Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Regeringen har da tabt sutten......

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Brandsen » 07 nov 2012 20:17

Halløj i forum,

En afart af det fænomen Majland beskriver, kommer fra det lokale private vandværk :

Udpumpede år for en del år siden 110K m3 vand årligt, det faldt prompte til ca 80K m3 vand årligt,
som følge af der blev monteret vandmålere, og fordi folk begyndte at anvende spare armaturer,
lavt skyllende toiletter m.v Fint med mindre forbrug, ingen problem i det.

Men, resultatet blev at vandværket blev nødt til at sæte prisen på pr m3 vand op, fordi omkostningerne
til at drive hele vandværket blev kun marginalt mindre, selv ved det stærk formindskede forbrug, og den
samlede regning skulle jo betales.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


rezo
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 09 feb 2007 20:17
Mit fyr: Woody 16kW V6 BS semirens
Areal: 230 m2 + VVB 110L
Brændsel: Harvest Energy
Årligt forbrug: 5.5 Ton
Geografisk sted: Nordsjælland

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af rezo » 07 nov 2012 20:26

PGC » 07 Nov 2012, 16:34 skrev:Vist nok fejlplaceret indlæg John,
Men, jo, regeringen har tabt sutten... Herr Martin Lidegard mener, vor selvproducerede solcelle-strøm skal bruges mens solen skinner.
Helt klart.. tænd alt lys i dagtimerene, lad varmepumpe og elradiatorene køre for fuld drøn hele sommeren ! Lad mørket sænke sig ved solnedgang og frys bare hele vinteren, hvis du ikke vil betale Europas højst afgiftsbelagte strømpris.
Endnu et tiltag fra den dårligste regering i mands minde. Gid den snart falder helt fra hinanden.

100 % enig

Det er rystende at Danmark har sådan en flok ubrugelige fjolser siddende ved roret. Det er et skib uden kaptajn.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ » 07 nov 2012 20:37

majland » 07 Nov 2012, 20:03 skrev:
Det er jo politikker snak. Så det at man ikke betale afgifter af den strøm man selv producerer og evt også har ude at vende på nettet er et tilskud.

Altså fordi følger loven fra 2010 der giver dig ret til netto års afregning mellem køb og salg af strøm så bidrager du mindre til statskassen end hvis du ikke producerede noget selv. Da riget fattes penge er de manglende afgifter på strøm produceret på mikronanlæg det samme som et tilskud.

På samme måde får jeg jo kæmpe store tilskud til vores diesel stationcar. Har godt nok kun betalt ~250.000kr i moms og afgifter da jeg købte den men da den kører hele 20km/l bruger den jo væsentligt mindre diesel end en ældre bil. Det giver færre penge i statskasssen så jeg får et stort tilskud. Faktisk så så jeg en udregning et sted at danskerne køb af brændstof økonomiske biler de senester år medfører et hul i statskassen på 4 milliarder kroner - eller i samme størrelsesorden som alle solcelleanlæg installeret til og med i år vil få i "tilskud" i deres levetid når man glemmer hvad der er kommet ind i moms og ikke mindst skatten på arbejdet med at sætte dem op

Hold da K... noget Æ.. :shock:
Så er LED lys, energibesparende hvidevarer, energiruder og ekstra isolering måske også "tilskud" ?? Her bidrages også mindre i kraft af forbedringer !
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af pelle » 07 nov 2012 21:23

Det er lidt noget guitar politik. Altså,først giver man, så tager man.
Nå, det er et udkast. Nu må vi se. I udkastet ligger det op til at det er fra nytår. Det er fanme da tarveligt over for dem der handler med solceller. Hvad med deres annoncer og hjemmesider. Det er med meget kort varsel han vil have det ændret...
Denne, Martin lidegaard.
Det hele virker noget dielletant agtig.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af pso » 07 nov 2012 22:14

Det er meget værre, for en måned siden udtalte han når der kom et forslag ville det blive med øjeblikkelig effekt.
Det vil sige at dem der har bestilt men ikke fået det tilmeddelt ikke får de 10 år, de har bare tabt en masse penge.
Ja og dem der lever af at sælge solceller godt kan lukke og slukke.
Jeg kan og vil godt lave et anlæg såfremt det bliver pr 1 jan, men under ingen omstændigheder efter de nye regler.


PGC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 apr 2012 18:05
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 212
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Årligt forbrug: 15000 kWt

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af PGC » 08 nov 2012 13:14

Martin Lidegaard m.fl. politikere med samme manglende indsigt mener at manglende afgiftsbetaling ( af noget man selv laver ) er lig med tilskud. Lodret vrøvl ! Solcelleanlæg er ikke statsstøttede. De gunstige afskrivningsregler i virksomhedsordningen har den nuværende kluddermikkel-regering selv indført, som et led i den ikke virkende kickstart plan.
Der er endnu ikke vedtaget noget som helst, så der er da et lille håb om, at fornuften sejrer ( læs: at kluddemikkel-regeringen ikke kan få flertal for så drastiske forringelser)
Send din mening til de folketingsmedlemmer, du nu har tiltro til..hvis du har nogen. Der må da være nogle, der kan se usandhederne og idiotien i Martin Lidegaards forslag.
Det vil være en skam, hvis en god ordning for både klima og privatpersoner , skal ødelægges af folk med så lidt indsigt !

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af EKP » 08 nov 2012 15:15

Jeg ved godt jeg bliver voldsomt upopulær fordi der på SP er en massiv modstand mod den nuværende regering - fred være med det vi har lov at have forskellige politiske holdninger. Jeg forstår bare ikke hvorfor der er så mange der bliver ved at påstå at man "henter sin egen strøm ned igen", "den strøm jeg selv har produceret" eller "den strøm der lige har været ude og vende på nettet"....det er simpelthen ikke rigtigt og bør ikke bruges som argument for noget som helst.

Den strøm man henter ned når ens egne solceller ikke producere nok er IKKE noget man selv tidligere har produceret som man bare henter tilbage. Det er strøm så er produceret af andre, måske på en helt anden måde og måske til en helt anden pris. Det bliver ikke afspejlet af nettomålerordningen hvor det bare ser ud som et plus, minus regnskab. Om det er i orden eller ej er en politisk beslutning men den strøm man henter ned igen fra nettet har aldrig været din egen...

Håber folk vil fokusere mere på de andre argumenter der taler for og imod og undlade at bruge dette.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Kjeld P » 08 nov 2012 16:06

Mit eller dit eller en helt andens...det er slet ikke det det handler om...hvis vi ikke kan få lov at levere til nettet og hente det når vi har brug for det er der ikke mere noget incitament til at have solceller. Vores produktion ligger pr automatik om dagen, men det er om natten vi har brug for strøm til lys og varme og mest om vinteren. Vores produktion om dagen kan udjævne det stærkt varierende forbrug gennem døgnet...så elnettet bliver nemmere at styre.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ » 08 nov 2012 16:58

EKP » 08 Nov 2012, 15:15 skrev:Jeg ved godt jeg bliver voldsomt upopulær fordi der på SP er en massiv modstand mod den nuværende regering - fred være med det vi har lov at have forskellige politiske holdninger. Jeg forstår bare ikke hvorfor der er så mange der bliver ved at påstå at man "henter sin egen strøm ned igen", "den strøm jeg selv har produceret" eller "den strøm der lige har været ude og vende på nettet"....det er simpelthen ikke rigtigt og bør ikke bruges som argument for noget som helst.

Den strøm man henter ned når ens egne solceller ikke producere nok er IKKE noget man selv tidligere har produceret som man bare henter tilbage. Det er strøm så er produceret af andre, måske på en helt anden måde og måske til en helt anden pris. Det bliver ikke afspejlet af nettomålerordningen hvor det bare ser ud som et plus, minus regnskab. Om det er i orden eller ej er en politisk beslutning men den strøm man henter ned igen fra nettet har aldrig været din egen...

Håber folk vil fokusere mere på de andre argumenter der taler for og imod og undlade at bruge dette.

Hvis vi taler manglende indsigt, tar ovenstående indlæg da flest kegler :shock:
Citat:
"Jeg forstår bare ikke hvorfor der er så mange der bliver ved at påstå at man "henter sin egen strøm ned igen", "den strøm jeg selv har produceret" eller "den strøm der lige har været ude og vende på nettet"....det er simpelthen ikke rigtigt og bør ikke bruges som argument for noget som helst."
Det lige præcis det der sker, hvis en husstand bruger ex 4000 Kwh årligt, og anlægget producerer 5000Kwh årligt, - ja så er det ens egen strøm der trækkes tilbage, men husk også på at strømmen der sendes ud som overskud over dagen, ja det købes af andre til fuld pris, og derved er der ingen der lider tab på afgifter, vel ???
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

PGC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 apr 2012 18:05
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 212
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Årligt forbrug: 15000 kWt

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af PGC » 08 nov 2012 17:21

EKP » 08 Nov 2012, 15:15 skrev:Jeg ved godt jeg bliver voldsomt upopulær fordi der på SP er en massiv modstand mod den nuværende regering - fred være med det vi har lov at have forskellige politiske holdninger. Jeg forstår bare ikke hvorfor der er så mange der bliver ved at påstå at man "henter sin egen strøm ned igen", "den strøm jeg selv har produceret" eller "den strøm der lige har været ude og vende på nettet"....det er simpelthen ikke rigtigt og bør ikke bruges som argument for noget som helst.

Den strøm man henter ned når ens egne solceller ikke producere nok er IKKE noget man selv tidligere har produceret som man bare henter tilbage. Det er strøm så er produceret af andre, måske på en helt anden måde og måske til en helt anden pris. Det bliver ikke afspejlet af nettomålerordningen hvor det bare ser ud som et plus, minus regnskab. Om det er i orden eller ej er en politisk beslutning men den strøm man henter ned igen fra nettet har aldrig været din egen...

Håber folk vil fokusere mere på de andre argumenter der taler for og imod og undlade at bruge dette.
Uanset politisk ståsted og uanset hvis strøm, man får retur må det da være indlysene for alle, at den strøm, solen leverer i dagtimerne, vil der altid være aftagere til i industri og handel. Vi kan så tappe af overskudsstrømmen , når industrien drosler ned ved fyraften. At vi så også har brug for sæsonudjævning p.g. af at vores hjemmelavede el skal opvarme vores huse i den solfattige vintertid er jo klart. Nu er det jo sådan, at Danmark kan få meget billig strøm fra bl. a. Norge om vinteren, så her er ingen tabere. At statskassen skulle mangle vores hidtidige ublu afgifter kunne der måske kompenseres for. Der har aldrig manglet opfindsomhed, når det gælder nye skatter og afgifter. Den nuværende kluddermikkel-regering holder sig ikke tilbage, selvom netop afgifter på forbrug rammer de svageste hårdest.


Besvar