Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af lamborg » 30 maj 2013 11:57

Ok nu skal tungen lige i munden.
Ugelvig :
50mw er ikke nogen solcellebaron eller hvad :-) og jeg kan altså ikke læse det anderledes end at Danske Bank og Ap pension står bag Viridis. Muligt at artikel er forkert hvad ved jeg. Men du skriver du har været solcelle konsulent i 3år og derfor kan jeg kun læse dit sidste indlæg ,på trods af at det er vel skrevt og meget velfunderet, som meget farvet da du har en levevejs begrundelse til at hade alt der hedder ændringer på solcelleområdet. Altså du har en anden dagsorden og det er ok, men hvorfor meldte du ikke det ud fra starten for så havde jeg overhovedet ikke gidet at bruge tid på diskutionen. Men at du kritisere den ordning som med sikkerhed har givet dig smør på bordet de sidste år ned i helvede sýnes jeg nu ikke er helt ok. Da det bare kørte derud af var der ingen der gjorde opmærksom på at der måske var noget skævt...
Nemo:
Interressant synspunkt men går rigtigt godt i spind med mine egne tanker (hvis jeg havde haft nogen iflg ugelvig :-).. Og den tanke med at indvolveres os alle i grøn energi er jo netop det som man har forsøgt med at indføre de aftaler på solceller man har gjort men når der så kommer store selvskaber ind ja så får man det som du beskriver som "the best money can`t by ". Muligt at de kan gøre det billigere at produsere strøm men det kommer ikke samfundet til gode ,tværtom hvis ordning ikke var blevet ændret.
Øv at du er blevet rådgivet forkert det var synd. Men hvis du hentyder til at jeg mener at alle der har opsat solceller er griske så tror jeg ikke du kan finde nogetsteds at jeg har skrevet at mit synspunkt gjaldt mening mand. Men jeg er lidt træt af at høre om at nu har ministeren gjort dit og dat. Han har et lands
borgere at stå til ansvar ang økonomi og ikke nogle profitmagere.
Trumph :
Gode synspunkter og du har fuldstændigt ret i at lanbruget har den mest flade forbrugkurve at de 5 store forbrugere grupper i Danmark men samtidig er lanbruget og den mindste aftager af el i DK iflg en undersøgelse fra DTU . Private husholdninger forbruger 5 gange så meget og intentionen men solcelleloven var at få folk til at tænke mere grønt og forbruge lidt mere grønt. Ja det kostede måske nogle penge og man kunne måske have fået mere for pengene på en anden måde, men med al den omtale grøn energi har fået over de sidste år er de penge måske givet godt ud .
Det sidste du skriver. Var det igrunden ikke sådan på et tidspunkt at strømforbrug om natten var billigere ? og at man blev opfordret til at starte opvasken og vaskemaskinien når man gik i seng for at spare eller husker jeg forkert :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af Ugelvig » 30 maj 2013 12:13

lamborg skrev:Ok nu skal tungen lige i munden.
Ugelvig :
50mw er ikke nogen solcellebaron eller hvad :-) og jeg kan altså ikke læse det anderledes end at Danske Bank og Ap pension står bag Viridis. Muligt at artikel er forkert hvad ved jeg. Men du skriver du har været solcelle konsulent i 3år og derfor kan jeg kun læse dit sidste indlæg ,på trods af at det er vel skrevt og meget velfunderet, som meget farvet da du har en levevejs begrundelse til at hade alt der hedder ændringer på solcelleområdet. Altså du har en anden dagsorden og det er ok, men hvorfor meldte du ikke det ud fra starten for så havde jeg overhovedet ikke gidet at bruge tid på diskutionen. Men at du kritisere den ordning som med sikkerhed har givet dig smør på bordet de sidste år ned i helvede sýnes jeg nu ikke er helt ok. Da det bare kørte derud af var der ingen der gjorde opmærksom på at der måske var noget skævt...
Nu arbejder jeg som bygningskonsulent, hvor solceller og i særdeleshed montage og placering af solceller har været en af mine (mange) arbejdsområder. Ikke salg, budgettering og dimensionering af anlæggene.

Jeg skriver intet sted, at ordingen skal bibeholdes! Jeg stiller spørgsmålstegn ved nettoordningen (private husstande) og den nye ordning vedr. 400 kW anlæg (der trods alt kun har været på banen i ca. 2 mdr. i år, så det er ikke en gammel lov) og forskellen herimellem og jeg stiller i særdeleshed spørgsmålstegn ved den måde det hele har forgået på, som jeg ikke mener er i orden!

Jeg syntes det er en fantastisk idé at landmændene producerer grøn strøm - sol, vind, biogas eller andet. I don't care! De har pladsen og mange andre forhold, der gør dem egnet til det.

Men du svarer stadig ikke på spørgsmålene omkring nettoordningen til private? :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af triumph » 30 maj 2013 12:28

lamborg skrev:Ok nu skal tungen lige i munden.

Det sidste du skriver. Var det igrunden ikke sådan på et tidspunkt at strømforbrug om natten var billigere ? og at man blev opfordret til at starte opvasken og vaskemaskinien når man gik i seng for at spare eller husker jeg forkert :-)
Der er faktisk elselskaber der giver gratis el om natten. Det hjælper bare ikke rigtigt at el´en til 22 øre er gratis, når man stadig skal give 1,80 kr i afgift.

Derudover kan jeg ikke se at de du kalder solcelle baroner. (Som jo bla. er pensions selskaber) hverken er mere eller mindre grisk end du selv er.
Tværtiomod syntes jeg da at penions selskaberne viser samfunds ansvar ved at investere i grøn energi. de kunne da sikkert have fået et højere afkast ved at vælge klyngebomber frem for solceller.
Jeg er sikker på at der skabes mere grøn energi pr tilskudkrone ved at lave store anlæg frem for små.
Og vi skal altså ikke glemme, at grunden til at man giver tilskud, er at reducere forurening. Så jo mere grøn el der skabes, jo bedre.
Formålet med hr. og fru danmark får snablen ned i statskassen, er at der er stemmer i det. intet andet.
Hvis de samme tilskudskroner var gået til "Solcellebaroner", som der er gået til hr. og fru danmark. Så kunne der formegentligt være kommet dobbelt så meget grøn el ud af det. Og igen; Formålet er jo at reducere forureningen mest mulig.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af Rasmus Jensen » 30 maj 2013 14:40

Nettomåler ordning er da ikke forkert - Det er forkert at der er ca. 1,6 kr i afgifter og pis og lort på hver kWh man bruger.
Det forkerte ligger i afgifter... Generelt!
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af Ugelvig » 30 maj 2013 15:04

Rasmus Jensen skrev:Nettomåler ordning er da ikke forkert - Det er forkert at der er ca. 1,6 kr i afgifter og pis og lort på hver kWh man bruger.
Det forkerte ligger i afgifter... Generelt!
Nettoordningen lukrere på andre og at andre skal stille noget til rådighed for at fungere. Det har de lokale EL-selskaber så fået lov til, at tage betaling for. Hvorfor det er blevet mere lige. Men at kunne sælge overproduktion til overpris syntes jeg stadig ikke er fair :|

Men du har da fuldstændig ret i din betragtning omkring afgifter. Hvorfor skal man f.eks. betale miljøafgifter for grøn-strøm produceret via sol, vind og vand? Kunne man ikke sætte prisen på denne type strøm efter hvad det reelt koster at producerer og derefter droppe de miljøafgifter? Ville det ikke helt automatisk flytte folks forbrug fra "billig" kul og gas fremstillet EL til grøn EL, der måske koster mere i EL-prisen, men så er billigere i afgift?

Hov, så tjener statskassen jo ikke de penge på afgifter... :roll:

Fjerner vi afgifter fra grøn energi, vil det give et mere reelt billede af omkostningerne forbundet med EL-produktion. Derfor behøver grøn energi så heller ikke have tilskud mere, da det kan/vil konkurrere på lige vilkår med traditionel EL. :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af triumph » 30 maj 2013 20:44

http://ing.dk/artikel/minister-oven-paa ... ing-159266
http://ing.dk/artikel/borgerlige-kraeve ... ner-159260

Det er jo helt fantastisk at læse at enhedslisten syntes at det er et problem at regeringen når deres mål om 800 mw solceller langt før forventet, fordi at der så kan være nogen andelsboligforeninger der ikke når at søge om tilskud..........

nemocharley

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af nemocharley » 30 maj 2013 21:48

triumph skrev:http://ing.dk/artikel/minister-oven-paa ... ing-159266
http://ing.dk/artikel/borgerlige-kraeve ... ner-159260

Det er jo helt fantastisk at læse at enhedslisten syntes at det er et problem at regeringen når deres mål om 800 mw solceller langt før forventet, fordi at der så kan være nogen andelsboligforeninger der ikke når at søge om tilskud..........
Det virker nu mest som banal politisk retorik, du ved endelig ikke sige noget positivt om modstanderen - uagtet sagens indhold.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af BWJ » 30 maj 2013 21:49

Fatter ikke hvorfor man ikke fjerner retten til afskrivning, og betaling til producenten for overproduktion.
At man kan bruge den "nøgne" nettoordning, altså nettet som batteri er ok, - så ville ordningen være spiselig for alle og til gavn.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af Ugelvig » 30 maj 2013 23:03

BWJ skrev:Fatter ikke hvorfor man ikke fjerner retten til afskrivning, og betaling til producenten for overproduktion.
At man kan bruge den "nøgne" nettoordning, altså nettet som batteri er ok, - så ville ordningen være spiselig for alle og til gavn.
Det er nok noget af det mest fornuftige jeg har hørt om nettoordningen. På den måde ville den også virke for erhverv. En opgørelse, når året er omme. Har du produceret mere end forbrugt, sælges det til markedspris. Har du brugt mere end produceret, købes det til markedspris + relevante afgifter.

BWJ som energiminister :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Geniet Martin Lidegård gør det igen

Indlæg af lamborg » 31 maj 2013 08:27

Denne tråd tager TID... og omtanke men er fydt af god og konstruktiv debat..
Ugelvig : du skrev det som om du levede af at sælge solceller derfor svarede jeg som jeg gjorde. Nå men du spurgte til min holding til netto ordningen og det måtte jeg lige tænke lidt over. Jeg synes igrunden du med det sidste indslag rammer præsist det jeg synes ville være det korrekte men når man så kikker på at nå målet i 2020, så er det spørgsmålet om det have været nok incitament til at få hr og fru Danmark til at invistere uden den ekstra gulerod. Men det ved vi jo ikke og finder aldrig ud af..
Men jeg hidser mig ikke op over at netto ordningen er en god forretning for de få . Man kunne jo bare have gået med hvis man synes man havde midlerne og ønskerne . Men rigtigt den første netto ordning var ikke skruet sammen så den passede til erhverv men det var jo igrunden heller ikke meningen med loven. Meningen var vel at få private husholdninger til at tænke grønt.. At man så kan sige at det have battet mere at rettet ordning mod erhverv er en anden side af sagen. Men nu er det åbenbart heller ikke noget problem at nå målet. Ang enhedslistens kommentar så lyder det jo tåbeligt og jeg synes det svare lidt til "medvind på cykelstierne".. Man har sat et mål til 2020 og det kan da være fløjtende ligegyldigt hvem der sørger for at vi når målet. Man kunne jo også bare gå over men igen så rammer man storkapitalens invistering i kraftværker og det er fy selv for gammel kommunister (de ved det bare ikke selv).. En indskudt bem kunne her være at ligesom italien i mange år faktisk var kommunistisk så er det jo ikke noget vi sammenligner med feks Rusland . Derfor må man vel betegne enhedslisten som værende et kapitalistisk kommunistisk parti :-). Og den revolution de snakker om aldrig bliver til noget for vi har jo alle fri kl 16 .Nå men det var bare en indskudt bem :-).
Så har der været lidt oppe i tråden omkring afgifter .. Uhaaaaaaaaa den er forhadt... Vi hader vel alle afgifter men hvad fanden skal man gøre... Og ideer med at gøre grøn energi billigere i afgift eller køre med difrenseret moms er lige i skabet men hvor skal pengene til firma Danmark så komme fra ?? Ligesom det koster i den private husholning at få mad på bordet ja så koster det jo også at holde Danmark A/S kørende..
Lovgiverne i dette land har det svært med den måde det hele er skruet sammen på . Man kan vil sammenligne mange nye tiltag lidt med for tidlig sædafgang. Det starter flot ud men falder ret hurtigt til jorden :-). Hvis vi kørte med bruttoskat og nul fradrag så man slap for alle de spekulationer, ville det så være lykken.. Ved det ikke men hvis man kikker på bruttoskattens hovedland så er der jo også noget skæv i at det er dit forsikringspolice nr der bliver spurgt om når ambulancen kommer istedet for dit cpr nr og hvor en hjenesvulst bliver betegnet som ikke dødelig for at forsiringsselskaber slipper for at betale. :-) Nå men det var sidespring :-)
Ps trumph... Ok jeg er lige så grisk som pensionsselskaber og banker.. Tja vi har vel alle et valgsprog om at være grisk når det gælder og vi er alle ludere for ussel mammon,(også enhedslisten)men hvis du kikker på din opgørsel for pension og banker så vi du se at det gebyr de tager for at administrer DINE penge er svært at stikke når det gælder griskhed.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar