Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Salg af hus med solceller, regler

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Salg af hus med solceller, regler

Indlæg af fryseren » 14 mar 2016 09:17

Er der nogen herinde der kan skære det ud i pap for mig?

Jeg kan læse mig blå i hovedet og jeg fatter stadigt hat af reglerne. :oops: :evil: :evil: :evil: :evil: :cry:

Hvis jeg sætter solceller på taget dvs de nye tilskudsregler.
Og finder på at sælge huset om.....lad os sige inden for 6 år.

Hvad er der så af praktiske regler for mig som sælger og for køber?


Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Salg af hus med solceller, regler

Indlæg af Nybegynderen » 14 mar 2016 14:44

Hmm... De nye regler skal jeg ikke kunne sige, men der var solceller på det hus vi købte for 2 år siden som var på den gamle ordning.
Vi overtog den gamle ordning pga. anlægget jo hørte derunder, men de regler om at man kunne afskrive værdien af anlægget som i vores tilfælde var på 45.000kr. er lavet om således at denne regel ikke flytter med ved en ny ejer.

Men et bud kunne være at en ny ejer af jeres hus ville overtage anlægget på samme præmisser som vi gjorde med vores "gamle" anlæg. Men hør SKAT at evt. Det tog dog en længere mailudveksling at nå frem til en forklaring på at jeg ikke kunne afskrive værdien af mit anlæg alligevel trods tidligere ejer og ejendomsmægleren fortalte vi kunne under købet af huset, men den kære SKAT-mand var nu flink nok i processen :)

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Salg af hus med solceller, regler

Indlæg af Rasmus Jensen » 14 mar 2016 20:36

Jeg undersøgte sagen da jeg skulle skilles mindre end et år efter at vi havde fået anlægget monteret. Det er på den gamle ordning, uden afskrivning.
Reglerne for Anlægget høre til matriklen. Så hvis vi solgte, så ville ny ejer overtage på samme vilkår som jeg havde fået det til. Men jeg valgte at blive boende.

Men hvis man afskriver på anlægget så er det en "personlig" sag, dvs. det er den som fortager investeringen der får de fordele. :great:
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Salg af hus med solceller, regler

Indlæg af fryseren » 14 mar 2016 20:50

Men er afskrivning ikke kun på de gamle ordninger og derfor vil de ikke ramme det der opsættes i år ?

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Salg af hus med solceller, regler

Indlæg af Rasmus Jensen » 25 mar 2016 00:28

Jeg har ikke selv afskrevet - og derfor aldrig sat mig rigtig ind i reglerne om dette.
Men jeg har ikke umiddelbart hørt noget om at man ikke kan afskrive på anlægget efter de nye regler - men jeg er ikke sikker.
Det kan være at der er nogle andre her inde der ved noget om det - ellers skal du have fat i en en revisor.....
Nå men 1 min på google kan også gøre det. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865
Ja man kan ikke afskrive på nye anlæg, som privat solcelle ejer.

PS. Til dem der har den gamle ordning med afskrivning - Husk at hvis i sælger - så bliver i beskattet af genvunden afskrivning.
Uddrag fra SKAT
""Når du har brugt reglerne for virksomheder og foretaget afskrivninger på anlægget og derefter sælger hus og anlæg, overgår anlægget til de nye regler.

Som sælger skal du betale skat af forskellen mellem salgspris og den værdi, anlægget er nedskrevet til.

Eksempel:
Overdrager/sælger du dit solcelleanlæg i år fire til for eksempel 80.000 kr., hvor den nedskrevne værdi er 67.500 kr., bliver du beskattet af fortjenesten på (80.000 - 67.500) 12.500 kr.

Fortjenesten er personlig indkomst, og du skal skrive beløbet på din udvidede selvangivelse, rubrik 111.

Hvis du har underskud, skal du skrive det i rubrik 112.""
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Salg af hus med solceller, regler

Indlæg af Hjemme teori » 25 mar 2016 17:03

Rasmus Jensen skrev:Jeg har ikke selv afskrevet - og derfor aldrig sat mig rigtig ind i reglerne om dette.
Men jeg har ikke umiddelbart hørt noget om at man ikke kan afskrive på anlægget efter de nye regler - men jeg er ikke sikker.
Det kan være at der er nogle andre her inde der ved noget om det - ellers skal du have fat i en en revisor.....
Nå men 1 min på google kan også gøre det. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865
Ja man kan ikke afskrive på nye anlæg, som privat solcelle ejer.

PS. Til dem der har den gamle ordning med afskrivning - Husk at hvis i sælger - så bliver i beskattet af genvunden afskrivning.
Uddrag fra SKAT
""Når du har brugt reglerne for virksomheder og foretaget afskrivninger på anlægget og derefter sælger hus og anlæg, overgår anlægget til de nye regler.

Som sælger skal du betale skat af forskellen mellem salgspris og den værdi, anlægget er nedskrevet til.

Eksempel:
Overdrager/sælger du dit solcelleanlæg i år fire til for eksempel 80.000 kr., hvor den nedskrevne værdi er 67.500 kr., bliver du beskattet af fortjenesten på (80.000 - 67.500) 12.500 kr.

Fortjenesten er personlig indkomst, og du skal skrive beløbet på din udvidede selvangivelse, rubrik 111.

Hvis du har underskud, skal du skrive det i rubrik 112.""
Det vil aldrig ske! Anlægget vil blive solgt til 67k
Mvh. Sophus


Besvar