Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
ngundtoft
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 maj 2012 10:21
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016
Areal: 260 m2
Brændsel: Neovo 6mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3000
Dagligt forbrug: Ca. 40 kg
Årligt forbrug: Ca. 7t

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af ngundtoft » 06 sep 2012 04:05

Jeg vil gerne installere et 6kW solcelleanlæg, da det matcher vores forbrug.
Jeg er dog meget i tvivl om hvor jeg skal installere solcellepanelerne.
Her er en tegning og et billede af vores hus og udhus:

[img]\\Seldfil303\User30$\23054933\Picasa%20HTML-exporter\hus%20sketchup\hus%20sketchup\index.html[/img]
[img]\\Seldfil303\User30$\23054933\Picasa%20HTML-exporter\hus%20sketchup\hus%20streetview\index.html[/img]

Jeg vil helst montere solcellerne på udhuset. Tagarealet er ca 40 m2 og hældningen på taget ca 15 grader. Uheldigvis vender det ca. mod vest.
Selve huset vender ca. mod syd, men der er allerede solfangere på taget, så der er ikke plads til alle solcellerne og desuden vil kvisten skygge for solcellerne om aftenen. I øvrigt mener jeg ikke at det vil se pænt ud at montere panelerne på dette tag.
Er der nogen det har nogle gode råd til hvordan det kan gøres?


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af hensan » 06 sep 2012 06:01

Har du ikke selv svaret på dit spørgsmål ?

Selvom huset vender mere optimalt er der ikke plads samt panelerne vil skæmme huset. Husk på at anlægget skal ligge de næste 25-30 år hvor du vil skulle se på et hus med et "grimt" installeret anlæg hvis du sætter på dit hus.

Jeg ville lægge op på udhuset og acceptere at anlæget med en vest placering kun giver ca 80 pct af et syd placeret anlæg - Priserne på solcelleanlæg er kommet i et niveau hvor man godt kan acceptere at skulle sætte et par ekstra paneler op for at kompensere for en ikke optimal placering.

ngundtoft
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 maj 2012 10:21
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016
Areal: 260 m2
Brændsel: Neovo 6mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3000
Dagligt forbrug: Ca. 40 kg
Årligt forbrug: Ca. 7t

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af ngundtoft » 06 sep 2012 07:42

Tak for dit input Hensan.
jo, jeg har spekuleret over dette længe, men ofte kan det være godt at få input udefra - der kunne måske være nogle løsninger som man ikke selv har tænkt på.
Det er selvfølgelig ærgerligt kun at kunne opnå ca 80% (også ca. hvad jeg er kommet frem til), men det er selvfølgelig muligt at kompensere med flere paneler. De kan måske anbringes på den mest sydvendte side af kvisten hvor de dårligt kan ses.
Jeg overvejede også lidt om det var værd at flytte solfangerne til udhuset, så der blev plads til solcellerne øverst på taget, men det er et ret stort arbejde og så vil de bare yde tilsvarende mindre.
Mvh Nils

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af hensan » 06 sep 2012 09:26

Ført du begynder at flytte dine solvarme paneler syntes jeg du overveje omkostningerne nøje. Afhængig af hvad du selv kan lave kommer du hurtigt op at bruge forholdsvis mange tusinde på nye rør frem/tilbage og lidt lapning af taget hvor dit anlæg har siddet. Penge der måske var givet bedre ud på dit solcelle anlæg på udehuset.

Det skal bemærkes at jeg ikke kan åbne dine billeder men hvis problemet med dit udehus er tagareal på 40 kvm til vest er lige lidt nok hvis du skal overdimensionere er der vel et tilsvarende areal til øst.

Jeg har selv et anlæg mod vest og der er da træls at mine dags kurver først stiger drastisk fra middagstid hvor andre har fuld produktion fra formiddag men det er nu engang vilkår når muren for 35 år siden vendte huset "forkert" til solceller.

Som det så rigtigt blev skrevet i en tidligere tråd om et andet emne så KISS (keep it simple - stupid).

--En meget løs tanke - Har du overvejet at erstatte dine nuværende solvarme paneler med nogle kombi solceller der både producerer varmt vand og el. Økonomisk kan det sikkert ikke svare sig men hvis du vil have dit solcelle anlæg på huset kunne det være en løsning.

ngundtoft
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 maj 2012 10:21
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016
Areal: 260 m2
Brændsel: Neovo 6mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3000
Dagligt forbrug: Ca. 40 kg
Årligt forbrug: Ca. 7t

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af ngundtoft » 06 sep 2012 11:38

Hus - sketchupx.JPG
Nej, jeg kan heller ikke få det til at virke. Prøver om det er muligt at indsætte tegningen direkte.


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af Rasmus Jensen » 06 sep 2012 12:53

Det ser ud til at være lidt af en udfordring.
Kvisten på huset gør det meget svært at få det til at se pænt ud - Og udehuset vender jo ikke bar vest men lidt mere nordlig, ikke godt.

Har du nogen form for mulighed for at placer det på en form for stativ syd for huset? For så var det måske værd at overveje.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af hensan » 06 sep 2012 13:17

Det er ikke det letteste hus at lave installation for. Som Rasmus skriver er dit udhus mere NV end Vest. Til gengæld er udhus taget forholdsvis lav rejsning så du kommer til at have solen over tagryggen noget før end hvis du havde fx 45 graders rejsning.

Jeg prøvede lige at smide ind i Lynxplanner med nogle fiktive tal. Som jeg ser det er mere et tab på ca 25 pct istedet for 20 pct du må acceptere.

Medmindre du har plads og lyst til et stativ i baghaven med solceller ville jeg dog stadig montere på udhuset som det bedst mulige ?

ngundtoft
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 maj 2012 10:21
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016
Areal: 260 m2
Brændsel: Neovo 6mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3000
Dagligt forbrug: Ca. 40 kg
Årligt forbrug: Ca. 7t

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af ngundtoft » 07 sep 2012 03:08

Hej
Tak for jeres input.
Der er desværre ingen mulighed for at placere panelerne andre steder i haven.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af hensan » 07 sep 2012 07:05

Prøv at regne lidt på tallene. Selvom du må acceptere en dårligere produktion er det sandsynligvis stadig en god forrentning at sætte solceller op.

En hurtig beregning siger ca 4000 kwh årligt for et 6kw anlæg på dit udhus tag. Et sådan anlæg kan fås opsat i mono paneler på den rigtige side af 100.000 i dag. Ved selvopsætning eller andre paneler noget billigere.

Du skal ikke mange mdr tilbage før priserne var nogle helt andre og selv der var det en god forretning - Jeg fandt lige mit eget første tilbud fra Februar 2012 på 5,9 kw poly anlæg til 135.000 - siden er der sket meget med priserne der kan forsvare installation på steder der er mindre optimale.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Ønsker at installere solcelleanlæg – men …

Indlæg af Rasmus Jensen » 07 sep 2012 09:38

Jeg har prøvet at lave en beregning med Sunpower 318W 21 stk. i Danfoss lynxplanner -
Taghældning 15 grader og retning 125 (90 stik vest) Her kan du komme op på 4877Kwh.
Har du mulighed for at lægge dem helt fladt så kan du komme op på 5450kwh - Så skal man bare sørge for at holde dem rene.
PS. Sunpower panelerne kan kun bruges på inverter med trafo.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar