Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard »

Det vil sige at det først er vi enige om, altså den forbrug du har hvor du selv kan lever, kommer ikke til at figurer på din elmåler..
næste punkt om at du lægger ubrugt el på nettet og kan bruge det på et sene tidspunkt er vi også enige om, men ikke noget jeg har udtalt mig om :wink:
Den med at aflæse din inverter er vi så ikke enige om, har forspurgt skat og iøvrigt også fået samme forklaring af min revisor, så jeg gør det som de har sagt til mig, kan heller ikke se hvad måleren i inverteren reælt kan bruges til i forhåld til skat, skal skat komme ud og kontroler alle inverter ? det vil være relativ let at ændre det viste på inverteren, hvad hvis displayet går sig en tur,,,, o.s.v
Glem det, jeg tror mere på de oplysninger jeg har fået, jeg har ikke kunne finde andet på nettet der understøtter din version.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

Du tager bare helt helt fejl. Du indrømmer jo ikke engang du tog fejl mht. nettoafregningen. Hvad har mit eksempel med at gøre, at du ikke har udtalt dig om det. det er jo for at illustrere princippet med et eksempel. Det er åltså stadig ligegyldig med den kaffemaskine (hvornår du tænder den).

Hvad har du så tænkt at opgive til Skat - hvilket tal præcist?

Prøv at gå over i solcelledebat.dk - og påstå det du påstår. Måske du ikke kender forskel på den skematiske metode (uden afskrivninger) og "rengskabsmetoden" (med afskrivninger). Det er den sidste der tales om lige nu (produktionstallet danne grundalg for din indtægt overfor Skat)
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af hensan »

Du behøves ikke at søge så vidt og bredt på nettet. Du kan bare check Skats egne oplysninger på http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865&vId=0


Når du vælger at betale skat efter de regler, der gælder for virksomheder, skal du betale skat af indtægten af hele energiproduktionen både den del, du sælger til nettet, og den del, du selv bruger. Hvis dit anlæg er en bygningsbestanddel i boligen (fx en integreret del af taget), kan du ikke afskrive det og dermed ikke få fradrag. Overvej i så fald om den skematiske ordning er bedre for dig.

Du skal både betale skat af den energi, du selv bruger, og den energi, du sælger.
Du kan til gengæld foretage afskrivninger og trække driftsudgifter og renter fra i skat.
Du skal forskudsregistreres som selvstændig erhvervsdrivende.
Du skal lave en udvidet selvangivelse.
Du kan ikke bruge denne ordning, hvis dit anlæg er en fast del af boligen (fx en integreret del af taget).
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard »

Klr....
"Du tager bare helt helt fejl. Du indrømmer jo ikke engang du tog fejl mht. nettoafregningen. Hvad har mit eksempel med at gøre, at du ikke har udtalt dig om det. det er jo for at illustrere princippet med et eksempel. Det er åltså stadig ligegyldig med den kaffemaskine (hvornår du tænder den)."

Hvor har jeg udtalt mig forkert vedrørende nettoafregningen ?
Den forbrug jeg kan lever via mine solceller, og som jeg bruger her og nu registreres ikke på min elmåler (hverken som forbrug eller leveret (HVAD er forkeret i den udlægning)
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

Det er da ikke forkert. Men ligegyldigt! Jeg forstod på dig, at du tillagde det betydning.

Og du har stadig ikke svaret på, hvad du vil oplyse overfor Skat - når det ikke er inverterens tal.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard »

Desuden er mit eksempel ment som en forklaring til starteren af tråden, som jeg jo forsøger at giver en forklaring på at hans inverter viser et højer produktion end det han kan regne sig frem til på hans elmåler, altså at noget af produktionen forbruges før det registreres af han måler, men det vil du måske også påstå er forkert ??

Det må jo så være salg + leveret som jeg har forstået det
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

Selvfølgelig vil jeg da ikke påstå det - det demonstrerer jeg jo ved mit eksempel. Men hvornår dit forbrug sker er altså fuldstændig ligegyldigt økonomisk set.

Mener du med det du skriver, at produktion = salg + leveret?

I så fald må du forklare hvad "leveret" er - og hvor det aflæses?
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard »

Aflæses på måleren fwd+rew = alt der er løbet forbi den måler
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af hensan »

Hangaard » 20 Sep 2012, 22:28 skrev:Aflæses på måleren fwd+rew = alt der er løbet forbi den måler
Er der nogen speciel grund til at du nægter at forstå/erkende hvor man kan aflæse sin inverter/solcelle produktion ?
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

Hangaard » 20 Sep 2012, 22:28 skrev:Aflæses på måleren fwd+rew = alt der er løbet forbi den måler
Hvis du har tænkt at beregne din indtægt/produktion ud fra det går du så helt galt i byen. Så kunne du jo netop snyde Skat, ved at bruge strøm primært når du selv producerede den. Og FWD (altså forbruget fra nettet) er Skat helt ligeglad med det - modsat el-selskabet (der bruger tallet sammen med REW til den årdlige afregning.

Du har jo netop ikke det forbrug med som du har haft mens du producerede. Det er jo ikke "løbet forbi den måler".

Og du SKAL opgive din indtægt til Skat ud fra din produktion incl. det du har selv har forbrugt af den - det kan kun aflæses på din inverter, hvis man ikke har en bimåler på (og det sidste er der ikke krav om).

Besvar