Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forholdsregning for el-produktion

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Forholdsregning for el-produktion

Indlæg af hensan » 19 jul 2012 21:53

Hvis man skal regne på sit varme forbrug og sammenligne om man bruger mere eller mindre end forventet bruger man graddage som offentliggjort af fx DMI.

I 2011 var der efter DMIs opgørelser 2970 graddage hvor der i 2010 var 3742 graddage - en forskel på ca 20 pct.
Havde man derfor et pilleforbrug til opvarmning på 5000 kg i 2010 må man forvente et forbrug på 4000 kg i 2011 (der er i dette ikke taget højde for VVB forbrug).

Kan man bruge samme forholdsregning for solcelle produktion ?

Hvis vi ser i DMI oversigt kan se at der som gennemsnit for hele DK var 182 timer sol i Juni mod en normal Juni på 209 timer. dvs ca 14 pct under et normal år.

Når vi ser den faktiske produktion vi havde i Juni kan vi så bruge samme forholdsregning og sige at en faktisk produktion på fx 500 kwh i Juni 2012 svarer til ca 570 kwh i et normalt år. Soltimerne du bruger til dine udregninger skal naturligvis være lokale og ikke gennemsnit DK.

Grunden til mit spørgsmål er at jeg naturligvis holder øje med den faktiske produktion og sammenligner med den produktion jeg havde forventet ud fra diverse beregninger fortaget før købet (Ikke at jeg føler at mit anlæg ikke producerer som det kan forventes)


infobsam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 mar 2012 14:30

Forholdsregning for el-produktion

Indlæg af infobsam » 19 jul 2012 22:12

Du kan oprette dig på PV-log.com
her indtaster du det forventede/beregnede produktion for hver måned så kan du følge dit anlæg og sammenligne det med anlæg i området
her mit :
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlag ... dformat]=0

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Forholdsregning for el-produktion

Indlæg af hensan » 02 aug 2012 22:20

Jeg har ikke nogle problemer med at sammenligne mit anlæg med andre anlæg - Det er er bare at tage 2 øl i hånden og banke på døren ved genboen. Foruden produktions data giver det sikkert et par øl den anden vej. Der er så mange anlæg i nær området at jeg i løbet af kort tid kunne få en lille fjer på under min data indsamling.

Det jeg var interesseret i var mere at kunne sammenligne med mig selv på tværs af måneder/år og der var i tvivl om man kunne bruge DMIs sol time index på samme måde som du kan bruge graddage angivelsen til at sammenligne mit varme (pille) forbrug ?

De forventede produktions kurver forhandlerne beregner og udleverer før køb er jo bestemt ved en bestemt (gennemsnit) vejr situation. Hvis jeg af en forhandler er blevet lovet at kunne producerer fx 5000 kwh om året kan jeg naturligvis ikke være utilfreds med kun at producere 4000 kwh hvis dette år var mindre gunstig end et normal år men på den anden side må brokke mig hvis min produktion er mindre end hvad jeg med rette kunne forvente under de givne vejrforhold.

Hvis man bruger DMIs soltimer som rettesnor begår man så en (for stor) fejl eller er man i stand til på anden simpel måde at korrigere sine data til standart metrologiske år ?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Forholdsregning for el-produktion

Indlæg af BWJ » 08 aug 2012 21:28

Man kan også købe en inverter ned sensorer, pyranometer, temp. celler og omgivelsestemp. så kan man følge den eksakte og lovede ydelse nøje. :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar