Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

er der nogen DIY / GDS folk som har sat noget op selv?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
pendec

er der nogen DIY / GDS folk som har sat noget op selv?

Indlæg af pendec » 12 feb 2013 14:30

der findes rigtig mange gør det selv løsninger på nettet og en del youtube video som illustrerer små løsninger.

der er GDS løsninger fra små solcelle paneler på 50x50mm til løbebaner som sættes på taget med selvklæber.

er der nogen som har vovet at hoppe ud i sådanne hjemmebryg og lavet noget selv, der er da en mindre formue at spare på de selvklæbende i ruller, hvis man ser på de alternativer som sælges i DK til 200K+ for pålægning osv..

nu har jeg intet forstand på det og vil klart ikke give udtryk for det, så det er mere om nogen med lidt erfaring har forsøgt sig og importeret eller sat noget hjemme byg op og dækket hele taget til?

ved godt paneler og invertere nok skal være godkendt, men når vi til det, så er der vel noget at spare på det?


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

er der nogen DIY / GDS folk som har sat noget op selv?

Indlæg af Rasmus Jensen » 13 feb 2013 08:49

Link til de materialer du omtaler ville være fedt. Da DIY er en teknologi og findes også i paneler, færdige og "klar" til brug.
(Hvis DIY er det jeg tænker på)
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

er der nogen DIY / GDS folk som har sat noget op selv?

Indlæg af majland » 13 feb 2013 09:47

DIY - Do It Yourself - altså metode og ikke materialer.

Men med en velvillig installatør der klare alt fra inverter til tilmelding er der da store muligheder for selv at rode på DC siden. Man skal bare være opmærksom på at det er store spændinger og strømstyrker man kan komme til at lege med.

Lidt mer overskueligt (og mindre farligt) er det nok med et Ø anlæg til campingvogn eller kolonihave :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

er der nogen DIY / GDS folk som har sat noget op selv?

Indlæg af pendec » 13 feb 2013 16:07

majland skrev:DIY - Do It Yourself - altså metode og ikke materialer.

Men med en velvillig installatør der klare alt fra inverter til tilmelding er der da store muligheder for selv at rode på DC siden. Man skal bare være opmærksom på at det er store spændinger og strømstyrker man kan komme til at lege med.

Lidt mer overskueligt (og mindre farligt) er det nok med et Ø anlæg til campingvogn eller kolonihave :-)
ja, DIY var nu bare søgenavn som også er populært på engelske sites omkring de hjemmelavede anlæg eller løsninger.

jeg tænkte nu meste på de lidt størrere løsninger til at erstatte dem som sættes op til 60-80K, og hvis man kan gøre det for 20-30K så er der da en del sparet. (har set at arbejdsløn+andet jo hurtigt bliver den sidste 50% del hel)

kolonihaven findes ikke, så jeg ville da helst høre om løsninger i størrere omfang.


Besvar