hvor meget må man producere til eget forbrug?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
F1240
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 aug 2012 16:39

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af F1240 »

Men spørgsmålet er hvor effektivt sådan et "varmelager" ville være.
Blot at sætte et ø-drift solcelle-anlæg til at varme vand op for at pumpe det ned i jorden via jordvarme-slangerne vil måske kunne måles er gjort om vinteren, men så nok næppe heller mere. Det må have en ufattelig elendig effektivitet. Man ville, om ikke fyre for fuglene, så for regnormene.

Jeg synes jeg så en udregning på at det principielt kunne lade sig gøre at bygge en stor underjordisk isoleret buffer-tank og strækken varmen langt hen på vinteren, men prisen for den ville være så høj at det var meningsløst.
Mit gæt er at den bedste måde at kombinere solceller og jordvarme på er at sætte kombi-paneler op, som bruger solcellerne som "energifanger" og sender jordvarmens brine igennem dem, når de bliver for varme - for at køle cellerne og varme på brinen.
Men sådanne paneler koster også alt for meget til at det er realistisk. - Ud over at det nok også bliver noget tungere for taget.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af Rasmus Jensen »

Du må producer alle de Kwh(kilo watt timer) du vil - må bare ikke sende mere end 6kw ud på nettet afgangen - Gør man det i en time har man lavet 6kwh :great: Gør man så det i f.eks. 6 timer på en dag, ja så har man lavet 36kwh. Hvis man kunne holde det i gennemsnit hele året - så har man lavet 13.140Kwh Meen det er nok lige i overkanten af hvad der kan svare sig.

Mener også der er noget skatte halløj når man ryger over hvad der svare til "solgt" strøm er det kun de første 7000,- (men til en pris på 60 øre pr kwh) så det er 11.666Kwh - Men mener det kun er hvis man bruger virksomheds ordningen det er et problem.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE
klr
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af klr »

Rasmus Jensen » 03 Sep 2012, 22:20 skrev:mener det kun er hvis man bruger virksomheds ordningen det er et problem.
Det var godt du fremhævede mener - for det er den skematiske ordning (også kaldet standardmetoden) det gælder. Og ved den ordning bliver forbrug ikke beskattet - kun nettosalg. Så dine tal du'r ikke.

Besvar