Virksomhedsordningen....

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Virksomhedsordningen....

Indlæg af klr »

Ikke noget nyt i din uddybning.

Jeg forstår nok ikke, hvad du sigter til med, at han kan forstætte i de tuendelige med udbygningen.

Han kunne jo bare have starter med det store anlæg. Hvad er forskellen?

(stadig kan man godt udbygge et anlæg og så afskrive udbygningen - blot er der opstået tvivl.om det kan lade sig gøre efter det foreliggende lovforslag - stadig for så vidt angår gamle anlæg; nye kan slet ikek afskrive)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Virksomhedsordningen....

Indlæg af BWJ »

klr skrev:Ikke noget nyt i din uddybning.

Jeg forstår nok ikke, hvad du sigter til med, at han kan forstætte i de tuendelige med udbygningen.

Han kunne jo bare have starter med det store anlæg. Hvad er forskellen?

(stadig kan man godt udbygge et anlæg og så afskrive udbygningen - blot er der opstået tvivl.om det kan lade sig gøre efter det foreliggende lovforslag - stadig for så vidt angår gamle anlæg; nye kan slet ikek afskrive)
Det hedder sig at "Fabriksnye anlæg, der anskaffes i tidsrummet fra og med 30. maj 2012 til og med 31. december 2013, kan afskrives på en særskilt saldo, hvor anskaffelsessummen indgår med 115 procent"
Når man så har valgt en afskrivningsprocent på ex 20%, så kan man jo ikke efter næstsidste afskrivning udbygge anlægsfladen med 30 paneler, og så bare fortsætte udbygningen. og det gælder både ny og gl. ordning.

Men nødvendige udskiftninger af ex inverter og paneler kan selvfølgelig afskrives.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Virksomhedsordningen....

Indlæg af klr »

- det er ikke klart, hvad du NU mener.

Hvorfor henviser du til det med de 115%?

Det har da ikke noget med sagen at gøre. Og hvad mener du med gl. og ny ordning?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Virksomhedsordningen....

Indlæg af BWJ »

klr skrev:- det er ikke klart, hvad du NU mener.

Hvorfor henviser du til det med de 115%?

Det har da ikke noget med sagen at gøre. Og hvad mener du med gl. og ny ordning?

Det har nu ikke noget at gøre med de 115%, men den "særskilte saldo" altså købsprisen.'
Jeg mener at nødvendig vedligehold kan afskrives, men ikke udbygning udover købsprisen.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Virksomhedsordningen....

Indlæg af klr »

Når der er nævnt en særskilt saldo vedr. de 115% - er det jo netop for at adskille det fra senere udbygning (hvor der ikke gives 115%).

Og så kan vedligehold ikke afskrives (men trækkes fra). Udbygning kan. De lægges bare oven i restsaldoen - og så fortsætter man derfra. Med mindre den er mindre end 12.300, så kan det afskrives straks.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Virksomhedsordningen....

Indlæg af BWJ »

klr skrev:Når der er nævnt en særskilt saldo vedr. de 115% - er det jo netop for at adskille det fra senere udbygning (hvor der ikke gives 115%).

Og så kan vedligehold ikke afskrives (men trækkes fra). Udbygning kan. De lægges bare oven i restsaldoen - og så fortsætter man derfra. Med mindre den er mindre end 12.300, så kan det afskrives straks.

Ok, lyder vanvittigt, men så må det være sådan :shock:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Virksomhedsordningen....

Indlæg af klr »

Jeg synes så ikke det er spor vanvittigt. Jeg synes faktisk det er ret logisk.

Afskrivningslovens pgf. 1:
"§ 1. Efter reglerne i denne lov kan skattemæssig afskrivning foretages på udgifter til anskaffelse og forbedring af aktiver, der benyttes erhvervsmæssigt af den skattepligtige, samt på visse andre udgifter."
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Blevet takket: 2 gange

Virksomhedsordningen....

Indlæg af Æblebjerg »

BWJ:

Jeg har på fornemmelsen, at du misforstår det med afskrivning. For mig virker det på engen måde underligt at man kan afskrive en udbygning - tvært imod virker det meget logisk og rimeligt.

Jeg forstår slet ikke din bemærkning med: "så kan man jo fortsætte i det uendelige"

Prøv at forkalre dig lidt nærmere....
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Blevet takket: 2 gange

Virksomhedsordningen....

Indlæg af Æblebjerg »

Afskrivning svarer til et estimeret værditab af dit produktionsanlæg. Dette værditab kan man sige svarer til en udgift for din virksomhed, og kan derfor modregnes indtægter i din virksomhed. Hvis du udvidder dit produktionsanlæg vil denne udviddelse jo også have et værditab, og kan derfor afskrives på samme måde.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Virksomhedsordningen....

Indlæg af BWJ »

Æblebjerg skrev:Afskrivning svarer til et estimeret værditab af dit produktionsanlæg. Dette værditab kan man sige svarer til en udgift for din virksomhed, og kan derfor modregnes indtægter i din virksomhed. Hvis du udvidder dit produktionsanlæg vil denne udviddelse jo også have et værditab, og kan derfor afskrives på samme måde.
Jeg tror bare at afskrivning på solceller er tænkt anderledes fordi :

Fradrag for udgifter og afskrivning

Løbende driftsudgifter (vedligeholdelse, service, forsikring, revisorassistance, renteudgifter fra lån til anlægget) kan fratrækkes, og der kan afskrives 25% på anskaffelsessummen på solcelleanlægget, i det omfang solcelleanlægget betragtes som et driftsmiddel. Afskrivningsmetoden er en saldometode, således at der hvert år kan afskrives 25% på foregående års nedskrevne værdi

Med de fremhævede punkter, ser det ud som om det var tænkt anderledes, end i fremlægger det :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar