Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Revisor hjælp for vindmøller og solceller

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
jacobteilberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2012 11:55

Revisor hjælp for vindmøller og solceller

Indlæg af jacobteilberg » 30 apr 2016 21:28

Jeg har solceller jeg angiver på rubrik 112 på selvangivelse; underskud pga. Afskrivninger - har haft dem fire år så der er et par år endnu før der er ren overskud. Benytter virksomhedsordningen. Er nu også blevet nabo til vindmøller, hvor jeg så har købt nogle andele - ordningen hvor 20% af vindmølleparken udloddes til købspris. Skulle give 12% i afkast men-men med fortsat faldende elpriser..

Har nu fået første udbytte, men hvordan hulen angiver jeg? Nu jeg er på virksomhedsordningen med solcellerne, skal jeg så modregne vindmøllernes udbytte i solcellerne? Kan jeg se bort fra de første 7.000kr, eller er det udelukket når jeg allerede er på virksomhedsordningen? Har læst noget om at underskud for vindmøller skal gemmes og modregnes i senere års overskud?


jacobteilberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2012 11:55

Re: Revisor hjælp for vindmøller og solceller

Indlæg af jacobteilberg » 01 maj 2016 19:10

Ingen bud?

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Revisor hjælp for vindmøller og solceller

Indlæg af john_madsen » 02 maj 2016 12:48

Jeg kan kun bidrage med at hvis man bruger den skematiske regel på vindmøller eller solceller, så SKAL denne metode bruges på ALLE de vindmøller og solceller du har.
Hvis du bruger virksomhedsordningen på solcellerne, SKAL du derfor også benytte denne på vindmølle andelene.
En ulempe er at hvis vindmøllerne er gennem et I/S, så må max. 10 interessanter bruge virksomhedsordningen. Ellers skal lauget opfylde og indberette mange flere regnskabsoplysninger til CVR/Skat/osv.
Jeg har døjet noget med ovenstående, både som solcelleejer og ejer af vindmølle andele.
SKAT har gået/går meget op i ovenstående og de har tidligere udbedt vindmøllelaug om regnskabsoplysninger og CPR på interessanter i vindmøllelaug. Dette samkører de med oplysninger fra Energinet og så får man et FY-FY brev fra SKAT om forholdet :(

jacobteilberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2012 11:55

Re: Revisor hjælp for vindmøller og solceller

Indlæg af jacobteilberg » 03 maj 2016 21:46

Stadig ikke klog på hvordan jeg skal registrere.. ?


Besvar