Daglig produktions kurve ved et Vestvendt anlæg

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Daglig produktions kurve ved et Vestvendt anlæg

Indlæg af hensan »

Er der nogle der ligger inde med en produktionskurve for et anlæg der ligger ret vest ?

Jeg bliver nødt til at installere ret vest - Der bliver først på aftenen (ca kl 19:00) skygge på nogle af panelerne. Jeg har umiddelbart en formodning om at dette ikke betyder meget da produktionen på dette tidspunkt må formodes at være minimalt men er der nogle der har en forventet dagskurve over produktionen for et vestvendt anlæg en sommer dag så jeg kan se om min formodning holder stik.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Daglig produktions kurve ved et Vestvendt anlæg

Indlæg af Rasmus Jensen »

Du kan selv søge nogen her - http://home.solarlog-web.eu/plants.html

Men en anden ting - skygger er altid noget skidt - og hvis det så også er vest vendt, så er det altså ikke godt.
Er du helt sikker på at du ikke har andre muligheder? - Evt. slippe af med skyggerne?
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Daglig produktions kurve ved et Vestvendt anlæg

Indlæg af hensan »

Takker for linket - jeg kan se at der stadig bliver produceret indtil ca 20:30 og jeg derfor må forvente delvis skygge ca halvanden time indtil "lukketid"

Man må lide for skønheden er der mange der siger og jeg må så lide lidt for at have min flagstang til at skygge på et panelstykker sidst på eftermiddagen.

Huset kan jeg ikke gøre noget ved - Flagstangen har jeg ikke umiddelbart tænkt mig at flytte - det kan være jer ser anderledes på det når jeg kan se rigtige tal og regne på hvad det faktisk betyder.
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Daglig produktions kurve ved et Vestvendt anlæg

Indlæg af Rasmus Jensen »

Hvis det "bare" er en flagstang - så flyt den da. Bare min mening.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Daglig produktions kurve ved et Vestvendt anlæg

Indlæg af hensan »

Jeg har for mindre end 2 mdr siden gravet ud og fyldt 500 liter beton i hullet - jeg kan binde huset fast i fundamentet til flagstangen hvis jeg er bange for det vil flyve bort - flagstang fundamentet skal nok blive stående. Det er ikke en klods jeg lige flytter igen derudover skal flagstangen klemmes ind i et hjørne hvis den skal flyttes helt ud af solcelle området.

Jeg må vente og se på de faktiske kurver og finde ud af hvad det faktisk koster mig og se om det økonomiske tab overstiger den arbejdsmæssig indsats ved at flytte stangen.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Daglig produktions kurve ved et Vestvendt anlæg

Indlæg af Rasmus Jensen »

hensan » 06 May 2012, 22:24 skrev:Jeg har for mindre end 2 mdr siden gravet ud og fyldt 500 liter beton i hullet - jeg kan binde huset fast i fundamentet til flagstangen hvis jeg er bange for det vil flyve bort - flagstang fundamentet skal nok blive stående. Det er ikke en klods jeg lige flytter igen derudover skal flagstangen klemmes ind i et hjørne hvis den skal flyttes helt ud af solcelle området.

Jeg må vente og se på de faktiske kurver og finde ud af hvad det faktisk koster mig og se om det økonomiske tab overstiger den arbejdsmæssig indsats ved at flytte stangen.

Okay - Det var eller noget af en klods - er det en 20 meter træ stang elle hvá? - Det kan jeg nu godt forstå du ikke gider at flytte.
Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om et program der kan lave dine beregninger. PV*SOL Expert
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Besvar