Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af hensan »

Kjeld P » 23 Sep 2012, 09:49 skrev:Æh...er de målere ikke alle 3 fasede og dermed ligeglade med hvilken fase der forbrug på eller modsat. Deres display viser dermed resultatet af alt der går ud og ind på alle faser.
Så læs eksemplerne som at du producerer på et tidspunkt hvor du ikke har noget forbrug fx pga lang ferie og forbruger hvor du ikke har produktion. Det var for at vise at dit elmåler tal ikke kan bruges som udgangspunkt til skatteforhold og at du ikke ud fra elmåler kan regne dig frem til produktion.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P »

Det som du har produceret...det står på inverterens display...man skal selvfølgelig notere dato og hvad den står på når man aflæser den. Så kan man da altid få at vide hvad den har produceret i den pågældende periode og det er det tal man skal betale skat af. Eller sagt på en ande måde...alt strøm der komme ned fra taget er egen produktion...den skal du betale skat af unanset hvad som helst.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af BWJ »

Sikke en videnskab.
ZD_HEL~113.GIF
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P »

hensan » 23 Sep 2012, 10:05 skrev:
Så læs eksemplerne som at du producerer på et tidspunkt hvor du ikke har noget forbrug fx pga lang ferie og forbruger hvor du ikke har produktion. Det var for at vise at dit elmåler tal ikke kan bruges som udgangspunkt til skatteforhold og at du ikke ud fra elmåler kan regne dig frem til produktion.
Det er jeg enig i...man skal kigge på inverterens måler...de andre målere kan kun bruges til at holde styr på 'netto-ordningen'...ikke skatten.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

BWJ » 23 Sep 2012, 10:10 skrev:Sikke en videnskab.
Næste videnskabelige diskussion er: "Er jorden rund eller er den flad?".

Hangaard indtager synspunktet, at jorden er flad - det har han fået at vide af sin revisor.

Ja, det er jo bare noget jeg gætter.

Jeg vil ikke sige, hvad jeg mener.

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Jan_Al »

øh....... er diskussionen ikke kommet lidt væk fra topic?
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

Det er den overhovedet ikke.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P »

LCB » 13 Sep 2012, 16:35 skrev:Hej

Jeg er i tvivl om elektrikeren har koblet mit anlæg rigtig på El nettet, jeg prøver lige at gøre rede for hvordan det er strikket sammen, og undskylder på forhånd at jeg ikke er inde i diverse fagudtryk.

Jeg bor på et nedlagt landbrug, min Kamstrup 382 elmåler sidder på stuehuset hvor alt strøm kommer ind.

kablet går der fra og op til HPFI som også sidder i stuehuset, i dette skab sidder alle sikrings grupper og fra den ene sikrings gruppe er der trukket et kabel og over i stalden, hvor mit solcelle anlæg og inverter sidder. ( dette er altså et eksisterende kabel 5x2,5)

Inveteren en Danfoss tlx 8 pro + og den er så "bare" koblet på strøm kablet derovre via kombi HPFI.

Altså det er samme kabel som jeg for strøm over i laden i, som nu også transporterer eget produceret strøm over til Kamstrup måleren, men hvad så med den strøm jeg bruger i laden, bliver den overhovedet målt, hvis ellers at Inveteren laver strøm nok til at kunne følge med ?

Når jeg aflæser min Inverters produktion på display, så er KW/h der meget højere end det tal på Kamstrup måleren, som viser hvor meget strøm jeg ligger ud på nettet.

Er dette lovligt, og hvis ja, hvilke KW/h tal skal jeg så gå efter når jeg skal oplyse til skat hvor meget strøm jeg har produceret ?



Håber på lidt hjælp.

Med Venlig Hilsen

lcb
Det synes at være rigtig nok...din måler registrerer nu kun forskellen mellem dit aktuelle forbrug og den strøm du selv producerer
(netto-måler). Man skal betale skat af hver KWT der kommer ned fra taget...er der ikke andre muligheder er det inverterens tæller du skal bruge til afregning. Det er vel egentlig fair nok når man kan trække hele anlægget fra i skat. Hvis man ikke synes det er ok skulle man have valgt den 'skematiske' metode...der skal man kun betale skat af den del der ligger over 7000kr om året stadig med 0,60 pr KWT, men kan ikke afskrive anlægget over skatte billetten.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr »

Kjeld P » 23 Sep 2012, 10:31 skrev:
Hvis man ikke synes det er ok skulle man have valgt den 'skematiske' metode...der skal man kun betale skat af den del der ligger over 7000kr om året stadig med 0,60 pr KWT, men kan ikke afskrive anlægget over skatte billetten.
Ved den metode er det så netop ikke produktionstallet man skal bruge. De er salget der er skattepligtigt. I praksis kommer man ikke til at betale skat - men har heller ikke noget at trække fra (udover måske et boligjobfradrag)
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P »

Jep...det passer sg...i sidste ende kan det måske være lige meget hvilken metode man bruger, men lige her og nu...da luner afskrivnings metoden. Og i sidste ende er jeg nok død og dermed ligeglad...man skal leve i nuet...mere og mere jo ældre man bliver 8)
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Besvar