Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sne på solceller

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Henr5894
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 apr 2013 15:06

Sne på solceller

Indlæg af Henr5894 » 10 apr 2013 08:38

Hej vi er 4 htx studerende, som skal til at lave eksamensprojekt, hvor vi vil lave noget til at holde solceller fri for sne automatisk.

Derfor kunne vi godt tænke os at høre hvad i gør med jeres solceller når der falder sne?
Og hvis der fandtes noget som automatisk kunne fjerne sneen ville i så købe det?

Det ville være fantastisk hvis så mange som muligt ville smide en kommentar og hjælpe os med vores eksamens projekt.


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Sne på solceller

Indlæg af majland » 10 apr 2013 09:46

Tror i skal starte med at skaffe noget statistik for hvor meget nedbør der falder som sne (og så nogle antagelser hvor længe det bliver liggende inden det forsvinder af sig selv). Dernæst skal i kigge på hvor meget udbytte man går glip af pga sneen. Så kan i kommer med frem til et hvor stort et tab sneen giver.

Det giver så det beløb som skulle finansere automatikken. Men fra december til februar har jeg kun produceret omkring 275kWh. Jeg bruger en sneskraber til at fjerne større mængder sne, resten lader jeg solen smelte ... Tabet pga sne vil være en lille del af det.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

dannidines

Sne på solceller

Indlæg af dannidines » 10 apr 2013 09:54

Hejsa,

Både min nabo og jeg har solcelleanlæg og cirka samme effekt - jeg har 3.0 kw og han, havde i vinters 2.9 kw, nu 3.3 kw efter at have fået de sidste paneler op.. Men altså 0.1 kw foreskel i anlægseffekt vinteren over = "sammenlig"

Vi har høj kælder over terræn og derved langt op til tagrende / tagfod, så har derfor ikke fjernet sne fra vores celler. Naboen fjernede derimod sne fra sine celler og lavede ca 95 kWh mere end os i perioden primo november - primo februar.

Men med ca 30 kw i tab om måneden vinteren over (3kw anlæg) ved ikke at fjerne sne, så skal du/I nok lave et meget billigt snefjerne aggregat med garanti for ikke at ridse samt på anden vis slide panelerne førend det er aktuelt til husmands anlæg (komercielle 400 kw anlæg er en anden snak)

Om jeg ville købe det - nej - men projektet er spændende ... Hold os opdateret og billeder, masser af billeder:-)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Sne på solceller

Indlæg af BWJ » 10 apr 2013 18:33

Man kunne måske bruge tiden bedre på et andet projekt, der er vil ingen grund til at "opfinde" den dybe tallerken http://www.solar-panels.dk/files/manage ... glisch.pdf.
:?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Sne på solceller

Indlæg af Rasmus Jensen » 12 apr 2013 19:11

Jeg tror et varme kabel der lige kan få temperaturen på panelerne op over fryse punkte i kort tid til at sneen kan (forhåbentligt) glide af - hvis det var billig nok, så kunne det måske svare sig... Men med ca 200 - 400 kr. sparet om året, så skal det ikke koste meget.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar