Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Flytte alle paneler til den ene inverter...

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Flytte alle paneler til den ene inverter...

Indlæg af Zarge » 16 maj 2014 08:42

Hej Jhjorsal, det er VOC der er "højeste spænding" og VMP der er "laveste spænding".
Sådan at forstå at lige i det sekundt panelet "kobler til" så er spændingen VOC (voltage open Circuit) og når panelet så producerer max effekt er spændingen faldet til VMP (Voltage at Pmax) Når effektproduktionen fra panelet stiger, så stiger strømmen "A" også, og spændingen "V" falder...
Du kan populært sige at du skal sikre dig så få paneler på strengen at spændingen udregnet via VOC ikke kommer over hvad inverteren kan klare, og samtidig at du har så mange på, at spændingen under fuld produktion VMP ikke falder under det område hvor inverteren arbejder optimalt... Gir det menig?
I praksis skal man helst så tæt på inverter max som muligt, så er resten på plads, men dog skal man korigere for at alle værdier på panelet er opgivet ved 25°, når temperaturen falder, yder panelet mere, derfor stiger værdierne... Det er derfor man skal ha i baghovedet er at når det eks fryser 15° og solen pludselig brager frem fra en sky, så kan VOC pludselig være væsentlig højere...
Derfor skal man egentlig regne spændingen ud ved frostgrader og regne med den for at være sikker...
Jeg kan ikke lige huske temperatur korigerings faktoren for dine paneler, og den står vist ikke på dem, så du må lede lidt på nettet... ;-)


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Flytte alle paneler til den ene inverter...

Indlæg af jhjorsal » 16 maj 2014 11:20

Tak skal du have Zarge

Jeg fandt faktisk denne her side senere på aftnen, som jeg syntes forklare det ganske udemærke thttp://www.jysksolenergi.dk/Inverterne.html.
Men det har i alt fald gjort at nu gider jeg ikke spekulere mere på om mine paneler kunne være strikket anderledes sammen.
Det er sjovt som alt den her energiting kan blive en helt besættelse/hobby, det er det i alt fald blevet for mig, det gør ikke rigtig noget det ikke er så rentabel længere, bare de kan holdes i de små penge, og man kan sige at man kommer langt med alternativ energi, sammenlignet med en tur til Polen for at skyde buk, som jo også er en jævn udbredt hobby. Jeg går faktisk og overvejer om jeg kan finde tilslutning i forummet, til en arbejdsdag i efteråret, hvor vi kan samles og prøve at lave luftsolvarmere. Jeg kunne sagtens ligge lokaler til (450m2 udhus + gildesal samt hus) , jeg kunne nok også godt finde en der kunne bikse noget mad sammen til os, lidt ligesom jeg har læst de har gjort på friland, man betaler et beløb, ingen tjener på det og man får et panel med hjem. Men jeg er ikke smed så det rent faglige ville jeg ikke kunne håndtere, så der må andre ind over, tror du der kunne være opbagning til det ? Og ja jeg ved godt at et solvarme panel mest laver varme når vi ikke skal bruge det, men mange af os i dette forum har jo sikkert også et udhus/værksted der godt måtte være lidt varmere, og jeg bilder mig da også ind at sådan en fætter kunne gøre en forskel på dagsforbruget en solskinsdag om vinteren.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Besvar