Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fladt tag og solceller

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Frank J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 mar 2012 09:48
Mit fyr: Milton
Areal: 235
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 2630
Årligt forbrug: alt for meget
Geografisk sted: Tåstrup

Fladt tag og solceller

Indlæg af Frank J » 24 apr 2012 21:22

Hej.

Jeg er i gang med at finde rundt i junglen af solceller, og har taget beslutningen om at jeg skal have mig et anlæg.
Nu står jeg så her med mit flade tag, og skal finde den bedste løsning på opsætning. Jeg ville gerne have en suntracker, men har ikke plads, og tror heller ikke det bliver særligt pænt. Men hvad med en halv suntracker. Grunden til at jeg ævler løs om suntracker er fordi jeg gerne vil have at sol panelerne automatisk ”lægger” sig ned hvis vindretning og styrke blæser for kraftigt på bagsiden. Så tænkte jeg på en tracker der så vil følge solens hældning, men ikke kan dreje øst til vest. Så kommer spørgsmålet :) er der nogle der har erfaring med, eller set et beregningsark der kan fortælle om det giver en positiv effekt at den følger solens hældning? Ja det koster noget mønt at lave, og det skal selvfølgelig stå mål med en evt forøget effekt. Panelerne vil dog aldrig komme højere op end 67 grader da de ellers vil skygge for nogle ovenlysvinduer. Bygningen står ca 10 grader før syd med plads til at kunne sætte konstruktionen stik syd.

Glæder mig til jeres input

Mvh Frank


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Fladt tag og solceller

Indlæg af majland » 24 apr 2012 22:54

Nej jeg har ikke set tabeller over tracker der kn følger solens hældning, men det vil helt sikkert give noget at kunne optimere til solens vinkel.

Du kan få en ide om det ved at se på de online beregnere hvor man angiver solens panelets vinkel. Der er jo alligevel noget forskel på sommer og vinter i dk.

Men har du m2 nok så bør du nok sammenholde omkostningerne med blot at lægge nogle flere paneler. Tyndfilms celler fremhæves ofte til mindre optimale placeringer. Måske det nemmeste/biligste blot er "masser" af m2 - evt vinklet en smule og med inddækninger på siden så der ikke kan komme vind under.

Prøv at kigge i katalogerne fra Hilti, Würth og Wasi der er tre af de store der også har belasg til montage på flat tag.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Frank J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 mar 2012 09:48
Mit fyr: Milton
Areal: 235
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 2630
Årligt forbrug: alt for meget
Geografisk sted: Tåstrup

Fladt tag og solceller

Indlæg af Frank J » 25 apr 2012 06:27

majland » 24 Apr 2012, 22:54 skrev: Du kan få en ide om det ved at se på de online beregnere hvor man angiver solens panelets vinkel. Der er jo alligevel noget forskel på sommer og vinter i dk.
Jeg har ledt men kan ikke finde dem. evt et link?


Besvar