Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvilket off-grid anlæg skal jeg have fat i?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
hejmeddig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31 mar 2013 17:57

hvilket off-grid anlæg skal jeg have fat i?

Indlæg af hejmeddig » 23 apr 2017 12:43

jeg søger et off-grid anlæg som kan holde mig selvforsynende med strøm året rundt. mit forbrug er 0,67 kWh pr. dag og næsten hele forbruget er med 220v apparater så der skal medregnes noget tab af strøm til inverter osv.
for at anlægget ikke bliver totalt overdimensioneret i sommermånederne så er det vel bedre og billigere for mig at have en kombination af solceller og en lille vindmølle?
hvordan kan jeg udregne hvilket størrelse anlæg jeg skal bruge hvis det skal være en kombination af vindmølle og solceller? Jeg ved ikke så meget om det så jeg kan ikke rigtig gennemskue hvor meget strøm der vil gå tabt til laderegulatoren, inverteren osv.
kan i anbefale et godt off-grid anlæg (enten solcelle anlæg eller kombination af solceller og vindmølle) hvor alt det elektroniske er inkluderet (vindmølle, solceller, laderegulator, batterier, kabler, inverter osv.). Det skal selvfølgelig være en nogenlunde kvalitet, men det behøver ikke være noget smart hvor man kan følge ydeevnen på computeren osv. det skal bare kunne levere noget strøm og være stabilt og pålideligt, og gerne hvor man får mest muligt for pengene i forhold til kvalitet, ydeevne og levetid (det skal være så billigt som muligt men ikke så biligt at det bliver dyrere i sidste ende pga. reparationer, nedsat levetid osv.).
håber i kan give mig nogle råd. 1000 tak for hjælpen


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: hvilket off-grid anlæg skal jeg have fat i?

Indlæg af John Skov Jensen » 23 apr 2017 19:52

Hvor længe vi du acceptere at solen ikke skinner på en given dag vindfattig dag(e)?
Dette skal jo i så fald dækkes af en batteri backup pakke.
Eller er det ikke kritisk "at løbe tør for strøm"?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: hvilket off-grid anlæg skal jeg have fat i?

Indlæg af Hjemme teori » 24 apr 2017 07:22

Jeg vil tror det billigste i den forbindelse er en lille generator. I stedet for at overdimensionere vildt for at være dækket i alle værst tænkelige situationer. Kunne en lille generator på 3kW gøre at anlægget kan være mindre både i størrelse og maks ydelse, da man altid skal starte generator, hvis man skal bruge en lidt større maskine. Og de 5 liter benzin det vil koste om året vælter vist heller ikke besparelsen
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: hvilket off-grid anlæg skal jeg have fat i?

Indlæg af triumph » 24 apr 2017 08:40

Hvis du har plads til en husstandsvindmøller, så er tilskuddet mig bekendt 2,5 kr /KWh, Det betyder at du får mere for elén, end det koster at købe el. Derfor er det ligemeget med at holde det inde på egen matrikel.
Bare op med sådan en, og ikke alle mulige hokuspokus løsninger


Besvar