Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af triumph » 29 maj 2013 12:32

en havvindmølle får ca 1/3 i tilskud af hvad en husstandsvindmølle får.
Målet må vel være at få mest mulig grøn energi for pengende, ikke at få flest muligt til at producere grøn energi.
Samtidigt må der jo være en vis sikkerhed for at man kan få sin investering forentet. Og at regler og tilskud ikke pludseligt ændres midt i forløbet.
Her har Lidegaard klart fejlet på alle punkter.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af lamborg » 29 maj 2013 13:48

Du skal læse hvad jeg skriver Uglevig. Jeg har på INTET tidspunkt givet udtryk for at ordning er noget skidt og den skulle fjernes. Men den er nød til at blive reguleret. Eller synes du oprigtigt at skatteborgerne skal betale milliader for at andre skal slippe ?.. Jeg bor midt på den jyske hede og alle min naboer er landmænd og når de smider penge i noget så er det fordi der enten kan tjenes kr eller der kan spares i skat. Eller det er sort :-)
Og det du skriver at drift økonomer udregner holder vist heller ikke helt vand..
http://www.energimidt.dk/privat/solcell ... seksempler
Men igen de kommer an på øjene der ser.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af From » 29 maj 2013 13:52

lamborg skrev: Og det du skriver at drift økonomer udregner holder vist heller ikke helt vand..
http://www.energimidt.dk/privat/solcell ... seksempler
Men igen de kommer an på øjene der ser.
Læg mærke til at Energi-Midt regner med at 40% af strømmen forbruges mens det produceres - der er vist ikke mange der i praksis kommer over 20%

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af Ugelvig » 29 maj 2013 14:05

At du henviser til en leverandør og forhandler af solcellepaneler kan jeg ikke tage seriøst. Find en uvildig 3. part der har udtalt sig om det, f.eks. en økonom.

Hvor mange erhvervsdrivende kender du, som bevist investere i dårlige forretninger? Hvorfor skulle landmænd så? At man vælger at investere i sund forretning er faktisk én af grundreglerne på første år på HHx uddannelsen.

Nu er det ikke alle landmænd, der bare snyder og spekulerer i skat. I hvert fald ikke procentvis flere end resten af befolkningen og samfundet. Så vidt jeg ved var f.eks. IT Company ikke et landbrug? Det svare lidt til at sige, at alle bedsteforældre misbruger deres børnebørn, fordi der nu kører én sag. At alle med mørk hud er krimineller, fordi en lille gruppe terroriserer en hel bydel.

Vi er enige så langt at reglerne burde ændres og være LIGE for alle parter. Det er de ikke nu.

Derudover er jeg fuldt ud enig med Triumph, Martin Lidegaard har fejlet! Vi skal have MEST mulig grønenergi for pengene, ikke det der populistisk pis for at holde sin taburet.

Gad vide hvordan det havde lydt, hvis nettoordningerne var blevet ændret i efteråret 2012 med tilbagevirkende kraft, havde det givet ramaskrig?!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af Ugelvig » 29 maj 2013 14:12

lamborg skrev:Og det du skriver at drift økonomer udregner holder vist heller ikke helt vand..
http://www.energimidt.dk/privat/solcell ... seksempler
Men igen de kommer an på øjene der ser.
Nu er det eksempel lavet ud fra en privat husstand efter den nye nettoordning. Faktisk har det slet ikke noget med 400 kW ordningen at gøre.

Til orientering kan jeg fortælle at landmænd giver mellem 80 og 90 øre pr. kWh inkl. afgifter. Samt anlægsprisen på de store anlæg er mellem 7 - 10 kr. pr. kWp.

I dit tilfælde er EL-prisen ca. 200 øre pr. kWh og anlægsprisen omkring de 16 - 17 kr. pr. kWp...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af triumph » 30 maj 2013 07:25


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af lamborg » 30 maj 2013 09:17

Tak for artiklen triumph.. Den går jo helt i tråd med min mening omkring store indvestore så ordret "solcellebaroner" synes jeg er et fedt ord. Og nu kan man jo så også læse i artiklen at det IKKE er den enklte landmand der invister en krone i de anlæg. De lægger bare jord til og får efter 10år et gratis anlæg som jo også vil kaste en slat af sig. Og jeg må indrømme at jeg har ikke særligt ondt af Danske Bank og Ap pension for de har altså ikke ondt af andre .. Og hvis firmaet nu har lavet bindende aftaler med 119 landmænd hvorfor har de så ikke sørget for at få sendt noget ind på det. Uha uha det er alle andres skyld at de ikke har gjort deres arbejde ordentligt.Hold da kæft hvor har vi ondt af os selv..Men hvis hullet ikke var blevet lukket og det havde kostet skatteborgerne milliader af kr var de da ligeglade med.
Men de er ikke griske vel uglevig :-)
Og jeg kan jo læse i kommentarene at der jo heldigvis er nogle som er enige med mig så selvom jeg er helt alene mod med min mening herind så er der håb derude :-) Desuden skal man passe så gevaldigt på ekspert udtagelser. De har som regel en skjult dagsorden fordi de som eksperter jo tjener deres penge på netop det de udtaler sig om.
Ps uglevig jeg har erhverv. Så jeg betaler ikke 200 øre. Men det har ikke noget med dette at gøre..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

nemocharley

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af nemocharley » 30 maj 2013 09:56

Jeg følger med i den her meningsudveksling - mindst tre er kommet med meget væsentlige pointer, og har demonstreret en praktisk indsigt i emnet, som har været meget berigende.

Er der nogen af jer der tør komme med et bud på konkrete løsninger eller måder hvorpå vi kan integrere solcelle og vind energi, således vi får mest miljø ud af det - uden at vi (læs det bestående system) bliver fattigere (i penge)?

Jeg vil godt selv stikke snuden lidt frem. Jeg tror dybest set, at vi igen igen rammer ind i "The best money can´t buy". Altså vi har teknologi, know-how og vilje (motiveret af nød blandt andet) men et forskruet og forældet finansielt-politisk system ødelægger de gode intentioner. Altså produktionsforholdende matcher ikke længere produktivkræfterne. En fuldstændig nationalisering af energi-sektoren er bydende nødvendig. Ganske som en demokratisk forandring, således at hverenkelt involveres og ansvarliggøres i højere grad end nu er nødvendig. Jeg er selv den type som sjældent forstår teknikken og tallene til bunds, men jeg forstår nødvendigheden og sammenhængene.

Det snævre personlige perspektiv: Da vi købte vores 6.5kw solcelleanlæg, var det ikke fordi vi var griske. Det er der ingen der har beskyldt mig for at være før - nogensinde. Planen var at kombinere med en varmepumpe. Det var jo det rigtige at gøre, det er den holdning, der fylder mest både blandt politikere men også blandt befolkningen (det er det klare indtryk jeg har - men modsig mig gerne). Først da jeg selv begyndte at tage ansvar, besøgte folk (Steen Møller er meget inspirerende og dybsindig), læste op på tingene osv., kunne jeg se at der var noget som var helt galt. Det er tydeligt for mig at se, at det handler mere om kontrol end grøn energi. Det var i denne periode, jeg fandt ud af, at mit mit hus slet ikke er egnet til varmepumpe (på trods af ret store energiforbedringer). Men solcellerne var jo købt..... - min overproduktion af strøm har jeg måtte integrere i mit nye centralvarmesystem på en anden måde - havde jeg haft større indsigt kunne jeg have sparet ca 25.000dkr, og nøjes med et lidt mindre solcelleanlæg. Jeg mener i øvrigt ikke at strømmen skal kunne sælges, den skal så vidt muligt bruges på en integreret og ansvarlig vis på matriklen. Afgiften for at bruge vores allesammens elnet som buffer burde til gengæld ikke være så høj som er tilfældet her hos os (knap 1000dkr).

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af Ugelvig » 30 maj 2013 10:26

lamborg skrev:Tak for artiklen triumph.. Den går jo helt i tråd med min mening omkring store indvestore så ordret "solcellebaroner" synes jeg er et fedt ord. Og nu kan man jo så også læse i artiklen at det IKKE er den enklte landmand der invister en krone i de anlæg. De lægger bare jord til og får efter 10år et gratis anlæg som jo også vil kaste en slat af sig. Og jeg må indrømme at jeg har ikke særligt ondt af Danske Bank og Ap pension for de har altså ikke ondt af andre .. Og hvis firmaet nu har lavet bindende aftaler med 119 landmænd hvorfor har de så ikke sørget for at få sendt noget ind på det. Uha uha det er alle andres skyld at de ikke har gjort deres arbejde ordentligt.Hold da kæft hvor har vi ondt af os selv..Men hvis hullet ikke var blevet lukket og det havde kostet skatteborgerne milliader af kr var de da ligeglade med.
Men de er ikke griske vel uglevig :-)
Og jeg kan jo læse i kommentarene at der jo heldigvis er nogle som er enige med mig så selvom jeg er helt alene mod med min mening herind så er der håb derude :-) Desuden skal man passe så gevaldigt på ekspert udtagelser. De har som regel en skjult dagsorden fordi de som eksperter jo tjener deres penge på netop det de udtaler sig om.
Ps uglevig jeg har erhverv. Så jeg betaler ikke 200 øre. Men det har ikke noget med dette at gøre..
Så mange "solcellebaroner" er der ikke! Se mit ovenstående indlæg.

Når du låner penge i f.eks. banken eller kreditforening, er det så dem eller dig, der ejer det du bruger pengene til? Det samme gør sig gældende her. Danske Bank ville udstede nogle obligationer, der kunne bruges til finansiering af solcellerne, gør det dem til baroner?Klart du betaler en rente, for at låne de penge, gør vi andre jo også. Men så er alle realkreditforeninger jo "ejendomsbaroner", jf. din tankegang...

Men du kan jo forklare mig, og alle de private, der har solceller på taget er griske?! De får 200 øre pr. kWh... Eller er det helt i orden, fordi det er hr. og fru Danmark?

Og jo prisen på EL spiller helt sikkert ind her. Det er jo det, der er incitamentet for at investere i disse anlæg. Ikke at "skumme fløden" som du skriver, det er et spørgsmål om, at lave billigere strøm. Det er vel også det hr. og fru Danmark har i tankerne?

Og nej, artiklen er IKKE helt sand! Desværre...

Idéen var, at landmændene kunne låne nogle penge, til en fornuftig rente ved f.eks. AP og Danske Bank, mod at de fik sikkerhed (transport) i betalingen af EL-produktionen. I 10 år ville prisen være fast på 130 øre, denne pris skille så betale anlægget tilbage, og tilbagebetalingstiden ville så være ca. 9 år (måske 10 år), så altså tæt på hvad der var økonomisk muligt. Grunden til at AP og Danske Bank var interesseret i denne type investering, var at de kunne få sikkerhed, som de oftest ikke får i denne type forretning. Derfor kunne de udstede obligationer, som er noget mere interessante for andre at købe end f.eks. aktier.

Landmændene HAR pladsen og ingen naboer de kan irriterer, derfor de er så interessante. Ligeledes vil de godt løbe en risiko, som stort set ingen andre vil og de har et stort energiforbrug. Landmændende kunne efter 10 år med afbetaling, selv bruges strømmen til f.eks. ventilation, køling, opvarmning, belysning m.m. Det de ikke kunne bruge kunne så sælges til markedspris, læs 30 øre (!?!). Om det er en guldgrube, tror jeg ikke. Så ja, det er en guldgrube, ligeindtil iverterne springer i luften og skal udskiftes, så kommer det til at koste dem penge.

Nu har jeg arbejdet med solceller i snart 3 år som rådgiver, jeg har ikke set ÉN eneste erhvervsdrivende, der har skummet fløden! Ikke Én!!! Til gengæld har jeg set en nettoordning, der forgylder private familier, en vanvittig dårlig forretning for staten, men ingen tør rører ved den, da der er stemmer i det! Det er grotesk!

Men hr. Lamborg, syntes du det er fair at private kan sælge deres overproduktion til 60 øre pr. kWh (det dobbelte af markedsprisen), at de kan bruge EL-nettet som batteri - kvit og frit, at de kan afskrive med 115%, at de er momsfritaget og kan trække op til 6.000,- kr. af pr. år for "vedligehold" af solceller (hvor mange vaskemaskiner og køleskabe tror du bliver købt på denne ordning?)??? Det er simpelthen den ringeste ordning, der endnu er lavet på energisektoren i Danmark, men INGEN tør røre den!!!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af triumph » 30 maj 2013 11:14

Det giver netop god mening at landbrug opstiller solceller, da de har et konstant højt elforbrug til ventilation, og derfor ikke i særlig høj grad skal benytte el nettet til batteri. Hvorimod de fleste privatpersoner bruger hovedparten af deres strøm, morgen og aften. mens solcelle el´en produceres mens deres forbrug er mindst.

Og Nemo, jeg tror politikkerne kommer til at kigge på afgifterne, således at forurenings graden at den energi der benyttes, tydeligere afspejles i afgiftsatserne. I danmark har vi meget høje elafgifter. og det havde sådanset også været ok hvis el kom fra et kulfyret kraftværk med en effektivitet på 45%. (sådan som f.eks asenæsværket har idag)
Men man kunne jo godt forestille sig at co2 neutral el var afgiftsfri, og anden el produktion blev afgiftsbelagt efter forurenings graden.
Så ville man komme i en situation hvor det rent faktisk kunne betale sig at oplade elbilen. varme vand til fjernvarme, eller starte elforbrugende artikler om natten hvor der er overskud af grøn vindmøllestrøm. Ikke som idag hvor strømmen koster 22 øre. 10 øre til nettet, og 1,7 kr i afgift. Det får jo ingen til benytte strøm når der er overskud


Besvar