Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solcelle anlæg 2013 - Input/råd (Chek tilbud)

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Fonne
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 apr 2013 22:14

Solcelle anlæg 2013 - Input/råd (Chek tilbud)

Indlæg af Fonne » 05 apr 2013 23:32

Rasmus Jensen skrev:Jeg har hørt fra en der opsætter anlæg for en forhandler, at lige så snart de er færdige med at monter alle de anlæg på den gamle ordning, så vil priserne på et anlæg bliver sat ned med ca 20%
Så det ville jeg i hvert fald vente på.

De beregninger regering har brugt som grundlag for den nye ordning, der mener jeg de har anslået at man bruger ca 40% af den strøm man laver samtidig med at man laver det. Det mener jeg at det er fuldstændig urealistisk. Tror 25% er et langt mere realistisk bud. Det er hvad jeg vurder ud fra min produktion / forbrug sidste år.

Tror man skal dele sin produktion ud over så mange timer i døgnet som muligt. DVS enten på en 2 akset tracker. eller have f.eks. 4kWp mod både Øst, Syd og Vest. altså 12kWp anlæg i alt - men det kræver jo at man har tagene til det.
De 20% lyder godt nok af meget, men ville da kun være positivt - Kan man forvente et prishop efter sommerferien mon ?

De 40% ser jeg også som meget højt sat, og de 25% som ganske realistisk .... Der er kun tag mod syd/ nord, så der er ikke vildt mange muligheder :) ... Syntes ikke der er meget bedre økonomi i at ofre fx 100k på et 6000 Wp anlæg, derfor det max er 4500 Wp anlæg jeg har set på, til omkring de ~70.000 kr


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Solcelle anlæg 2013 - Input/råd (Chek tilbud)

Indlæg af majland » 08 apr 2013 08:50

Rasmus Jensen skrev:Jeg har hørt fra en der opsætter anlæg for en forhandler, at lige så snart de er færdige med at monter alle de anlæg på den gamle ordning, så vil priserne på et anlæg bliver sat ned med ca 20%
Så det ville jeg i hvert fald vente på.
Og den anden vej er der stor risiko for import told på kinesiske solceller der så kan få den samlede pris til at gå den anden vej ...

Men ministeren har jo som en af forudsætninger for beregningerne af rentabilitet efter efterårets lovændringer at solcellerne fortsat vil falde meget i pris. Falder de ikke i pris bliver det næste år en endnu ringere forretning en det er nu.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Besvar