Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny skatte fordel fra idag :-)

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Sapper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 jun 2012 15:32

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af Sapper » 16 jun 2012 23:09

===KLIPPET===
Det med at +15% kun gælder for 2012 og 2013 er mht. de anlæg der anskaffes i den periode. Hvis man altså venter til 2014 gælder igen de almindelige afskrivningsregler. Afskrivningssaldoen for dem der anskaffer nu forhøjes med 15% hele vejen igennem.

Og mht. de 30 år du skriver om, så foreligger der intet om, hvilke indtægter der beskattes efter 20 år. Det nærmeste vi kommer det er: "60 øre pr. kwt de første 10 år, derefter 40 øre de næste 10 år". Altså intet om, hvad der sker efter 20 år. Vi må derfor antage, at det ikek beskattes efter 20 år (med de nuværende regler - og de vil jo temmelig sikkert blive ændret inden til det ene eller andet).
Altså - du har da ret: http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20111/lo ... dtaget.pdf. Jeg troede det bare ikke :oops: Men det er da rimeligt nok: Dansk Undergrunds Consortium (AP Møller mm) kan afskrive 250% på deres tilsvarende anlæg i Nordsøen

Angående pris på el efter 20 år er min bitre erfaring at skatter aldrig falder og det vil være en stille og rolig indtægtskilde i årene fremover at beskatte solcelleanlægs produktion. (" det er jo erhvervsmæssigt", "hele udgiften er jo afskrevet", "anlægget er betalt af skatteyderne", find selv på flere... :evil: )


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af klr » 16 jun 2012 23:22

Jojo, det med mistænksomheden mod Skat - eller rettere politikerne har vi vel alle.

Men hvis det nu er 40 øre om 20 år betyder det jo ikke meget. Ja, det kan da blive reguleret - men det kan det også vedr. skemaordningen.

Produktion/solcelleanlæg er under alle omstændigheder skatteprligtig. Det er bare sådan at pt. bliver man ikke I PRAKSIS beskattet ved skemaordningen - det kan lige så godt ændre sig jo. Hvis f.eks. prisen (den pris man bliver beskattet af) går kraftigt op, så rækker bundfradraget jo ikke osv. Bundfradraget (pt. 7.000) kan fjernes osv. osv.

magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af magnustlarsen » 21 jun 2012 00:15

mit spørgsmål er, vis jeg har et strømforbrug på 8500 kg v, og sætter et anlæg op der kan prudhusere 85000 kg v
invertere n, på 6kg v, betyder det at jeg kan lagre 6500 kg v årlig og bruge resten selv løbende eller hvordan hænger det sammen hilsen. Magnus larsen

jvmadsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jan 2011 10:42
Mit fyr: Scotte 10KW
Areal: 240m2 i 3 plan
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7280
Dagligt forbrug: 5kg
Årligt forbrug: 8 ton
Kontakt:

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af jvmadsen » 21 jun 2012 07:39

SKAT giver sig og accepterer større solcelleanlæg
Af Frederik Thalbitzer
Onsdag 20. juni 2012 15:29


Man kan spare elafgifterne ved at producere sin strøm selv med solceller.
Læs mere
Solceller er bedre end ratepension

Man kan få godkendt solcelleanlæg med paneler på over 6kW så længe omformeren ikke er større end 6 kW.
Nu er det sikkert og vist. Man kan få godkendt solcelleanlæg med paneler på over 6kW så længe omformeren ikke er større end 6 kW.

Det har der længe været usikkerhed om, fordi SKAT og Energistyrelsen ikke tolkede reglerne ens. Men skatteministeren har nu afklaret reglerne
Panelernes samlede effekt er dermed ikke længere af betydning, når det skal afgøres om solcelle-panelet er afgiftsfrit eller ej.

Bor man i et parcelhus eller på en landbrugsejendom, hvor alt el bruges privat, så vil der være fuld udnyttelse af fordelen med afgiftsfrit el.
Større afskrivninger
Samtidig bliver det endnu mere økonomisk attraktivt at bruge anlægget, hvis den regnskabsmæssige ordning anvendes. Med de seneste ændringer i skatteregler kan der afskrives på 115 procent af solcellernes anskaffelsessum, hvis solcellerne er anskaffet i perioden 30. maj 2012 - 31. december 2013.

--------------------------------Interessant------------------------- :-)
mvh.
jvm

The economy is so bad that:The Mafia is laying off judges.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af jhjorsal » 24 jun 2012 09:38

Jeg fik lige i fredags at vide af en solcelleinstallatør, at det ikke var den faktiske produktion i firmaordningen man blev beskattet af, men af den del man lagde ud på nettet, dvs. Hvis man sætter opvasker, vaskemaskine osv. Til at kører om dagen, så vil de KW ikke tælle med i skatteregnskabet, kan det være rigtig? For så har jeg da misforstået alt det jeg har læst indtil nu, han forklarede bare at han i år havde fået et anlæg sat op og det havde indtil nu produceret 3000 KW men han havde kun lagt 2400 KW ud på nettet.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af hensan » 24 jun 2012 09:50

Jeg fik lige i fredags at vide af en solcelleinstallatør, at det ikke var den faktiske produktion i firmaordningen man blev beskattet af, men af den del man lagde ud på nettet -->>

Jeg syntes at du skulle overveje at bruge en anden installatør end ham. Når han tilsyneladende rådgiver om noget sådant uden at vide hvad han taler om er det ikke til at vide hvad han ellers udtaler sig om uden at vide det.

SKAT har en meget enkel forklaring om beskatning på http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865&vId=0

Citat start
Du skal både betale skat af den energi, du selv bruger, og den energi, du sælger.
Du kan til gengæld foretage afskrivninger og trække driftsudgifter og renter fra i skat.
Du skal forskudsregistreres som selvstændig erhvervsdrivende.
Du skal lave en udvidet selvangivelse.
Du kan ikke bruge denne ordning, hvis dit anlæg er en fast del af boligen (fx en integreret del af taget).
citat slut

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af klr » 24 jun 2012 10:06

Jeg er helt enig i det hensan skriver - for sådan er reglerne.

På den anden side, hvis man nu har en måler der (sommetider) kører baglæns, så er det vel rigtigt (omend ulovligt i forhold til Skat). Ingen kan i så tilfælde se, hvis der har været forbrug samtidig med produktion. Sådan en har jeg pt. (gammelt anlæg, men lovligt).

Men går ud fra, at alle målere udskiftes til nye, så man dels tæller hvad der leveres fra nettet - dels ind i nettet. Og forbrug går så fra det der leveres fra nettet.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af hensan » 24 jun 2012 10:33

Som solcelleanlægene sættes til eltavlen vil du uanset om det er en gammel eller ny måler ikke kunne se på elmåleren hvad din faktiske produktion er.

Et solcelleænlæg sættes på nettet som i vedhæftede.

Elmåleren er ikke tegnet ind men ville sidde ved 3. Din eltavle/huset vil derfor blive forsynet inden (den overskydende) strøm passerer el-måleren.

Den eneste måler du har for faktisk produktion er displayet på din inverter. Denne måling er ikke nødvendig særlig præcis. Hvis du skulle have en extern elmåler (bimåler) i systemet skulle den placeres ved 4 eller 5.

Det er eneligt lidt underligt er der er krav om at du skal beskattes af din totale elproduktion men ikke noget krav om der skal opsættes en autoriseret/plomberet måler hvor du kan aflæse produktionen.
Vedhæftede filer
Danfoss tilslutning af solcelleanlæg.pdf
(119.34 KiB) Downloadet 68 gange

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af klr » 24 jun 2012 10:42

@hensan
Der er da vist 2 tællere på de nye målere - hvad viser de så?

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af hensan » 24 jun 2012 11:00

Der er ganske rigtigt 2 tællere på de nye målere men da måleren er monteret ved (3) på tegningen viser de strøm der går ind/ud af huset de viser ikke noget om forbruget.

Hvis du tager et eksempel kan du sige at solcelleanlæget laver 4kW - du har derfor 4kWh ved (4). Huset (10) forbruger i samme periode 1kwh. Måleren ved (3) vil derfor kun vise de resterende 3kw.

I dette tilfælde vil produktionen du skal være beskattet af være 4kwh
Din måler der viser dit salg viser 3kwh
Din måler der viser forbrug viser 0

Det ovenstående eksempel er lidt forenklet da du godt kan have forbrug på andre faser du sælger.

Det er ikke fordi måleren på nogle måder er forkert eller andet. Måleren løser rigtigt i dit forhold med el-selskabet. Det måleren ikke kan løse er at måle i dit forhold til skattevæsnet med sin placering.


Besvar