Beregning af pris på el fra solceller.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af kovas »

BWJ skrev:Arhh, jeg gider ikke lave et stort regnestykke for den nye ordning, den er meget mere kompliceret, især hvis der produceres overskud som ikke kan anvendes time/time.
Men uanset hvad, ingen af ordningerne løber ud.

God jul til alle. :wave:
Ingen af ordningerne løber ud. Kan du uddybe det? Det er ikke sådan jeg forstår citatet fra bolius. Eller er der en eller anden spidsfindighed jeg overser?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

pendec

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af pendec »

Jeg har tilladt mig selv at låne udtræk fra tråden hvor jeg får at vide at elvarme er dyrere end træpiller , primært focus på VVB må jeg nok give men! pointen er vel at strøm ikke ses som gratis i nogens beregninger her: ;( ellers ville de jo ikke så hårdnakket mene at træpiller var billigere at varme op med, når man jo har en udgift der. Og så skal vi nok ikke vade mere i det, for de mener også at VP så er en helt anden måde at omregne prisen på , og her er der gevinst selv ved 60 øre/kWh
Ugelvig skrev:Men du kunne have solgt det til 60 øre pr. kWh, korrekt? Derfor er din pris i det interne regnskab ikke 0 kr. som du henviser til, men 60 øre pr. kWh. Sådan regner man erhvervsøkonomisk. Og når træpiller koster dig 1,98 kr. pr. kg giver det en kWh pris på 54 øre omregnet i forhold til en nyttevirkning på 80% og 4,6 kWh pr. kg træpiller.
From skrev:Uglevig har ret - Hvis du ikke brugte alt din solcelle-strøm selv, så kunne du sælge det for 60 øre/kwh derfor er din offeromkostning 60 øre/kwh
Oldgaard skrev:Ja du bruger faktisk strømmen gratis, men det Uglevig mener at du jo i stedet for selv at bruge stømmen kunn få penge for den ;) aka de 60 øre
så du skal helt rigtig som der bliver skrevet regne med de 60 øre som din pris på strømmen :wink: at besparelsen så hos dig ville være så lille at arbejdet med at fylde piller på ikke kan betale sig er en anden sag icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af BWJ »

[quote="kovas"][/quote]

Ingen af ordningerne løber ud. Kan du uddybe det? Det er ikke sådan jeg forstår citatet fra bolius. Eller er der en eller anden spidsfindighed jeg overser?[/quote

Ja, ingen ordninger ophører, kun betalingen for overskudsproduktionen.
Altså man bliver ikke smidt ud af den ordning man er på pt. for mit vedkommende betyder det ingen ting idet jeg undgår så vidt muligt at sende overskud ud, (er på den gl. ordning)
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af kovas »

BWJ skrev:
Ingen af ordningerne løber ud. Kan du uddybe det? Det er ikke sådan jeg forstår citatet fra bolius. Eller er der en eller anden spidsfindighed jeg overser?[/quote

Ja, ingen ordninger ophører, kun betalingen for overskudsproduktionen.
Altså man bliver ikke smidt ud af den ordning man er på pt. for mit vedkommende betyder det ingen ting idet jeg undgår så vidt muligt at sende overskud ud, (er på den gl. ordning)
Så du mener at, set ud fra første indlæg i denne tråd så er det kun de 300kr for overskudsstrøm som jeg ikke får?
der ikke sådan jeg har opfattet det. Men det ser vi jo om 18 år icon_cheesygrin.gif
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af BWJ »

kovas skrev:
Så du mener at, set ud fra første indlæg i denne tråd så er det kun de 300kr for overskudsstrøm som jeg ikke får?
der ikke sådan jeg har opfattet det. Men det ser vi jo om 18 år icon_cheesygrin.gif
Præcis, - det er en aftale, vi tales ved om 18 år :great: (om Putin vil) :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af pendec »

kovas skrev:Så du mener at, set ud fra første indlæg i denne tråd så er det kun de 300kr for overskudsstrøm som jeg ikke får?
der ikke sådan jeg har opfattet det. Men det ser vi jo om 18 år icon_cheesygrin.gif
300kr og nettomåler ordning ryger vist sammen med de 300kr, så farvel til 60-70% udnyttelse af egenproduktion du ikke normalt kan udnytte.
http://jyllands-posten.dk skrev:For dem, der anvender den nettomålerordning, hvor der opspares el på nettet og afregnes efter et år, vil ordningen altså gælde indtil november 2032. Derefter overgår afregningen til at ske til markedspris, hvilket vil sige, at der betales for den el, der produceres. Prisen vil være den pris, el har på markedet til den tid.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af kovas »

pendec skrev: 300kr og nettomåler ordning ryger vist sammen med de 300kr, så farvel til 60-70% udnyttelse af egenproduktion du ikke normalt kan udnytte.
Hej Pendec.
Det er just også sådan som du skriver, at jeg har opfattet det :great:
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af kovas »

thoken skrev:Hej.
Jeg synes der er en ting i glemmer i jeres regnestykker. Elprisen fremadrettet vil med garanti stige.
Det gør investeringen i solceller til en bedre forretning(forudsat politikerne ikke ændrer på afregningen).

Mvh thoken
Hej thoken.

det er jeg ikke så helt sikker på. En del af det nye energiforlig indeholder feks plan om fjernaflæste timemålere så du får forskellige elpriser alt efter om der er meget eller lidt el på markedet. Med en fuld udbygning af vindkraft vil vi også få mulighed for at varme til akutank når der er overskud. Der kan ske meget på 20 år. Bla. at din solcelleproduktion i perioder ingen værdi har.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af thoken »

kovas skrev:
Hej thoken.

det er jeg ikke så helt sikker på. En del af det nye energiforlig indeholder feks plan om fjernaflæste timemålere så du får forskellige elpriser alt efter om der er meget eller lidt el på markedet. Med en fuld udbygning af vindkraft vil vi også få mulighed for at varme til akutank når der er overskud. Der kan ske meget på 20 år. Bla. at din solcelleproduktion i perioder ingen værdi har.

Hej.
Ja, det kan godt være at vi får timeafregning på vores el køb. Men nu består elprisen jo mest af afgifter, og afgifterne bliver med garanti ikke mindre de næste 30 år.

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Beregning af pris på el fra solceller.

Indlæg af kovas »

Hej.

Tja. Da jeg besluttede mig for pillefyr havde jeg lige købt olie til 13kr/l og troede at den kun kunne blive dyre. Nu koster den 10kr/l og ser ud til at blive billigere. Så jeg synes at det man ved i dag er at intet er sikkert. Og om 10-20år??
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Besvar