Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad kan trækkes fra ved virksomhedsordningen ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hvad kan trækkes fra ved virksomhedsordningen ?

Indlæg af hensan » 12 maj 2012 09:57

Ved virksomhedsordningen kan du fratrække udgifter ved drift af dit solcelleanlæg.

Sådanne udgifter kan være udskiftning af inverter, Ekstra forsikring eller revisor hjælp hvis dette skønnes nødvendigt.

Mit spørgsmål er om man vil kunne trække el selskab abonnement delvist fra ?

Jeg betaler ca 900 kr årligt i fast abonnement. På den ene side kan man sige at mit abonnement er uændret fra i dag og på den måde får jeg ikke nogle ekstra udgifter ved mit solcelle anlæg og bør derfor ikke have fradrag.

På den anden side kan man argumentere at mit abonnement er retten til at kunne "downloade" men også for at "uploade" og man derfor burde kunne fratrække halvdelen af abonnementet som værende solcelle anlægges/upload del af udgiften.

Jeg har spurgt en specifik revisor ved et af Bilkas arrangementer. Der var desværre ikke en slide i hans Powerpoint præsentation eller i hans Iphone apps som han reklamerede meget for der dækkede mit spørgsmål så dette kunne han desværre ikke svare på dog var jeg altid velkommen til at hyre ham for 1500 kr årligt for at udfylde mine 2 ekstra rubrikker i selvangivelsen.

Jeg må indrømme at på det spørgsmål har jeg ligeså meget tilid til min lokale pølsemands kompetencer hvorfor jeg høfligt afslog hans tilbud. For at forbygge evt misforståelser venligst bemærk at ovenstående bemærkning ikke er ment som en fornærmelse af nogen pølsemænd (eller kompetente revisorer for den sags skyld)


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hvad kan trækkes fra ved virksomhedsordningen ?

Indlæg af BWJ » 12 maj 2012 10:15

Jeg vil mene, at det ikke er en driftomkostning, hverken direkte eller indirekte, og som derfor hverken kan trækkes helt ell. delvis fra.
Jeg ser det som en omkostning for at kunne benytte nettet.
Man kan jo heller ikke trække tagfladen fra, som cellerne ligger på.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvad kan trækkes fra ved virksomhedsordningen ?

Indlæg af Rasmus Jensen » 12 maj 2012 12:06

BWJ » 12 May 2012, 10:15 skrev:Jeg vil mene, at det ikke er en driftomkostning, hverken direkte eller indirekte, og som derfor hverken kan trækkes helt ell. delvis fra.
Jeg ser det som en omkostning for at kunne benytte nettet.
Man kan jo heller ikke trække tagfladen fra, som cellerne ligger på.

Enig
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hvad kan trækkes fra ved virksomhedsordningen ?

Indlæg af hensan » 18 maj 2012 20:33

Tak for det - jeg har lige et par tillægsspørgsmål om samme emne.

A) Jeg sætter et anlæg op for 125.000 kr.
Første år afskriver jeg 25 pct - 31.250 kr (restværdi 93.750)
Andet år afskriver jeg 25 pct - 23437 kr (restværdi 70.313)

Tredie år går fx mit solcelle HPFI relæ i stykker. Udskiftning koster 5000 kr incl arbejdsløn.

Hvad kan trækkes fra 3. år ?

Kan jeg trække 25 pct af 70.313 -> 17.578 + 5000 for reperation kr eller skal jeg lægge udgiften på 5000 kr til min restværdi af solcelle anlæget og trække 25 pct af 75.313. ?

B)
Da solcelleanlæget sandsynligvis vil fungere i 25-30 år var det ikke umuligt at det blev nødvendigt at lave tagarbejde i den mellemliggende tid.
Hvis du bliver nødt til at afmontere solcelle panelerne for at reparere det underliggende tag (fx udskifte et par tagplader) vil det der være mulighed for at trække de udgifter der er forbundet med at afmontere solcellerne og senere gen montere panelerne ?

C)
Det anses at anlægget efter 30 år er slidt op og ikke længere er brugbart. Vil du kunne trække de udgifter der er forbundet med at afmontere anlægget og bortskaffe det miljømæssigt forsvarligt herunder evt udskifte/re-etablere tagplader hvor der blev boret huller i forbindelse med montering.

Jeg ved at specielt for dette er det svært at forudsige hvorledes skattereglerne er om 30 år men hvordan ville det være hvis du tog anlægget ned i med de regler der er gældende i dag ?

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvad kan trækkes fra ved virksomhedsordningen ?

Indlæg af Rasmus Jensen » 19 maj 2012 08:15

Spørg en revisor :D

Mener at der er en neder grænse for hvad man kan nedskrive til. Og det er beløb eller antal år man nedskriver er jeg ikke sikker på - Igen --- Spørg en revisor :great: Det han koster kan du også trække fra icon_cheesygrin.gif
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvad kan trækkes fra ved virksomhedsordningen ?

Indlæg af abn » 19 maj 2012 10:23

Hvis jeg køber noget i mit lille firma under 12000 kr hedder det straksafskrivning. Dvs. at det trækker man fra i det regnskabsår hvor det er købt. Hvis det koster mere end 12000, så lægger man det til sit restbeløb fra andre store investerringer og trækker 25% fra om året.
Men det med taget som skal skiftes undervejs. Der vil jeg mene at demontering og opsætning igen også kan trækkes fra, men det er kun et gæt for der kan jo nemt være lavet andre regler for solcelleanlæg.
Mvh Anders

pbr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 maj 2018 16:48

Re: Hvad kan trækkes fra ved virksomhedsordningen ?

Indlæg af pbr » 22 maj 2018 16:54

Hej

Fandt du et svar på nedenstående spørgsmål?

(har bygget nyt hus under solcellerne, og har i den forbindelse fået monteret nye stativer, og haft udgifter til genetablering af kabelføring til/fra inveterne)
hensan skrev:
18 maj 2012 20:33

B)
Da solcelleanlæget sandsynligvis vil fungere i 25-30 år var det ikke umuligt at det blev nødvendigt at lave tagarbejde i den mellemliggende tid.
Hvis du bliver nødt til at afmontere solcelle panelerne for at reparere det underliggende tag (fx udskifte et par tagplader) vil det der være mulighed for at trække de udgifter der er forbundet med at afmontere solcellerne og senere gen montere panelerne ?

eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hvad kan trækkes fra ved virksomhedsordningen ?

Indlæg af eeyore » 10 mar 2019 09:07

Hvis du er medlem af Denfo, så kan du trække kontigentet fra

https://www.danskesolcelleejere.dk/om-d ... g-fradrag/


Besvar