Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af poul efterlønner » 24 sep 2012 22:51

Min måler har ikke sådan nogen pile. Vil det sige, at på din måler peget alle pilene ikke nødvendigvis samme vej på et givet tidspunkt.[/quote]


Ja, men det er meget små pile ca. 2mm lange, og de sidder øverst til højre,
der er sikkert mange forskellige målere på markedet, med forskellig virkemåde. Du kan se hvad min hedder i ovennævnte tråd.
Hvor i landet bor du ? og hvilket energiselskab ?
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 25 sep 2012 11:29

poul efterlønner » 24 Sep 2012, 22:51 skrev: Hvor i landet bor du ? og hvilket energiselskab ?
Energi Viborg. Echelon-måler. Uden pile. 2 blinkende dioder. Jeg kan kun se på tælleværkerne om jeg leverer eller aftager (effekt og energi).

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 25 sep 2012 13:29

Hvis din Echelon måler er magen til min så er der L1 L2 L3 i venstre side, når de blinker så skulle jeg mene du lever el ud på nettet.
Var lige over og kontroller og L1 samt L3 stod og blinkede L2 blinkede ikke og det passer jo meget godt da tørretumbleren køre på 1 fase.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 25 sep 2012 14:33

Jeg har svært ved at at se at mine blinker, så det giver mening. Men der er også noget L1 osv foroven (som man ikke ser på vejledningen, der er nedenunder + andre mærkværdigheder. Det er ikke underdrevet når de skriver den viser "lidt". I displayet står ogsa "F4".

[album]1076[/album]

Og jeg har kigget på den måler masser af gange den måneds tid jeg har haft den. Jeg har aldrig set at min effekt fra nettet (forbrug) har været over 0, når jeg producerede tilstrækkeligt. Uanset hvad jeg har haft i gang.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 25 sep 2012 15:24

Der står så ikke F4 i mit display, over L1 L2 L3 i venstre side står der T1 og der står også L1 L2 L3 for oven i højreside men har ikke set dem blinke, tro det funger sådan at de faser der leveres på blinker og dem der er et større forbrug på end det leverede ikke blinker.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 25 sep 2012 15:45

Der står også T1 på min. Og de der L'ere for oven blinker heller ikke hos mig. De andre blinker - men svært at se hvilke, synes jeg. Men jeg vil prøve at holde øje med dem.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 01 okt 2012 09:50

Det er ikke så vigtigt med de der L..om de blinker eller ej. Nu er min blevet en 'nettomåler' og jeg har nu set det der indikere om du laver overskud 'momentant'. Det er de 2 røde dioder i højre side...uanset om du har et forbrug på en faserne så forbliver de SLUKKET hvis anlæggets momentane effekt er højere end forbruget og uanset om du leverer på 2 faser og har forbrug på en anden.

DVS...glem L1,L2,L3...det er kun en oplysning, men når de 2 røde dioder ikke længere blinker kører indløbs-tælleren ikke mere. Kun udløbs-tælleren kører og det er det der er tilbage når du har brugt det du behøver. Når vi skal have total-produktion til skatte beregning er vi nødt til at kigge på inverterens egen produktion tæller.

Det betyder endvidere at for at se hvordan vi står...er vi nødt til at skrive indløbs-tællerens (forword) tal ned. Sammen-holdt med udløbs-tælleren (reverse) kan vi nu se hvilken der tæller mest....
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 01 okt 2012 10:05

KjeldP, mine 2 dioder er sådan, at den øverste synes jeg ikke jeg har set blinke. Den nederste blinker - både når jeg forbruger fra nettet og når jeg leverer til nettet. Echelon-måler. Så faktisk fortæller de dioder ingenting, jeg kan bruge til noget som helst.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 01 okt 2012 10:20

Jo, men lige nu er det ikke ret meget anlægget præsterer så du kan let have et forbrug der ligger højere end anlægget. Er din måler konfigureret som 'nettomåler'...dvs sige ..står og skifter mellem forword og reverse? Lige nu driver mit anlæg lidt lys og en varmepumpe og dioderne er slukket, men tænder jeg mit TV...begynder de at blinke...så ligger forbrug over anlæggets produktion.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 01 okt 2012 10:33

Jo, min måler er en nettomåler. Men kun den ene diode blinker. Ved aktivitet i forhold til nettet - hvad enten det er salg/aflevering eller forbrug. Det er sjældent den slet ikke blinker. Eller rettere nogle gange er der langt mellem blinkene. Det afhænger af mit forbrug og min produktion. Nogle gange lyser den næsten konstant - det er heldigvis når jeg producerer med 6 kW, og knap forbruger noget som helst. Men i disse dage sjældent. Jeg kan ikke se de kan bruges til noget.
Jeg står umiidelbart for at få en bimåler sat op, så jeg kan se mit samlede forbrug (såvel eget-produceret, som netproduceret). Det vil jeg så gøre ved at tage pulsudgangen fra bimåleren over til min Solar-log. Jeg er interesseret i at se mit samlede forbrug og min produktion - det må være det, det drejer sig om.


Besvar