Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forventet effekt i overskyet vejr?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Roensholt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10 nov 2012 14:07

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af Roensholt » 10 nov 2012 21:50

Hej Poul
Jeg bor i Odense NV, så vore oplevelse af vejret må være nogenlunde den samme :-) Nu fik jeg ikke uddybet forklaring af "ikke optimal" for meget. Men de 6 paneler jeg har lagt op, ligger på et lille lavt tag og grundet placeringen er lysforholdene ikke optimale, men det skyldes som sagt hastværk pga. Martin Lidegaard og hans underlige planer. Du har ret i at 20 grader hældning, retningen taget i betragtning i sig selv ikke er et problem. Mit store problem er som BWJ har gjort mig opmærksom at min inverter faktisk slet ikke vil starte før jeg får min 2 paneler mere smidt på taget, så det må være prioritet nr 1 :-)


Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af poul efterlønner » 11 nov 2012 21:18

Fik du gang idet i dag ?

her, lidt N for odense NV blev det til 14,7 kwt i dag.

Jeg forstod at du manglede montering materiel ? er det ikke med ?
Jeg mener vvs experten sælger det i løsdele.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Roensholt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10 nov 2012 14:07

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af Roensholt » 11 nov 2012 21:26

Hej Poul
Desværre var den større mængde sol idag, ej hellere nok til at sparke gang i inverteren med de 6 paneler. Jeg så et peak på 223V, som egentlig er overvældende i forhold til panelerne specifikationer. Monteringsudstyr til taget samt kabler fulgte ikke med, så jeg har bestilt kabler og skinner samt beslag idag, og regner så men at kunne montere de sidste 6 paneler i løbet at ugen. Så skulle jeg gerne komme op på over 400V, hvilket så meget gerne skulle motivere inverteren til at lave lidt vekselstrøm :-)

ibk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 sep 2012 18:57

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af ibk » 12 nov 2012 03:37

Jeg har lidt erfa med små anlæg, da jeg for eksperimentet og nysgerrighedens skyld købte 6stk 100 watt monopaneler, satte dem i parralel og tilsluttede 2 gridtie invertere på hver 500 watt ...som ryger direkte husets alm stikkontakt uden en masse dikkedarer

dette helt simple anlæg ,enhver selv kan opsætte, laver 85 watt ved stikkontakten pr panel ,i fuld sol..ialt ca 510 watt i timen og det løber trods alt op

idag i det korte mørke vejr lavede de så kun 240 watt ialt..hele dagen måske jeg lige skulle nævne at dette anlæg starter med at producere el allerede på 2 watt, hvilket er fint om vinteren, selvom det naturligvis er forsvindende lidt.."S"

.. ydelserne ligner vist dem på de bedste anlæg alligevel i forhold til pris og størrelse , mener jeg ??
for at være helt sikker på at min impuls elmåler gik langsommere ,købte jeg en trådløs Norgo energimåler som, vupti faldt med det samme som det input der var ved kontakten..så fandme det virker sgu,, icon_cheesygrin.gif

måske en ide hvis man mangler tagplads ,eller bare ønsker lidt privat eltilskud uden noget stort håndværkerprojekt..og tilmeldinger

i hvertfald er det ganske sjovt selv at lave alt..til en pris på ca 8 kilo ialt

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af John Skov Jensen » 12 nov 2012 05:55

Har du et link til disse invertere og databladene? Jeg var ikke klar over at der fandtes lovlige invertere til at koble i stikkontakten


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af Rasmus Jensen » 12 nov 2012 09:40

John Skov Jensen » 12 Nov 2012, 05:55 skrev:Har du et link til disse invertere og databladene? Jeg var ikke klar over at der fandtes lovlige invertere til at koble i stikkontakten
Det gør der heller ikke.
Ikke så vidt jeg ved.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

ibk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 sep 2012 18:57

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af ibk » 12 nov 2012 10:17

Inverterne er CE mærket og dermed lovlig, ellers er EUs fællesregler vel underkendt

, og kører desuden beskedne 21 volt og kobler kun på nettet hvis der er jævnstrømsproduktion.
.kan kortsluttes og fejlforbindes uden at koble på nettet.. det har jeg selv checket
psst som brandmand ville jeg altså hellere sprøjte vand på denne lille 21 volts børnemadkasse .. end på hvilkensomhelst anden...

hveranden husejer i England bruger iøvrigt disse småanlæg ,ligesådan i USA, og der er flere danske forhandlere der osse markedsfører dem som helt lovlige at bruge i DK, selvom jeg har købt mine betydeligt billigere i England via ebay'

men det kan da være at DK har de sædvanlige nykker og skal spille klogere end resten af Verden med en lovlighed af dem..det vil jeg egentlig gerne have et klokkeklart svar på..osse mht forsikring m.v.

..masser af info på you tube og ebay ....grid tie inverter

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af Rasmus Jensen » 12 nov 2012 13:26

Jeg havde forstået at den blev koblet til dit 230 VAC system - Det gør den måske ikke?
Du skriver ""og kører desuden beskedne 21 volt"" Er det fra panelet ind i din lille "madkasse" eller hvad.
Det ulovlige består i hvis den bliver koblet til husets alm. 230V el installation. Det er ikke selve "boksen" der er ulovlig. Jeg er selvfø'lgelig åben for hvis jeg skulle tage fejl.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

ibk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 sep 2012 18:57

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af ibk » 12 nov 2012 17:05

Jeg ved ikke mere end hvad jeg har skrevet.og naturligvis er den til at sætte i stikontakten,,ellers har den vel intet formål ..
og det undrer mig i så fald ,at den er så benyttet og populær i alle andre EU lande og sælges frit ,endda i sæt med både paneler og vindmøller til egen stikkontakt ..hvis den er forbudt eller farlig

et forbud må i så fald handle om muligheden og kontrol for senere brandbeskatning af egen elproduktion..for det skal nok komme..
og denne er jo ikke registreret noget sted

eller hvad tror du selv..Dette lands politikere har aldrig foræret noget væk og alle dem der bor i lejligheder vil brokke sig gevaldigt meget snart så glæden blir kortvarig,uanset hvad de lover pt..tror jeg

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Forventet effekt i overskyet vejr?

Indlæg af Rasmus Jensen » 12 nov 2012 21:34

Det er jo fuldt ud lovligt at lave et såkaldt ø-drifts anlæg. Og det bliver man ikke beskattet af - endnu da.

Tror at det har noget med el nettet at gøre - f.eks hvad sker der ved strøm afbrydelse, slår din "madkasse" så fra - ellers er der jo risiko for at ham el manden der skal ud og reparere på el nettet kan få stød, for han slukker for forsyning "før" det punkt han skal lave noget.

Og alle de godkendte inverter slår fra hvis nettet falder ud.
Der er ikke noget i vejen for at man kørte alle apparater på ens eget lille net. Det er helt okay (ved ikke med forsikring dog)
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar