Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbinde solpaneler

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbinde solpaneler

Indlæg af jhjorsal » 11 nov 2012 09:01

Jeg har 2 stk Delta 3.3 inverter med hver 3 indgange og 30 stk OSDA 200W paneler, min første tanke var at panelerene skulle tilsluttes i serier af 5 stk, men når jeg læser installationmanualen kan jeg se at den bedste virkningsgrad for en delta inverter opnås ved 250V, på nettet kan jeg se at hvert panel giver knap 25V , og så var det jo nærliggende at sige de skulle installeres i serier af 10 stk men så får jeg jo 4KW ind. På den ene inverter og 2KW ind på den anden inverter, og det er jo ikke så smart når inverterer er på 3.3KW jeg kunne også lave 2 Serier af 15 paneler det giver 375V. Men der står også i installationsmanualen at hver Tycho forbindelse har en max strømbelastning på 18A og det er jeg ikke helt klar over hvordan passer ind, kan nogen hjælpe
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Forbinde solpaneler

Indlæg af Zarge » 11 nov 2012 09:39

25v lyder godtnok meget lavt... hvilket panel er det?
De OSDA vi plejer at bruge lighger på 37,29v...
Men fair nok, du har egentlig kun to muligheder... 7+7 på den ene inverter og 8+8 på den anden, sådan ville jeg normalt gøre, men så bliver spændingen nok lige lav nok, så 15 på den ene og 15 på den anden vil jeg umiddelbart sige...
De 18a på stikkene er ikke noget problem, det er kun hvis du parallel kobler mange paneler du kommer i kambolage med det...
Foresten, tyco stikkene, er det med clikfit, eller skal de klemmes med tang? Hvis det sidste så vær meget obs når du monterer dem, de kan være nogen djævle at få langt nok ned i stikket hvis de ikke bliver klemt rigtigt ( skal egentlig 4kant presses)
Noget helt andet... Er det G3 invertere? G4 bruger så vidt jeg husker MC4 stik, og ikke tyco mere... ;-)

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbinde solpaneler

Indlæg af jhjorsal » 11 nov 2012 10:49

Jeg må med stor ærgelse indrømme at anlægget allerede er monteret med 6x5 paneler i serie, det var herinde jeg kom til at studse over hvor meget andre producerede dagligt disse overskyede dage. og mine anlæg starter stort set ikke op medmindre solen skinner, så det er vist en ommer.
De 25 V var også bare noget jeg fandt på nettet ved at søge på OSDA 200W det er ikke sikkert det er rigtigt, problemet var at jeg oprindelig havde bestilt et 6KW polyanlæg, men da de var løbet tør for paneler da leveringsfristen udløb tilbød de at levere monopaneler i stedet for, og jeg har ikke lige fået nogle produktblade med til de paneler, men det må jeg jo bestille., kan jeg nogen steder se noget mere specifik på hvad det er for solceller
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Forbinde solpaneler

Indlæg af Zarge » 11 nov 2012 11:11

Der er nok ikke andet for end du må op på taget en tur... Der er sikkert en mærkeplade med data bag på de enkelte paneler...
Så frem med kameraet, eller et spejl og en lygte...

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbinde solpaneler

Indlæg af jhjorsal » 11 nov 2012 12:38

Zarge » 11 Nov 2012, 11:11 skrev:Der er nok ikke andet for end du må op på taget en tur... Der er sikkert en mærkeplade med data bag på de enkelte paneler...
Så frem med kameraet, eller et spejl og en lygte...
Det kommer her :
[album]1199[/album]
og det er vel de 36,9V jeg skal regne på den maksimale indgangsspænding på inverteren er 540V men 15x36,9 giver jo 553,5 så hva nu ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Forbinde solpaneler

Indlæg af Rasmus Jensen » 11 nov 2012 12:55

Det er de 36,9 du skal regne med. Men du skal også tage højde for temperatur ændringer, det påvirker spændingen med en eller anden procent pr grad. Så skal du sikre dig at du ikke når over de 540V ved -10 grader.
Men det optimale må være 7 på hver indgang - så ligger du tæt på det optimale.
Men du må ændre kabel føringen så du får som Zarge skriver. 2 x 7 på den ene og 2 x 8 på den anden.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbinde solpaneler

Indlæg af jhjorsal » 11 nov 2012 13:24

Nu er jeg jo ny i det her emne men leverandøren skriver i deres installationspapir:
"Inverteren søger og finder det optimale arbejdspunkt for de tilsluttede solpaneler. Størst udbytte opnås ved fysisk at kombinere serie- og parallelforbindelse af solpanelerne, således at indgangsspænding til inverter er over 250 VDC og gerne højest tilladt, så strøm bliver lavere."
det må da i min termologi betyde at det mest optimale må værer at serieforbinde 14 paneler også ligge nr 15 parallel over en af de 14 så ender vi på 516,6V, hvis man partu ikke må komme over de 540V. Jeg søger selvføgelig en anden løsning, for mine serier af 5 paneler er trukket ind på loftet og trukket videre indvendig og jeg ville være rimelig træt af at demontere hele anlægget, lave nye gennemføringer gennem taget, hvis jeg kunne nøjes med at luse dem sammen på indersiden af taget, også flytte stikkene på inverteren så der kun kommer en streng ind til hver inverter.
Det undre mig nu meget hvorfor Delta laver 3 indgange på deres inverter, jeg kan ikke helt se hvornår man skal bruge det.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Forbinde solpaneler

Indlæg af Zarge » 11 nov 2012 17:59

MPP trackeren arbejder mellem 150-450v så du skal helst holde dig i det område...
Så jeg ser ikke andre muligheder end 7+7 og 8+8 hvis det skal komme til at køre ordenligt ( der skal også helst være lige mange paneler på de enkelte strenge, derfor 7+7 på den ene og 8+8 på den anden, de vil så naturligvis ikke producere det samme, men sådan er det jo desværre...)
Ang de 3 sæt indgange, så er det sikkert ens på alle modellerne, også de store hvor det kan blive aktuelt... men jeg ved det ikke...

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbinde solpaneler

Indlæg af jhjorsal » 11 nov 2012 18:26

Tak for inputene, det er lidt sur røv for mig idag, efter jeg har konstateret at panelerene er forbundet forkert, og hvis jeg skal montere sor Zarge beskriver, og det skal jeg jo sikkert, så skal jeg have hele lortet ned igen øv øv øv- og ikke nok med det, nu sidder hullerene for kabeltræk gennem tagpladerene jo også forkert, så idag har ikke været en af de bedste dage øv. Men ellers - go weekend til alle.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Forbinde solpaneler

Indlæg af Zarge » 11 nov 2012 18:39

hvordan er de monteret rent fysisk? 3 rækker med 10 eller hvordan?


Besvar