om at tjene sig ind og det er da surt at have sat penge i noget som ikke er så super som man blev stillet i udsigt . Det har jeg skrevet mange gange uden at nogen har bidt mærke i det, men igen det koster at have samfundet kørende og der er altså kun de samme til at betale.
Der hvor du regner forkert, fordi du ikke har forstået årsbaseret nettoafregning er hvordan man betaler for strøm. (Dem på den gamle ordning , ret mig endelig, for jeg har ikke læst om 2 ændringer som fjernede denne måde at betale på?)

Oprindeligt hed aftalen i 2012, man kan producere strøm afgiftsfrit og lagre den producerede strøm hos sin el leverandør. Så afregnes ens forbrug 1 gang om året, og her betaler du hvis man har brugt mere end produceret strøm, til normal tarif som os andre(ca. 2,XX kr), eller har man produceret mere end ens forbrug, så får man 60 øre per leveret kwh til sit lokale el net, som udbetales af energinet.

Jeg ved ikke hvordan den nye rapport matcher den gamle aftale, da aftalen var 60 øre de første ti år, og 40 øre de næste 10 år, og den rapport taler om 25 øre, som er på den nye time baseret ordning, så allerede her synes en forskel som ikke nævnes, så de regner i timebaseret priser FØR og timepriser efter, og sletter vist hele den nettobaserer års afregning, hvor ens nettoforbrug er minus ens års produktion, som kan gå op i 0, og så betaler man altså intet.
I din link betaler du en pris for hele årets produktion både før og efter, det synes jeg ikke på nogen måde matcher den gamle ordning.

Har regeringen allerede fjernet den 60øre/10år 40øre/10år ordning som blev givet i 2012, og årsbaseret betaling allerede er ændret som BWJ siger?
Det må være den som BWJ mener gør solcelle ejere meget fattigere hvis den træder i kraft?

Så kort sagt, producerer man 5000 kwh og sender ud på nettet, bruger 4000kwh på et år, så får man tilbagebetalt 1000*60øre og modsat rapportens tal, altså aldrig en regning som skal betales. Og jo, der er jo årlige afgifter for tilslutning der betales som BWJ nævner men i 2012 var tilbuddet afgiftsfrit forbrug og betal fuld pris for dit merforbrug.

EDIT: Jeg mener GODT man kan modregne på årsbaseret forbrug, for elnettet kan man jo lagre ens forbrug på, for så går tæller i minus, når man sælger til elnettet og de sælger det så igen til andre, og får præcis de samme penge ind igen, det handler om små elektroner, som vi vist ikke skal debattere, og grønt er det heller ikke når det er DONG som køber :) Der hvor du mener du er uening er hvor "-" sættes, og hvor afgiften betales, og her betalte års baserede målere så ikke noget for produceret strøm som blev trukket fra i ens indkøb inden afgifter.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af kovas » 18 maj 2017 20:38

Hej.
Det er da med nogen undren at jeg læser at Lamborg brækker sig over at man sender lobbyister ud for at påvirke tingene. Alle gør det så hvorfor er det pludselig blevet odiøst at solcelleejerne gør det, når politikkerne vil ændre på det som de lovede da vi investerede vores opsparing i solceller. For bare at nævne i flæng: Bæredygtigt landbrug (ti gange ha til bæredygtig) Landbrug og fødevarer, FDM, Ældresagen, Idrætsforeningerne, DI, LO, Kræftens bekæmpelse, der er sikkert flere find selv på.
Den ordning som var overmåde god da den startede er blevet udhulet over flere gange. Men det største tyveri var da politikkerne ændrede aftalen fra at gælde 30 år til 20år. Det var noget de selv var herre over, ikke som de andre udgifter som er steget mange 100% fra energiselskabernes side.
Abonementsprisen var ca 800kr da vi købte solceller og jeg havde da ikke forestillet mig at det ville stige til 3225kr (det uden nettarif) i løbet af 5 år. Så når man så deler anlægsudgiften med 20 år så bliver det 87000kr/ 20= 4350 + føromtalte 3225kr 7575kr inden du har brugt en eneste kwh. 1,9kr pr kwh hvis du bruger 4000kwh. Hvordan Lamborg kan få det til at blive 10-12000kr for el hos dem uden solceller ved jeg ikke, men ville snare tro at det blev omkring 9000kr. Så det jeg reelt tjener er 1425/år hvis der ikke går noget i stykker. som jeg ikke kan se at jeg betaler endnu. Vi tog jo risikoen mod at få en ordentlig forrentning. Nu ligger den på ca 1,6%, ( Stadig uden nettariff) det kan gøres betydelig bedre i jutlanderbanks investeringsforening også selvom man skal betale skat af renterne derfra.
Men ellers så vidt jeg forstår det notat som Lamborg linker til så er ideen at du købet til den aktuelle netto spot time pris og sælger til til den aktuelle spot pris. Afgifter bliver stadig årsafregnet. Så hvis du køber og sælger til gennemsnitlig samme pris så bliver der momsen + energiselskabernes oveni lagte merpris som kommer til at gøre forskellen. Den sammen med at pso afgiften åbenbart skal til at betales over skatten gør at jeg skal være mere end heldig hvis det hele går i nul når de 20 år er gået. Det kommer helt an på om elpriserne stiger over tid som de lover ved Viva energi når de prøver at sælge deres solceller
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af lamborg » 19 maj 2017 07:31

Af hjertet tak Kovas :-) Du har som den første forstået at det ikke er solcellefolket jeg har noget imod men at alle sender lobbyister til politikerne for at påvirke dem. Da jeg skrev mit første indlæg havde jeg lige læst en artikel om lobbyisters indflydelse på samfundet og måske derfor var jeg mavesur. Jeg har sagt undskyld for mit sprogbrug :-) .Men jeg var lige blevet kaldt en tåbe :-)
De 10-12000 var bare et tal jeg tænkte ud fra hvad en normal husholding vel ligger på og ikke udregnet efter de 4000 kwh så alle regnestykker kommer vel an på hvad man produksere og forbruger.
Jeg ved ikke mere end jeg har læst på John`s link og det er høringssvar og omhandler ikke noget politsk . Hvad advokater vudere er inden for lovens rammer er ikke altid gældende så sagen ligger vel stadigvæk på de 5 forlis partier.
Men jeg har skevet det mange gange nu .. Jeg kan sagens forstå at i føler jer narret til at invistere i noget som ligende en ok forretning men som måske ikke er det.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af Lintz » 19 maj 2017 08:19

Lintz skrev:Det er i orden at være rygende uenige - Men mon ikke vi alle kan blive enige om at en diskussion bedst foretages i et sober sprog.........

Dette var såmænd bare en lille henstilling fra Brugeren "Lintz" inden Redaktøren "Lintz" eller en af de andre Redaktører bliver nød til at tage "Redaktør-kasketten" på.
Ved nærmere eftersyn KUNNE det godt virke som om jeg ved denne venlige henstilling var ude efter en eller flere bestemte personer i denne tråd.

Dette er ikke tilfældet, ville gerne slå ned på sprogbruget og fremhævede derfor et par eksempler som jeg ikke syntes var gangbare.

- håber på at I kan få en fornuftig diskussion omkring emnet - I en sober tone. :wink:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Solcelleejere vågn op , offentlige myndighed vil total udvande din solcelleordning til time afregning

Indlæg af kovas » 19 maj 2017 09:15

Hej.
@ Lamborg. Det jeg så bare ikke forstår er at du på den ene side påstår at vi ikke vil bidrage til samfundet samtidig med at du godt forstår at vi er utilfredse. Man kan vel sammenligne det med at du bestiller en treretters vinmenu og betaler for den, men det du får på tallerknen er 3 røde pølser. jeg mener politikkerne ville gerne ha nogle solceller op på folks tage. Så de laver en indirekte tilskudsordning som de så efterfølgende fortryder. Er det manglende lyst til at bidrage at man forsøger at holde Dem op på det lovede? Det er meget forskelligt hvordan man ser på de her ting, men at kalde det nasseri at gøre som de folkevalgte magthavere gerne vil ha synes jeg er noget langt ude.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar