Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af Thomas83 » 17 sep 2012 18:15

Vores strømforbrug vil kun stige den kommende tid da der lige er kommet et barn til verden her :lol: og hvem ved om der kommer flere og som i nok ved er nutidens børn udstyret med pc'er, tv, dvd osv, så på sigt vil et 7kw anlæg måske være det optimale. er der i øvrigt nogle der kender prisforskellen på 6 og 7 sådan ca. ???

Jeg har snakket med en lokal elektriker og han kommer og kigger på faciliteterne på torsdag Spændende (han påstår i øvrigt at de har sat omkring 50 af dem op, så de må jo vide hvad de snakker om) :great:
Derudover har jeg kigget på et fra NBE og det ser er bestemt heller ikke uinteressant ud, er der nogen af jer der har erfaringer med deres anlæg gode som dårlige?
Jeg er blevet rådet til fra flere, at hvis man har pengene kontant kan det ikke svare sig at rode med de afskrivningsordninger, men derimod tage imod håndværkertilskuddet fra staten. Hvad siger i?
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af hensan » 17 sep 2012 19:10

Jeg mener ikke det på nogen måde kan svare sig IKKE at bruge afskrivnings modellen. Selv om anlæggene er blevet noget billigere end bare for 1/2 år siden er der stadig efter min mening stor økonomisk fordel af afskrivningsmodellen.

Pråv at gå på NBEs hjemmeside og downloade solcelle beregneren fra kodal (ca midt på siden) http://www.nordjysk-bioenergi.dk/produk ... eller.html
Den tager tager som jeg ser det ikke højde for håndværker fradraget men det kan du nemt manuelt indføre ved selv at nedsætte monterings omkostninger med ca 1/3 - ligeledes tager den ikke højde for at du må afskrive 115 pct på dit anlæg men stadig en nem beregner at se forskellen på.

Du skal huske at hvis dine overvejelser ender med at du tager mod håndværker fradraget skal du udnytte denne mulighed inden nytår da ordningen bortfalder ved årets udgang.

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af Bennie » 17 sep 2012 22:37

triumph » 16 Sep 2012, 19:08 skrev:jeg læste i søndagsavisen at man pt kan låne 40.000 rente og afdragsfrit i 5 år. I Bilka. Når man er 2 personer så kan man låne 80.000.
Dvs at man faktisk kan får solceller monteret på taget, uden at tage penge op af lommen.
Jeg har ingen forstand på solceller, så jeg kender hverken noget til pris eller kvaliteten af bilkas solceller
Mener bestemt at det er Rente og Gebyr frit :wink: og fik også fortalt, at der kun kan oprettes et lån af 40000 kr, pr ting, købt i Bilka, selvom man er gift.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af hensan » 17 sep 2012 23:16

Jeg er blevet rådet til fra flere, at hvis man har pengene kontant kan det ikke svare sig at rode med de afskrivningsordninger, men derimod tage imod håndværkertilskuddet fra staten. Hvad siger i? -->>

Det regneark jeg henviste til tidligere kræver lidt manuel justering for at tage højde for 115 pct afskrivning samt håndværker fradrag.

Du kan prøve at smide dine tal ind i vedhæftede regneark. Som jeg ser det er der ingen tvivl om at virksomheds ordningen er bedst under alle omstændigheder. Du skal have et 6kw anlæg med en pris på ca 45-50.000 før balancen tipper fra virksomhedsordningen til den skematiske ordning.

Med et anlæg til 100.000 hvoraf de 15.000 er arbejdsløn til montering er der en forskel på ca 28.000 efter 25 år i favør til virksomhedsordningen. Derudover når du break-even efter ca 6-7 år med virksomhedsordningen hvor det tager ca 10 år med den skematiske ordning.
Vedhæftede filer
Solcellesammenligning virksomheds-skematisk konveteret til Excel.xls
(33.5 KiB) Downloadet 72 gange

Brugeravatar
Racefun
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 sep 2012 09:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: Gas
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af Racefun » 19 sep 2012 14:47

http://www.bilka.dk/Kundeservice/Ekspres-laan
Det er så utydelgt at det burde være ulovligt, men der står noget med småt, og ÅOP 22% kan skimtes sidst i teksten.

MHT til effekt og nettomåler ordning skal vi lige præcisere, et 6 kw anlæg betyder at det kan producere ca. 6 kw i timen, og det er den grænse der for upload af strøm for at få lov til at være i nettomålerordningen.
men det styres fra inverteren der altså kan begrænses til maks at sende 6 kw ud i timen, men der er intet til hindrer for at du køber et anlæg der kan producere 8 kw og så har en inverter på der giver maks 6, det er så få timer om året anlægget vil blive begrænset at du har meget meget stor udnyttelse af de sidste 2 kw.
I Danmark vil et 6 kwh anlæg producere omkring 5700 kwh om året og der er ingen grænse for hvor meget du må producere så længe time produktionen aldrig overstiger 6 kw og det begrænser vi os så til med inverteren.

De 4700 kwh du skriver du har brugt på et år holder ikke helt med den pris du skirver du betaler, jeg tror det svarer til 6000 kwh om året, men uanset hvad så gælder det bare om at lave så meget som muligt som reglerne er i dag.
det du selv bruger sparer du jo ca. 2 kr. kw på
det du laver for meget sælger du til 60 øre kwh idag, jeg skal give 1600 ekstra for et panel på 250w og forventer jeg det laver mindst 220 kwh om året giver det 132 kr. og det vil tage 12-13 år at få det betalt, men det er uden regnskabs afskrivning, så der er lidt mere der skal indregnes for at give det rigtige indblik i fortjenesten.
Men kommer du til at bruge mere strøm så giver de ekstra paneler virkelig udnyttelse.


mht virksomhedsordningen, jeg vil også benytte den selvom jeg ikke låner pengene, i min verden er det altid bedre at bruge sine egne penge før man begynder at låne, og så smide de 1200 jeg sparer om måneden i strømregningen ind på opsparingen igen.

Havde jeg valgt en håndværker til opsætningen som kostede 30 k ville jeg overveje at bruge den skematiske skatteordning og trække hans løn fra på selvangivelsen. (er dog stadig ikke sikker på det vil kunne svare sig)
solhilsner
Keld

Racefun Racerbanecenter


Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af Thomas83 » 19 sep 2012 16:29

Jeg kan se på www.minmaaler.dk at jeg har brugt 4910kwh på et år, det må jo passe men det med hvor meget jeg reelt har betalt er bare noget jeg har sjusset mig frem til :oops:
Der er vel heller ikke noget i vejen for at sætte et 7kwh anlæg op hvis jeg kan bruge den strøm selv, her kan jeg vel bare ikke benytte fradragne???

Hvad mærke er egentlig solcelleanlæggenes rolls royce for tiden?
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af BWJ » 19 sep 2012 17:09

Racefun » 19 Sep 2012, 14:47 skrev:http://www.bilka.dk/Kundeservice/Ekspres-laan
Det er så utydelgt at det burde være ulovligt, men der står noget med småt, og ÅOP 22% kan skimtes sidst i teksten.

MHT til effekt og nettomåler ordning skal vi lige præcisere, et 6 kw anlæg betyder at det kan producere ca. 6 kw i timen, og det er den grænse der for upload af strøm for at få lov til at være i nettomålerordningen.
men det styres fra inverteren der altså kan begrænses til maks at sende 6 kw ud i timen, men der er intet til hindrer for at du køber et anlæg der kan producere 8 kw og så har en inverter på der giver maks 6, det er så få timer om året anlægget vil blive begrænset at du har meget meget stor udnyttelse af de sidste 2 kw.
I Danmark vil et 6 kwh anlæg producere omkring 5700 kwh om året og der er ingen grænse for hvor meget du må producere så længe time produktionen aldrig overstiger 6 kw og det begrænser vi os så til med inverteren.

De 4700 kwh du skriver du har brugt på et år holder ikke helt med den pris du skirver du betaler, jeg tror det svarer til 6000 kwh om året, men uanset hvad så gælder det bare om at lave så meget som muligt som reglerne er i dag.
det du selv bruger sparer du jo ca. 2 kr. kw på
det du laver for meget sælger du til 60 øre kwh idag, jeg skal give 1600 ekstra for et panel på 250w og forventer jeg det laver mindst 220 kwh om året giver det 132 kr. og det vil tage 12-13 år at få det betalt, men det er uden regnskabs afskrivning, så der er lidt mere der skal indregnes for at give det rigtige indblik i fortjenesten.
Men kommer du til at bruge mere strøm så giver de ekstra paneler virkelig udnyttelse.


mht virksomhedsordningen, jeg vil også benytte den selvom jeg ikke låner pengene, i min verden er det altid bedre at bruge sine egne penge før man begynder at låne, og så smide de 1200 jeg sparer om måneden i strømregningen ind på opsparingen igen.

Havde jeg valgt en håndværker til opsætningen som kostede 30 k ville jeg overveje at bruge den skematiske skatteordning og trække hans løn fra på selvangivelsen. (er dog stadig ikke sikker på det vil kunne svare sig)

"jeg skal give 1600 ekstra for et panel på 250w og forventer jeg det laver mindst 220 kwh om året giver det 132 kr. og det vil tage 12-13 år at få det betalt" WHAT, kuglerammen må da være faldet på gulvet :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af majland » 19 sep 2012 17:55

BWJ » 19 Sep 2012, 17:09 skrev:"jeg skal give 1600 ekstra for et panel på 250w og forventer jeg det laver mindst 220 kwh om året giver det 132 kr. og det vil tage 12-13 år at få det betalt" WHAT, kuglerammen må da være faldet på gulvet :lol:
Det er jo kun hvis det er overskudsstrøm som du sælger. Bruger du selv strømmen er den ca 2kr værd og det vil tage under 4år at tilbagebetale panelet.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Racefun
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 sep 2012 09:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: Gas
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af Racefun » 20 sep 2012 11:45

BWJ » 19 Sep 2012, 17:09 skrev:
"jeg skal give 1600 ekstra for et panel på 250w og forventer jeg det laver mindst 220 kwh om året giver det 132 kr. og det vil tage 12-13 år at få det betalt" WHAT, kuglerammen må da være faldet på gulvet :lol:
220 * 0,60 = 132
1600 / 132 = 12,12...

Næe den er god nok, jeg beskriver jo netop hvad økonmien er hvis man tager et ekstra panel, altså mere end man selv kan bruge. :great:

af Thomas83 » i går 16:29 skrev: Jeg kan se på http://www.minmaaler.dk at jeg har brugt 4910kwh på et år, det må jo passe men det med hvor meget jeg reelt har betalt er bare noget jeg har sjusset mig frem til
Der er vel heller ikke noget i vejen for at sætte et 7kwh anlæg op hvis jeg kan bruge den strøm selv, her kan jeg vel bare ikke benytte fradragne???
Du må lige specificere hvad du mener med 'ikke benytte fradrag'

Sæt du bare mere op end du kan bruge lige nu, sælger du strømmen tager det som jeg beskriver ovenover mange år at tjene pengene hjem, men stadig en bedre forrentning end at lade pengene stå i banken.
Kommer du til at bruge mere når børnene skal ha tv/pc/playstation/musikanlæg osv kørende i døgndrift tjener det sig hjem hurtigt, under 4 år giver 25% i forrentning.

Uanset hvad du bruger og hvad du producerer (maks 6kwh) kan du trække det fra i virksomheds ordningen.
Sælger du strøm skal du selvfølgelig betale skat af salget, men du trækker jo også udgiften fra for indkøbet af ekstra paneler.

et 7 kwh eller 50 kwh anlæg begrænser man jo til 6 kwh så man kan være på nettomålerordningen.
I teorien kunne man producere 6 kw i 24 timer i døgnet 365 dage om året hvis man kunne have sit anlæg stående i solens stråler hele tiden. Det ville give 52.560,- :shock: kwh om året, men fordi vi Danmark kun bliver ramt rigtigt godt af Solen i ganske få timer om året vil et anlæg herhjemme ikke give mere end ca. 6000 kwh :(
solhilsner
Keld

Racefun Racerbanecenter

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Vi overvejer solceller men har et par spørgsmål

Indlæg af Thomas83 » 20 sep 2012 19:23

Du må lige specificere hvad du mener med 'ikke benytte fradrag
Hvis jeg køber anlægget kontant kan jeg benytte håndværkerfradraget, hvis jeg for finasieret anlægget kan jeg benytte den skematiske ordning eller virksomhedsordningen og det er det jeg mener ikke kan svare sig :)
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd


Besvar