Regeringen har da tabt sutten......

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
PGC
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 apr 2012 18:05
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 212
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Årligt forbrug: 15000 kWt

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af PGC »

Kjeld P » 08 Nov 2012, 16:06 skrev:Mit eller dit eller en helt andens...det er slet ikke det det handler om...hvis vi ikke kan få lov at levere til nettet og hente det når vi har brug for det er der ikke mere noget incitament til at have solceller. Vores produktion ligger pr automatik om dagen, men det er om natten vi har brug for strøm til lys og varme og mest om vinteren. Vores produktion om dagen kan udjævne det stærkt varierende forbrug gennem døgnet...så elnettet bliver nemmere at styre.
Ja, helt rigtigt, men det er jo netop her, Martin Lidegaard m.flere ligesindede misinformerer. Der er ingen der taber på at folk selv investerer i solenergi..helt uden tilskud fra staten.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af EKP »

BWJ » 08 Nov 2012, 16:58 skrev:
Hvis vi taler manglende indsigt, tar ovenstående indlæg da flest kegler :shock:
Citat:
"Jeg forstår bare ikke hvorfor der er så mange der bliver ved at påstå at man "henter sin egen strøm ned igen", "den strøm jeg selv har produceret" eller "den strøm der lige har været ude og vende på nettet"....det er simpelthen ikke rigtigt og bør ikke bruges som argument for noget som helst."
Det lige præcis det der sker, hvis en husstand bruger ex 4000 Kwh årligt, og anlægget producerer 5000Kwh årligt, - ja så er det ens egen strøm der trækkes tilbage, men husk også på at strømmen der sendes ud som overskud over dagen, ja det købes af andre til fuld pris, og derved er der ingen der lider tab på afgifter, vel ???
Jeg snakker ikke om afgifter og rimeligheden af disse - de er politisk bestemt og der kan argumenteres både for og imod og det skrev jeg også i mit indlæg. Jeg skriver at den strøm man henter tilbage om natten til f.eks. sin varmepumpe ikke er den samme strøm som den du har produceret i dagstimerne - hvis du er uenig med mig i dette er du godt nok kreativ.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af EKP »

Kjeld P » 08 Nov 2012, 16:06 skrev:Mit eller dit eller en helt andens...det er slet ikke det det handler om...hvis vi ikke kan få lov at levere til nettet og hente det når vi har brug for det er der ikke mere noget incitament til at have solceller. Vores produktion ligger pr automatik om dagen, men det er om natten vi har brug for strøm til lys og varme og mest om vinteren. Vores produktion om dagen kan udjævne det stærkt varierende forbrug gennem døgnet...så elnettet bliver nemmere at styre.
Det er godt du er enig med mig i at det slet ikke handler om det er "mit eller dit eller en helt andens.." - det er netop derfor jeg synes at det er tåbeligt netop dette argument går igen så mange gange.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ »

EKP » 08 Nov 2012, 19:06 skrev:
Jeg snakker ikke om afgifter og rimeligheden af disse - de er politisk bestemt og der kan argumenteres både for og imod og det skrev jeg også i mit indlæg. Jeg skriver at den strøm man henter tilbage om natten til f.eks. sin varmepumpe ikke er den samme strøm som den du har produceret i dagstimerne - hvis du er uenig med mig i dette er du godt nok kreativ.
Det tangerer politikersnak :lol: én kilowatt time, er én kilowatt time, uanset hvor den kommer fra.
Lidt ligesom når du sætter penge i banken, når du sætter 10 kr. ind kan du ikke være sikker på, at det er præcis den mønt du satte ind du hæver igen, men 10éren er stadig din, - længere er den ikke.

NB. det er ikke kreativitet, men logik for perlehøns :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af EKP »

BWJ » 08 Nov 2012, 19:13 skrev:
Det tangerer politikersnak :lol: én kilowatt time, er én kilowatt time, uanset hvor den kommer fra.
Lidt ligesom når du sætter penge i banken, når du sætter 10 kr. ind kan du ikke være sikker på, at det er præcis den mønt du satte ind du hæver igen, men 10éren er stadig din, - længere er den ikke.

NB. det er ikke kreativitet, men logik for perlehøns :wink:
Jeg vil nærmere sige at analogien er som lort og chokolade - det smager ikke ens selvom det ligner :)

Jeg ved godt det kan være vanskeligt at få folk til at forstå at prisen for en Kwh ikke er den samme om det er nat, dag, sommer eller vinter. Den varierer og jeg mener derfor også at intelligente elmålere er vejen frem så folk betaler den pris for deres strøm som den rent faktisk koster på det pågældende tidspunkt. På samme måden bør man også have en pris for den strøm man sælger så den afpejler den værdi den rent faktisk har på det pågældende tidspunkt. For igen - det er ikke den samme strøm du smider i varmepumpen nu til vinter som du lavede på dit solcelleanlæg i sommers.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ »

EKP » 08 Nov 2012, 20:16 skrev:
Jeg vil nærmere sige at analogien er som lort og chokolade - det smager ikke ens selvom det ligner :)

Jeg ved godt det kan være vanskeligt at få folk til at forstå at prisen for en Kwh ikke er den samme om det er nat, dag, sommer eller vinter. Den varierer og jeg mener derfor også at intelligente elmålere er vejen frem så folk betaler den pris for deres strøm som den rent faktisk koster på det pågældende tidspunkt. På samme måden bør man også have en pris for den strøm man sælger så den afpejler den værdi den rent faktisk har på det pågældende tidspunkt. For igen - det er ikke den samme strøm du smider i varmepumpen nu til vinter som du lavede på dit solcelleanlæg i sommers.
Du er formentligt klar over, at den strøm der sælges i dagtimerne er den dyreste ik´? omvendt den strøm du bruger om natten/aftenen er den billigste ik`?.
Derfor giver dine termer ingen mening overhovedet :roll:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af EKP »

BWJ » 08 Nov 2012, 20:35 skrev:
Du er formentligt klar over, at den strøm der sælges i dagtimerne er den dyreste ik´? omvendt den strøm du bruger om natten/aftenen er den billigste ik`?.
Derfor giver dine termer ingen mening overhovedet :roll:
Helt klart men det har minimal betydning - du er sikkert også klar over de varmepumper som folk kombinerer med solceller over det ganske land bruger energien og vinteren mens cellerne producerer den om sommeren... Derfor giver det god mening!

For at vende tilbage til der hvor jeg startede - den energi der bliver smidt i varmepumperne om vinteren er ikke den energi som er produceret af solceller om sommeren. Jeg troede det var ganske simpelt at forstå men jeg tog åbenbart fejl.
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af klr »

EKP, hvordan synes du ordningen skal være i store træk? Når du nu mener det ikke skal være nettoafregning på årsbasis (sådan læser jeg dine indlæg)?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ »

EKP » 08 Nov 2012, 20:46 skrev:
Helt klart men det har minimal betydning - du er sikkert også klar over de varmepumper som folk kombinerer med solceller over det ganske land bruger energien og vinteren mens cellerne producerer den om sommeren... Derfor giver det god mening!

For at vende tilbage til der hvor jeg startede - den energi der bliver smidt i varmepumperne om vinteren er ikke den energi som er produceret af solceller om sommeren. Jeg troede det var ganske simpelt at forstå men jeg tog åbenbart fejl.
Opgiver :shock: :roll:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Rasmus Jensen »

Er der nogen der har et link til martin lidegaard udtagelser fra tidliger i år hvor han siger man ikke vil pille ved ordningen for de solcelle ejer der allerede er kommet på ordningen.
Fandt selv et - http://epn.dk/brancher/energi/alternati ... 862723.ece

Sjovt nok så siger de at det er 203 mio regeringen mister årligt som det er lige nu.
Skal ellers love for at Martin kryber uden om her http://ing.dk/artikel/133996-energimini ... gn=nyheder

Vad skal man sige til det - Når ja hva f... han er jo radikal.
Senest rettet af Rasmus Jensen 08 nov 2012 22:04, rettet i alt 1 gang.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Besvar