Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomi i nettomåler ordning

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
nemocharley

Økonomi i nettomåler ordning

Indlæg af nemocharley » 10 okt 2015 08:44

Hej jeg ejer jo det her solcelleanlæg, som producerer cirka 6700kwh årligt. Anlægget er betalt kontant, og på nettomålerordning fra inden november 2012.

I går sad jeg med en revisor (studerende godt nok), som mente jeg kunne afskrive anlægget - hvilket jeg ikke gør - og derfor snyder jeg mig selv for en masse penge. Han foreslog at jeg fik en revisor ind over.

Jeg havde forstået det sådan, at når man ikke havde lån i anlægget og kørte almindelige nettomåler ordning for private, så var der ikke nogle smarte fixfakserier at gribe til? Er jeg galt på den?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Økonomi i nettomåler ordning

Indlæg af BWJ » 10 okt 2015 09:24

Der var 2 valgmuligheder den gang, den du har nu og den hvor anlæg bliver afskrevet (virksomhedsordningen).
Man kan ikke når man én gang har valgt, skifte til anden ordning.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

nemocharley

Re: Økonomi i nettomåler ordning

Indlæg af nemocharley » 10 okt 2015 09:57

Tak, jeg mente nu nok det var sådan det forholdt sig.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Økonomi i nettomåler ordning

Indlæg af kovas » 10 okt 2015 10:14

Ja det er som BWJ skriver. Det havde ikke noget med lån eller ikke lån at gøre. Hvis du ændre noget som helst på anlægget ( bortset fra vedligehold) så ryger du på den nye ordning med timeafregning.
Dengang jeg stod med det var de oplysninger jeg fik i forhold til mit at tilbagebetalingen var 2 år tidligere med virksomhedsordningen, Men så skulle jeg dels rode med det i forhold til skat, og dels var det uklart hvordan man stod hvis man lige havde afskrevet det hele og så ville sælge huset. Dengang var vi jo blevet lovet 30år netteordning så jeg tænkte at det bøvl gad jeg ikke for de to år. Nu er alle forudsætninger jo ændret.
Interessant er det også at i alle de regneeksempler som man så dengang så beregnede man aldrig en forrentning af investeringen når man snakkede tilbagebetaling. Hvilket gjorde at det hele så lidt mere rosenrødt ud end det egentlig var. Når de nye afgifter kommer til nytår så ender det vel med at man lige så godt kunne ha købt obligationer for pengene.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

Re: Økonomi i nettomåler ordning

Indlæg af nemocharley » 10 okt 2015 10:21

Kan bare sige at min nuværende afgift på knap 1400dkr er rigeligt. Jeg håber ikke den stiger yderligere.


Besvar