Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solceller efter ny ordning

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Solceller efter ny ordning

Indlæg af coupegt » 05 mar 2015 11:28

Er der nogen der har regnet på om det hænger sammen med solceller efter den nye ordning.

Synes det er ret forvirrende. Nogle forhandlere er meget optimistiske og lover i deres beregninger o0op til 240000 i overskud på 25-30 år
Jvf artikel i Bolius er det dog noget mere tvivlsomt
http://www.bolius.dk/energitjenesten-pa ... aeg-26072/

Jeg får også anbefalet alt fra 3kwh til 6 kWh og hybrid anlæg alt efter hvor man spørger.
Ideen med batterier til at gemme strøm til om aftene er jo genial men andre forhandler siger batterier med dagens teknologi er for dårlige og skal man have et ordenligt batteri koster det 45.000 kr

Tilbud varierer fra 54000 til 124000 alt efter hvor man spørger og hvad den forhandler vurderer som værende den bedste størrelse,

Jeg vil helts have en opstilling på jorden da jeg ikke vil have det på taget der endvidere også har en stor skorsten der laver skyggen dagen igennem.

Men så er er åbenbart kommunale regler om max 25 meter fra eksisterende bygninger der gør det ekstra besværligt.
Jeg ville jo helst heller ikke sidde og skulle kigge på anlægget lige udenfor vinduet når jeg nu har en flad Tom hestefold nede bagved.

Idag bruger vi ca. 5000 kw årligt og laver varmt vand om sommeren med en stor 3000 watt varmtvandsbeholder.
Jeg kunne se fordelen i et stort anlæg så man kunne fyre strømmen i varmtvand beholder og få lidt til gulvvarmen. Omvendt er det jo egenligt en dyr gulvvarme hvis man regner indkøbspris på solceller til over 100000 med.

Der er åbenbart også noget forvirring med hvorvidt man skal på time ordning (og betale gebyr til elselskab på flere tusinde årligt) eller blot straks afregne så det man ikke bruger bliver solgt med det samme.

Umiddelbart synes jeg der er så mange variable at jeg overvejer bare, at stille de 100000 kr I aktier istedet.
De gIver jo også godt afkast for tiden.

Men hvad er holdningen her på siden til økonomien i den nye støtte ordning?


nemocharley

Solceller efter ny ordning

Indlæg af nemocharley » 05 mar 2015 13:02

hvis det er afkastet der er fokus ville jeg satse på aktierne. Det eller betale evt. forbrugslån ud.

Har du tænkt på solvarme istedet?

Eller en husstandsmølle - er reglerne ikke bedre/mere økonomisk attraktive for dem?

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Solceller efter ny ordning

Indlæg af coupegt » 05 mar 2015 13:57

Det er primært afkast, da jeg er træt af alle de afgifter og gebyrer på alting efterhånden. Så kunne man spare strømregningen væk ville det være fedt :)
Har tænkt på solvarme til det varme vand om sommeren. Måske det var en bedre løsning og så resten i aktier.

Har heldigvis kun et billiget realkredit lån og betale på :)

Problemet er jo blot, at div. Forhandlere har beregninger med kæmpe afkast på solceller mens Bolius beregning er meget meget mere konservativ.
Jeg fandt en beregner der selv medmlavt eget forbrug på 20% og udvikling i el pris på 2% lovede flere hundrede tusinde over 25 år.
Det er jo ikke tilfælde med Bolius beregning.

Afkast afhænger jo netop meget af eget forbrug og fremtidig el pris, men svært at gennemskue hvem der har ret :-/

nemocharley

Solceller efter ny ordning

Indlæg af nemocharley » 05 mar 2015 14:18

for en investering på 113K (gammel ordning) har jeg reduceret min kwh pris fra lidt over 2 kroner til lidt over 1 krone - de næste 20 år - alt andet lige. Det er reelle tal uden salgsgas - den nye ordning vil så være ringere.

Solvarmen kan næppe betale sig hjem på biobrændsel - men det er dog energi du ikke skal ud og forhandle med staten.

pendec

Solceller efter ny ordning

Indlæg af pendec » 05 mar 2015 16:50

nemocharley skrev:for en investering på 113K (gammel ordning) har jeg reduceret min kwh pris fra lidt over 2 kroner til lidt over 1 krone - de næste 20 år - alt andet lige. Det er reelle tal uden salgsgas - den nye ordning vil så være ringere.
Den er jo meget ringere end ringe, når der ikke opspares energi, selv med battrier er det lidt en looser løsning ift. din gamle ordning ;)
man udnytter kun timebetalings systemet 40-50%, og sælger de andre 50-60% til kun 1,02kr som er 3000kr+ om året på 5kW anlæg.
Batterier er 13000,- for hvert 3-5 år iflg. vivaenergi (afhængig af brug) men der må de 50% udnyttelse på 9.6kW(oplades max 50%, udnyttes 30-40%) ses som fuldt udnyttet aftener og nat (hvis ens årsforbrug er 5000kWp)? Så enten 2500kWp*2,25 - 3000kr eller nye batterier til 2600,+ pr. år i afskrivning eller måske mere. Tror ikke fortjenesten selv på batterier er god nok.

Måske er mine beregninger forkerte på 5000 i forbrug , det var så også kun hurtig hovedregning for hybrid vs normal som det ser ud idag.


Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Solceller efter ny ordning

Indlæg af poul efterlønner » 08 mar 2015 22:06

Er det ikke meget optimistisk at regne med 40 - 50 % direkte forbrug ?

Jeg vil da tro at 20 % er mere realistisk

Selve strømprisen er vel "kun" ca. kr 2,- resten er vel abb som man betaler uanset om forbruget er positivt eller negativt.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

nemocharley

Solceller efter ny ordning

Indlæg af nemocharley » 08 mar 2015 22:49

med batterilager er 50% måske ikke helt ved siden af (jeg har set at der er reklameret for højere)

hvad er abb?

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Solceller efter ny ordning

Indlæg af coupegt » 09 mar 2015 00:03

Tror efterhånden jeg dropper de solceller igen.

Ideen for mig var at batterierne skulle gøre det rentabelt.,men flere sælgere siger kvaliteten er for dårlig endnu eller også koster et batteri 45000.
Ideen for mig var primært at spare penge, men det virker meget usikkert og,derudover er der alt bøvlet med tilladelse fra kommune, installering og montering.

Det virker som om et af de primære salgsargumenter stadig er at det er "godt for miljøet" og det er sikkert rigtigt nok, men jeg har betalt rigelige grønne afgifter til, at jeg synes jeg behøves at bidrage yderligere ;)

Vist lige så nemt at hente samme afkast på aktier og så kan pengene,jo også "hæves" igen når man selv vil

nemocharley

Solceller efter ny ordning

Indlæg af nemocharley » 09 mar 2015 00:14

jeg ved ikke hvor grønne de der solceller er - jeg har mere tillid til solvarmen på det punkt, da dens energi ikke skal ud på et fælles net.

en simpel måde at blive grønnere på er at skære ned på forbruget.

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Solceller efter ny ordning

Indlæg af coupegt » 09 mar 2015 01:53

He... Prøv at forklare min hustru at man ikke nødvendigvis SKAL bruge tørretumbler til alting, og samtidigt forklare den 11-årlige derhjemme at når man kan finde ud af, at tænde på alle lys kontakterne som man går forbi, så kan man altså også slukke dem igen :(


Besvar